کدخبر :253750 پرینت
01 بهمن 1399 - 18:45

وقتی ۲۰۰ میلیون نفر پای برنامه‌های یک سایت می‌نشینند

تعداد مشترکان کمپانی پخش آنلاین «نتفلیکس» از ۲۰۰ میلیون گذشت و این کمپانی در سال شیوع کرونا بالاترین رشد تاریخش را تجربه کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا از ورایتی، هجوم بزرگان صنعت سرگرمی به دنیای استریم ویدئو نشانی از آینده درخشان و سود عظیم نهفته در این بازار است. موفقیت‌های اخیر بزرگترین بازیگر این بازار در دوران همه‌گیری کرونا یکی از همین نشانه‌ها است.

در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ چیزی بیشتر از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به جمع مشترکان کمپانی پخش آنلاین نتفلیکس اضافه شدند و این کمپانی با بیش از ۲۰۳ میلیون کاربر همچنان بزرگترین سرویس استریم فیلم و سریال جهان باقی ماند.

نتفلیکس غول دنیای پخش آنلاین

میزان رشد مشترکان این شرکت فراتر از پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه کارشناس بود، و در حالی که آن‌ها حداکثر افزایش ۶ میلیونی برای مشترکان تصور می‌کردند، این آمار به دست آمد. آمار کلی سال ۲۰۲۰ از این هم بهتر است و نشان از افزایش ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشترکان دارد که در تاریخ کمپانی بی‌نظیر است.

کمپانی عظیمی که بیش از ۲ دهه از عمرش می‌گذرد و در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و حالا در رویایی‌ترین حالت با انتشار خبر افزایش چشمگیر مشترکان، ارزش سهامش در بورس ۱۳ درصد رشد کرد.  درآمد این شرکت در سه ماهه پایانی سال میلادی به ۶ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار رسیده است که نشان‌دهنده رشد ۲۱ درصدی آن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

این شرکت در آغاز فعالیت در زمینه استریم ویدئو محصولات دیگر کمپانی‌ها را که معمولا پیش از دیده شده بودند، پخش می‌کرد اما کم‌کم با سریال‌های موفقی چون «خانه پوشالی» به عرصه تولید محتوا وارد شد.  حالا این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فیلم و سریال جهان شده است.

بر اساس آمار تازه اکنون بیش از ۵۰۰ عنوان (فیلم، سریال و مستند) در حال ساخت دارد که در مرحله «پست پروداکشن» هستند و آماده انتشار می‌شوند. از این ۵۰۰ عنوان سهم عمده‌ای (۷۱ عنوان) به فیلم‌های سینمایی می‌رسد و بر اساس برنامه هر هفته حداقل یک فیلم جدید منتشر خواهد شد.

یکی پرطرفدارترین محصولات نتفلیکس در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۱ فصل چهارم سریال «تاج» بود. این سریال از ابتدای انتشار فصل یک تا کنون بیش از یک‌صد میلیون بیننده داشت. بر اساس فرمول نتفلیکس اگر بیننده حداقل ۲ دقیقه از یک عنوان را تماشا کند، یکی به آمار تماشای آن اضافه می‌شود. در همین دوره سریال «The Queen’s Gambit» با بیش از ۶۲ میلیون بیننده در ۴ هفته پربیننده‌ترین مینی‌سریال سرویس شد.

نبردی که تازه آغاز شده است

نتفلیکس در حالی دوران طلایی‌اش را می‌گذراند که هر روز رقبای تازه‌ای از راه می‌رسند و بازار پخش آنلاین فیلم و سریال رقباتی‌تر می‌شود. بزرگترین کمپانی استریم آنلاین جهان حالا با رقبای قدرتمندی چون «دیزنی پلاس»، «هولو»، «اچ‌بی‌او مکس»، «پارامونت پلاس» و «آمازون پرایم» روبه‌رو است.

اوج گرفتن رقابت در این بازار نشان می‌دهد که غول‌های پرسابقه دنیای سرگرمی از دیزنی تا وارنرمدیا آینده درخشانی برای استریمینگ می‌بینند و نمی‌خواهند تمام سود این بازار را برای شرکت‌هایی چون «نتفلیکس» بگذارند.

[node:title]

دیزنی یکی از فعال‌ترین کمپانی‌ها در این بازار است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ با آمار فروش فوق‌العاده فیلم‌هایش جایگاهی دست نیافتنی پیدا کرد اما در سال ۲۰۲۰ با ورود کرونا نتوانست فیلم‌های پرزرق و برق و محبوبش را روی پرده بفرستد و از قافله اکران عقب ماند. در همین زمان حساس بود که «دیزنی پلاس» با به عرصه گذاشت و به یکی از موفق‌ترین سایت‌ها در جذب مخاطب تبدیل شد.

«دیزنی پلاس» در نخستین سال فعالیتش آماری فوق‌العاده به دست آورد که هشداری برای تمام فعالان این بازار از جمله نتفلیکس است. این شرکت در یکسالی که از آغاز به کارش می‌گذرد بیش از ۸۷ میلیون مشترک جذب کرده است.

دیزنی به غیر از «دیزنی پلاس»، سرویس‌های استریم‌آنلاین دیگری چون «هولو» و «ای‌اس‌پی‌ان‌» است. مجموع مشترکان این سرویس‌ها بیش از ۱۳۷ میلیون نفر است.

استراتژی نتفلیکس برای حفظ جایگاهش چیست؟ این کمپانی در نامه‌ای به سهامدارانش اعلام کرده است:‌ «استراتژی ما ساده است. اگر ما هر روز در لذت بخشیدن به ببینندگان بهتر از دیروز عمل کنیم همچنان انتخاب نخست آن‌ها خواهیم بود. سال گذشته گواهی بر این مدعی است.»

ترجمه: فرزاد مظفری

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.