گفتوگو با مدیرعامل شرکت بهینه پردازش به بهانهی کسب رتبهی نخست در هشتمین جشنوارهی فاوا
شرکت بهینه پردازش با ارائهی پروژهی "راهکار متمرکز جامع و یکپارچهی CBS بومی در حوزهی Telecom " موفق به کسب رتبهی اول در محور پژوهشهای منتهی به فناوری در هشتمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) شد.
به بهانهی کسب رتبهی اول شرکت بهینه پردازش در محور پژوهشهای منتهی به فناوری در هشتمین جشنواره ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا)، مهندس رضا مهدیان، مدیرعامل این شرکت با خبرنگار سیتنا گفتوگو داشت که به شرح ذیل است:
لطفا تاریخچهای از فعالیت شرکت دانش بنیان بهینه پردازش بفرمایید.
شرکت بهینه پردازش به عنوان یکی از شرکتهای معتبر و موفق در صنعت ICT کشور ، در سال 1385 در قالب سهامی خاص ثبت شده است. زمینه و موضوع فعالیت شرکت، با تمرکز بر حوزهی نرم افزارهای سازمانی و مشخصا در صنعت ICT شکل گرفته و عموم فعالیت تخصصی این مجموعه در حوزهی تلکام معطوف شده است.
بهینه پردازش، در ابتدا با صرف هزینه و سرمایه گذاری قابل توجه در بخش R&D ، نسبت به تشخیص نیاز و ضرورت صنعت اشراف کامل پیدا و با بهره از نیروهای جوان و متخصص ، نسبت به حضور در بازار حوزهی تلکام اقدام نمود که بصورت اجمال می توان رهاورد این مسیر را در تحقق یکی از سیستمها و راهکارهای مهم و استراتژیک در سطح ملی در دو بعد دانش و توانایی علمی و نیز خلق محصول و راهکار اجرایی را در صنعت تلکام با نام CBS برشمرد .
CBS چیست؟
CBS در زمره و دسته فرایندهای BSS در حوزه Telecom محسوب می شود و این راهکار و محصول استراتژیک ، در واقع کلیه عملیات فنی ، مالی و خدمات به مشترکین با محوریت فرایند و عملیات منتج به صورت حساب را پوشش می دهد و این سیستم به عنوان بستر و زیر ساخت و پایه مالی و فنی و نیز خدمات به مشترکین مهم یک اپراتور مخابراتی محسوب می شود.
مختصری پیرامون محصولات و سرویسهای قابل ارائهی شرکت، توضیح بفرمایید.
هدف و تمرکز فنی این شرکت در حوزهی BSS پایه گذاری و درابتدا از اجرای پروژهی پایلوت Hot Billing در شرکت مخابرات استان مرکزی در سال 1385 این موضوع آغاز شد. راهکار حاصل شده به واسطهی دستاوردها در حوزهی فنی، مالی و خدمات مشترکین ، شاخص و متمایز گردید و این توفیق با استقبال سایر شرکتهای مخابرات استانی مواجه شد و زمینهی توسعهی بازار و بلوغ محصول شکل گرفت.
طی 10 سال گذشته این محصول بارها مورد ارزیابی و تجدید نظر فنی قرار گرفت و در گام آخر با رویکرد تحقق استانداردهای بین المللی در حوزهی تلکام، این محصول بازطراحی کامل شد و از پروژهی Billing تلفن ثابت در حوزهی شرکت مخابرات ایران، به Billing سرویس دهی و نهایتا CBS مهاجرت پایهای انجام داد و با ارائهی راهکار جدید تمامی نیاز و سرویسهای موجود در بحث اجرایی و عملیاتی در حوزه خدمات منجر به درآمد را به صورت راه حل مرکزی در شرکت مخابرات ایران برای 31 استان و با سطح پوشش بیش از 30 میلیون مشترک محقق گریدد .
