کدخبر :2491 پرینت
24 اردیبهشت 1391 - 21:56

نقض حریم خصوصی فعالان عرصه‎ی مجازی!

متن خبر

در پی ارسال دعوت‎نامه‎ برای مدیران تارنماهای ثبت شده در ساماندهی برای شرکت در اولین گردهمایی بزرگ مجمع "فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال انقلاب اسلامی" و به دنبال آن اطلاعیه‎ی مرکز توسعه‎ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر غیرقانونی بودن این تشکل، سوال اینجاست که اطلاعات مدیران تارنماها چگونه در اختیار این تشکل قرار گرفته است؟

 

به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، طی روزهای اخیر دعوت‎نامه‎هایی در قالب پیامک به تلفن همراه برخی فعالان عرصه‎ی فضای مجازی کشور و مدیران تارنماهای ثبت شده در سایت ساماندهی پایگاه‎های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد و از آنها خواسته شد که در اولین گردهمایی بزرگ مجمع "فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال انقلاب اسلامی" در روز سه شنبه شرکت کنند؛ اگرچه در قالب پست الکترونیک مجزایی از مدیران تارنماهای خبری خواسته شد که در جلسه‎ی هم اندیشی مدیران تارنماهای خبری در روز دوشنبه (مکان و ساعت نزد سیتنا محفوظ است.) نیز شرکت کنند.

 

اگرچه با انتشار این موضوع، مرکز توسعه‎ی فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: تأسیس و فعالیت چنین تشکیلاتی، غیرقانونی بوده و ادامه‎ی فعالیت آنها به موجب "قانون‌ تعطیل‌ مؤسسات‌ و واحدهای‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ و فرهنگی‌ بدون‌ مجوز قانونی" مصوب مجلس شورای اسلامی، در حکم "کلاهبرداری" است.

 

در همین راستا، تریبون مستضعفین نوشت: نکته آنکه اطلاعاتی که برای ارسال دعوت‌نامه‌ها استفاده شده است، همان اطلاعاتی‌ است که در سایت ساماندهی، پایگاه رسمی «ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ایران» ثبت شده است و جزء حریم خصوصی کاربران می‌باشد.

 

برای ثبت در سایت ساماندهی، اطلاعات اشخاص هم‌چون مشخصات شناسنامه‌ای و آدرس و راه‌های تماس نیاز به ثبت دارند و به ظاهر برای ارسال این دعوت‌نامه‌ها از اطلاعات تماس ثبت شده در این سامانه استفاده شده است. استفاده از این اطلاعات شخصی، منجر به ناراحتی و شکایت مدیران مسوول برخی از سایت‌ها شده است.

 

بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، اطلاعات فردی نظیر نام و نام خانوادگی، نشانی های محل سکونت و محل کار، وضعیت زندگی خانوادگی، عادت های فردی، ناراحتی های جمعی، حساب بانکی و رمیز عبور، اطلاعات شخصی هستند و انتشار آنها و دسترسی غیرمجاز به آن جرم تلقی شده است.

 

تریبون مستضعفین ادعا کرد: نکته قابل تامل اینکه مدیرعامل این تشکل، (مهندس مهدی صرامی) معاون سابق مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال و از همکاران دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در دادستانی می‌باشد.

 

به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، در توضیح این موضوع، شبکه ایران نوشت: چندی پیش بود که یکی از کارمندان اخراج شده، اطلاعات بانکی افراد مختلف که در اختیار داشت را افشا کرد و اکنون شنیده می شود کارمندان اخراجی مرکز رسانه‎های دیجیتال، از اطلاعات شخصی کاربران که در اختیار داشته اند، سوء استفاده می کنند.

 

شایان ذکر است اطلاعات مسوولان پایگاه‎های اینترنتی به بهانه‌ی ساماندهی این تارنماها در فضای مجازی ثبت می‎شود و به عنوان مثال مسوولان این پایگاه‎ها به منظور جلوگیری از فیلترینگ و دریافت تذکر در صورت بروز تخلف، اقدام به ثبت سایت خود می کردند، اما سوء استفاده‎های این چنینی موجب سلب اعتماد فعالان سایبری خواهد شد.

انتهای پیام

 

اخبار مرتبط:

اولین گردهمایی بزرگ مجمع فعالان IT و رسانه‎های دیجیتال انقلاب اسلامی

مجمع "فعالان فناوری اطلاعات و رسانه‌‎های دیجیتال انقلاب اسلامی" فاقد وجاهت قانونی است

جوابیه‎ی مجمع فعالان رسانه‎های دیجیتال انقلاب اسلامی(فرا) به وزارت ارشاد

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

در پی انتشار خبری مبنی بر برگزاری گردهمایی موسوم به "مجمع فعالان فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال"- با نام اختصاری فرا- ، مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال طی بیانیه ای تاکید کرد که چنین مجمعی مجوز فعالیت قانونی ندارد.
بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه تمامی مراکز مربوط به فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال باید برای اخذ مجوز تنها به مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه کنند، هر مرکزی که بدون اخذ مجوز این مرکز تاسیس شود، فعالیت آن مرکز فاقد اعتبار حقوقی و قانونی خواهد بود.
برخی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که به این مجمع دعوت شده اند از نوع اطلاع رسانی درباره برگزاری همایش به شدت انتقاد کردند. این افراد ارسال دعوت نامه به ایمیل و پیامک به تلفن همراه خود را تجاوز به حریم خصوصی دانسته وتاکید کردند که هیچ گاه به چنین مجمعی شناسه کاربری ایمیل و شماره تلفن همراه خود را ارسال نکردند و هیچ اطلاعی از ماهیت فعالیت و گرایش افراد مسئول در این مجمع ندارند.
برخی مدعوین به این همایش می گویند وقتی درباره ماهئیت این مجمع از افراد موسس سوال می شود، آنها این مجمع را منتسب به مراکز حکومتی و مقامات عالی رتبه نظام معرفی می کنند و در پاره ای موارد و به گونه ای تناقض گونه از انتساب به برخی ارگان های دولتی و حکومتی دیگر نیز خبر می دهند.
شنیده ها حاکی است فردی به نام 'م-ص' که از مدیران سابق مرکز مطالعات و رسانه های دیجیتال است در پشت پرده تشکیل این مجمع قرار داشته و هیچ توضیح مشخصی در خصوص چگونگی، چیستی و چرایی ماهیت فعالیت های این مرکز عنوان نشده است.
برخی افراد معتقدند که شناسه های خصوصی آنان به احتمال زیاد از طریق دسترسی فرد مذکور به سامانه های ارتباطی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست آمده و در اختیار آنان قرار گرفته است
با سلام. گزارش شما بدون ذکر منبع به عنوان گزارش ویژه روزنامه فناوران امروز منتشر شده است.

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.