نقش کلیدی نوآوری در بقای کسبوکارها
طبق گزارش اتاق بازرگانی تهران، استراتژیهای نوآورانه نقش کلیدی در نحوه ایجاد محصولات کسبوکارها دارند و تعهدی است به یک مأموریت نوآوری مشترک و مجموعهای ساختاریافته از فعالیتها که هدف آن حمایت از رشد آتی سازمان است.
به گزارش سیتنا، مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در راستای پیوند اکوسیستم فناوری و نوآوری با کسبوکارهای سنتی، دست به برگزاری کارگاههای متفاوتی از جمله کارگاه استراتژیهای نوآوری برای کسبوکارهای فعال در زنجیره ارزش معدن زده است، در این کارگاه به مسائل اصلی تحولات فناوری و ایجاد ظرفیت نوآوری در کسبوکارهای این حوزه پرداخته شد.
کارگاه استراتژیهای نوآوری برای کسبوکارهای فعال در زنجیره ارزش معدن توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این کارگاه 12 ساعته که با تدریس مهدی محمدی و سیدمحمد موسیزاده موسوی برگزار شد به مباحثی نظیر تدوین ارکان جهتساز نوآوری شرکت با بهرهگیری از ابزارهای کلیدی برای شناخت آینده و تصویرسازی استراتژی نوآوری شرکت در قالب کار گروهی، آشنایی با مفهوم استراتژی نوآوری و ارتباط و تعامل آن با استراتژیهای سطوح سازمان و کسبوکار، آشنایی با فرآیندهای کلیدی در استراتژی نوآوری سازمان و نحوه تعامل استراتژی نوآوری با استراتژی سطح سازمان پرداخته شد.
همچنین در این کارگاه مهارتمحور به سوالاتی نظیر آیا مزیت رقابتی پایدار است؟، چگونه باید در تحولات فناوری، بقای شرکت خود را تضمین کنیم؟، چرا ایجاد و حفظ ظرفیت برای نوآوری بسیار سخت است؟ آیا شرکتهای بزرگی که تا به امروز فقط نام آنها در تاریخ ماندگار شده است، فعالیت نوآورانه نداشتند؟ پاسخ داده شد.
بر اساس این گزارش، در پاسخ به این سوالات شاید بتوان گفت، عامل شکست یا موفقیت شرکتها، عدم انجام فعالیتهای نوآورانه نیست بلکه شکست در بیان یک استراتژی نوآوری و ایجاد هارمونی برای فعالیتهای نوآورانه است تا بتواند تلاشهای نوآوری را با استراتژی کلی کسبوکار همسو کند.
استراتژیهای نوآورانه نقش کلیدی در نحوه ایجاد محصولات دارند و تعهدی است به یک مأموریت نوآوری مشترک و مجموعهای ساختاریافته از فعالیتها که هدف آن حمایت از رشد آتی سازمان است.
هیچ دو استراتژی نوآوری یکسان نیستند. اما همه آنها باید حداقل، هدف فعالیتهای نوآورانه سازمان شما و ابتکارات کلیدی را که به شما در دستیابی به آن کمک میکند، مشخص کنند. به همین دلیل، استراتژیهای نوآوری مناسب برای همهی ذینفعان، ساده، واضح و قابل درک است. یک استراتژی نوآورانه تصمیمگیری در مورد چگونگی استفاده از منابع برای دستیابی به اهداف کسب و کار برای نوآوری، ارائه ارزش و ایجاد مزیت رقابتی را طراحی میکند.
بهزعم شومپیتر، ابداع روشهای جدید و نوآورانه از محصولات و خدمات همیشه برای حیات گروهها در محیطهای رقابتی مهم بوده است. نوآوری بهعنوان فرایندی رایج در بخشهای، مختلف صنعت فرصتهای اساسی را برای سازمانها درگرفتن بازارهای جدید و از بین بردن کسادی و رکود به وجود میآورد.
از این رو، در این کارگاه با کمک ابزارهای مختلف، برخی از متدهایی اصلی که توسط سازمانهایی مانند اپل، آمازون، سامسونگ و گوگل اجرا میشوند، ارزیابی و نشان داده شد که سبدهای نوآوری استراتژیک متوازن چگونه طراحی میشوند.
مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران قصد دارد با برگزاری «کارگاه استراتژی نوآورانه برای کسبوکارهای فعال در زنجیره ارزش معدن» و کارگاههای مشابه، نشان دهد سبدهای نوآوری استراتژیک متوازن چگونه طراحی میشوند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید