کدخبر :265370 پرینت
27 دی 1400 - 15:25

مسیر نادرست برگزاری نمایشگاه‌های تلکام و حتی الکامپ

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: امیدوارم یک بار برای همیشه از چرخه تلکام و الکامپ امروزی بیرون آمده و نمایشگاهی با ابعاد بین المللی در هر دو سر فصل «صنعت ICT » و« ICT در صنعت» برگزار نماییم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر اسماعیل ثنائی، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در یادداشت ماه هفتاد و ششمین شماره از ماهنامه نسل چهارم نوشته است:

بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و راه حل‌های نوآورانه (تلکام 2021) متاسفانه کم رونق و ضعیف برگزار شد که دلایل مختلفی برای عدم موفقیت آن می توان بیان کرد، لیکن قبل از آن ذکر این نکته ضروری است که با توجه به اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) که مخابرات هـــم در دل آن می‌باشد و رشـــد بسیـــار سریع آن در حوزه هــای جدیــد Big data, AI, Blockchain, IoT, 5G,Cloud، ... و اخیراً Metaverse ، کشور ما یک نمایشگاه در سطح بین المللی تمام عیار و ثابت از نقطه نظر زمانی نیاز دارد. در این راستا می‌توان به نمایشگاه GSM World که تا قبل از کرونا همه ساله در بارسلون برگزار می شد و نمایشگاه GiTex دبی اشاره نمود که جایگاه بین‌المللی بالایی را به دست آورده اند.

یکی از اعتراضات دائمی اینجانب جداسازی نمایشگاه‌های تلکام و الکامپ از یکدیگر بوده و هست. با توجه به مطالب فوق الذکر این جداسازی هیچ‌گونه توجیهی غیر از کسب درآمد دوگانه ندارد؛ ضمـــن آنکه هر نمایشگاه متولی خود را داشته و همواره سیاست گذاری های بسیار متفاوتی را عرضه داشته‌اند.

نمایشگاه تلکام ۲۰۲۱ امسال دیگر فارغ از هرگونه تعامل با شرکت‌ها بود و به همین دلیل تعداد شرکت‌کنندگان بسیار کم و در یک کلام نمایشگاه کم فروغی بود.

ما در اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران از ماه‌ها قبل تلاش داشتیم تا با همکاری سندیکای صنعت مخابرات، نمایشگاهی درخور و پرمحتوا را همانند دوره قبل و بلکه بسیار پربارتر برگزار نمائیم، اما به دلایل صرفاً اقتصادی و ارتباطی، نمایشگاه تلکام امسال به روال سابق خود برگشت و به مجموعه قبلی واگذار شد و دیدیم که با توجه به عدم استقبال اکثریت شرکت‌ها، به چه سرانجامی رسید.

در واقع نمایشگاه‌های تخصصی امروزه باید در کنار عرضه محصولات و دستاورد شرکت‌ها، برنامه‌هایی بسیار غنی شامل سمینارها و کارگاه های تخصصی را داشته باشند، مجموعه ای را به شرکت‌های جدید استارآپ اختصاص داده و حتی می‌بایست ابعاد جدیدی را به آن بیافزایند.

اگر به صنعت معظــم ICT بنگریـــم، دو بعــد بسیـــار اساسی را مشاهـده می کنیم:

• صنعت ICT Industry) ICT)
• ICT  در صنعت (ICT in Industry)

در اکثر نمایشگاه های فعلی در ایران، تمرکز حول موضوع اول است؛ در حالی که سر فصل دوم بسیار وسیع تر، گسترده تر و مهم تر می باشد.

اگر نگاهی به شرکت‌های حاضر در آخرین نمایشگاه بارسلون قبل از کرونا بیاندازیم، تعداد زیادی از شرکت‌های خودروساز مطرح جهــانی در محورهـای Connected Car  و یا ماشین هــای خــودران شرکت داشتنــد و یا سالـن های بسیاری بر کاربرد ICT در پزشکی، صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و ... اختصاص داشت؛ در واقع ICT در آن صنایع به عنوان یک Enabler  ایفای نقش می‌کند.

امیدوارم یک بار برای همیشه از چرخه تلکام و الکامپ امروزی بیرون آمده و نمایشگاهی با ابعاد بین المللی در هر دو سر فصل «صنعت ICT » و« ICT در صنعت» برگزار نماییم.

در آن صورت پیشنهاد می گردد که ترکیبی از اتحادیه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران (مپتا)، سندیکای صنعت مخابرات ایران و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که اکثریت شرکت های این حوزه را در بر می‌گیرند متولی دور اول آن باشند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.