محصول پیش رو از جنبهی ابعاد فنی، مالی و خدمات مشترکین دارای ویژگیهای ممتاز داخلی است و تمام نیاز و تقاضا را به صورت متمرکز پوشش میدهد و در حال حاظر این محصول در سطح شرکت مخابرات ایران به عنوان بزرگترین اپراتور تلفن ثابت منطقه و با جامعیت در تامین بیش از 50 سرویس در یک سیستم متمرکز Billing و تعداد بیش از 30 میلیون مشترک مشغول به بهره برداری می باشد .
از ویژگیهای خاص این محصول داخلی:
- پایه گزاری دانش و توانمندی علمی بصورت 100 بومی و داخلی
- پشتیبانی و توسعه و بروز رسانی مستمر محصول
- ارائه راهکار Mediation و تطبیق با ساختار شبکه و مراکز دادهی سطح کشور
- پوشش کلیه فرایندهای خدمات مشترکین در حوزهی مشترک، مناطق و ستادی
- جامعیت در تامین کلیه سرویس و خدمات در دو لایه B2B و B2C
- زمینهی ارائهی سرویسهای ارزش افزوده VAS و خدمات غیرحضوری از جمله حذف قبض
- شایستگی و توانایی حضور در بازارهای بین المللی
از سایر توانمندیهای شرکت بهینه پردازش بفرمایید.
از سایر توانمندیها میتوان به درگاه ارائه خدمات به مشترکین در سطح تمامی دفاتر پیشخوان شهری و روستایی در کشور و ارائهی خدمات آبونمان ثابت میتوان اشاره کرد و از دیگر سو ، یکی از موفقترین راهکارهای خدمات پرداخت قبوض تلفن ثابت کشور با نام سامانه تلفنی و آسان با نام 2000 و 1818 را در اختیار داریم و این درگاه نیز در سطح تمامی کشور در حال ارائهی سرویسدهی است.
پیرامون چشم انداز شرکت بهینه پردازش توضیح بفرمایید.
این مجموعهی دانش بنیان توانسته جایگاه خاص خودش را در سطح ICT کشور پیدا کند و با دارا بودن توان علمی و محصول استراتژیک در حوزهی تلفن ثابت، راهگشای تامین پوشش سایر اپراتورهای خدمات مخابراتی و همراه نیز باشد.
در همین حال، با همکاری که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم، تصمیم به توسعه بازار و معرفی راهکار BSS در کشورهای اطراف و حوزهی آفریقا را در برنامه داریم و در حال ارزیابی و مذاکرات هستیم و امیدواریم این محصول در بازارهای بین المللی صاحب کسب رتبههای فنی شود.
رقبای ما در حال حاضر رقبای اروپایی و چینی هستند. در قیمت تمام شده و پشتیبانی و توسعهی محصول و تطبیق با ساختار فنی داخل و فرایندهایی که در ایران وجود دارد، فاصله و شاخصهای متمایزی در سطح داخل داریم و این امر در بیرون از کشور هم رجحان ما خواهد بود .
در حوزهی تجربهی فضای جدید مشارکت توضیح بفرمایید.
هیات موسس و سهامداران این شرکت در سال 1387 و با هدف جذب فرصتهای بیشتر و توسعهی کسبوکار، تصمیم به مشارکت سهامداری با شرکت مخابرات ایران گرفته و این همکاری ما بین یک شرکت دانش بنیان پیشرو و موفق و بزرگترین اپراتور تلفن ثابت می تواند ، به عنوان پیشخوان حرکت دیجیتال در سطح کشور زمینههای کسب فرصتهای جدید در حوزهی تلکام ایران را رقم بزند.
در صورت تحقق چشم انداز تعریف شده این اتفاق چه در توسعهی بازار داخل و چه در توسعهی بازار خارج می تواند ، بستری برای دعوت به همکاری و استفاده از توانایی و ظرفیت سایر شرکتهای موفق داخل محسوب بشود تا از هم افزایی و نقش آفرینی سایرین گامی به جلو در عرصه ICT برداشت.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید