کدخبر :223475 پرینت
11 دی 1397 - 22:54

یک مدیر فوتبالی: در عقد قراردادها اتفاق‌هایی می‌افتد

فوتبال ایران فراز و فرودهای فراوانی را از سر گذرانده و امروز در گیرودار مساله‌ای است که برخی از آن به تنگ می‌آیند و لب به افشاگری می‌گشایند و برخی دیگر می‌گویند که با چنین مسایلی در طول عمر ورزشی خود روبرو نشده‌اند.

متن خبر

انصاف نیوز - نقش پررنگ واسطه‌ها، محو شدن فوتبالیست‌های مستعدی که توان مالی کافی برای ماندن در فوتبال ایران را ندارند، زد و بند و تبانی و… همگی از مصادیقی هستند که باعث مطرح شدن مفهومی با عنوان فساد در فوتبال ایران شدند.

مهرزاد خلیلیان، مدیرعامل سابق باشگاه سپاهان و داوود فنایی، دروازبان سابق پرسپولیس در بخش سوم پرونده‌ی انصاف نیوز از فساد در فوتبال گفته‌اند که متن کامل آن در ادامه می‌آید:

مهرزاد خلیلیان: نمی‌توان فساد را کتمان کرد

مدیرعامل سابق باشگاه سایپا با بیان اینکه از نزدیک چیزی به عنوان فساد در فوتبال ندیده‌ام، گفت: اما شنیده‌ام که در عقد قرارداد اتفاقاتی می‌افتد. به نظرم خوشبختانه جهت مسیر فوتبال کشورمان رو به جلو بوده، یعنی قراردادها مثل قبل صوری نیست و ثبت می‌شود. با گذاشتن نظارت قوی می‌توانیم یک سازمان بهتر و دقیق تری برای فوتبال در نظر بگیریم.

مهرزاد خلیلیان مدیر عامل اسبق باشگاه سپاهان درباره‌ی فساد در فوتبال به  خبرنگار انصاف نیوز گفت: «اگر فوتبال و فساد را به هم وصل کنیم بار حقوقی دارد. در مسایل حقوقی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی ممکن است چالش‌هایی مثل فساد، تبعیض و مافیا وجود داشته باشد که قاعدتاً اینها نیاز به تحلیل، عدله و استدلال دقیق و منطقی دارد.

سال گذشته در فیفا دیدیم که اتفاقات ناگواری افتاد. تا آنجا که برخی از مسوولان حقوقی دنیا به دنبال برگرداندن جام جهانی از قطر هستند و معتقدند که دست‌های پشت پرده موجب میزبانی قطر شده است. قاعدتاً سیستم‌هایی که نظارت بر آنها کم است یا اعتماد به آنها زیاد است یا قوانین دقیقی ندارند، ممکن است چالش‌هایی در آنها رخ دهد که واقعیت است و در دنیا افرادی مثل میشل پلاتینی هم گرفتار آن می‌شوند.»

خلیلیان درباره‌ی تجربه‌ی خودش از مواجهه با فساد در فوتبال گفت: «من از نزدیک چیزی به عنوان فساد ندیده‌ام اما شنیده‌ام که در عقد قراردادها اتفاقاتی می‌افتد. به نظرم خوشبختانه جهت فوتبال کشورمان رو به جلو بوده است؛ یعنی قراردادها مثل قبل صوری نیست و ثبت می‌شود. با داشتن نظارت قوی می‌توانیم یک سازمان بهتر و دقیق‌تر برای فوتبال داشته باشیم.

کسانی که در فساد وارد می‌شوند کاملا ناشناخته و مرموز عمل می‌کنند و ممکن است واسطه‌هایی در خارج از کشور هم داشته باشند. مثل اتفاقاتی که برای فیفا و یوفا افتاد؛ ولی در آسیا به دلیل اینکه میزان حرفه‌ای‌گری کمتر است، اعتماد بیشتر و به اصول ملی و مذهبی پایبندتر هستند کمتر اتفاق می‌افتد. ولی نمی‌توان فساد را کتمان کرد که اصلا وجود ندارد.»

او درباره‌ی صحبت‌های علی کریمی و خداداد عزیزی گفت: «این دو از اسطوره‌ها و بخشی از تاریخ ورزش کشورمان هستند. قاعدتاً اظهارنظر راجع به کسانی که در اینباره دست دارند ممکن است ساده باشد اما استدلالش و آوردن شواهد و مدارک خیلی سخت است چون بار حقوقی دارد و اگر کسی به این موضوع متهم شود می‌تواند شکایت کند. توصیه‌ی من این است که اگر کسی مطمئن به چیزی نیست بیانش نکند.

به کار گرفتن آدم‌های درست در جاهای درست مشکل ایجاد نمی‌کند مشکل ما این است که افراد را مناسب با جایگاهشان انتخاب نمی‌کنیم.»

خلیلیان در ادامه گفت: «مسلما در فوتبال حرفه‌ای همه‌چیز باید حرفه‌ای دیده شود. البته موضوع مالیات برای اشخاص بزرگی مثل مسی و رونالدو هم پیش می‌آید ما که دیگر اول راه فوتبال حرفه‌ای هستیم. فیفا و اِی اف سی می‌گویند که در فوتبال حرفه‌ای امر مالی، قرارداد و مالیات باید شفاف باشد.

شخصیت‌های چهره و اسطوره‌ای طبیعی است که در گره‌گشایی امور قدم بردارند نه در گره زدن و راهش کشیدن این مسایل در رسانه نیست مگر موضوعی را مستند بدانند، راه آن است که روند حقوقی آن را طی کرده و دیده باشند که ترتیب اثر داده نمی‌شود، آن وقت بیانش کند.»

وی در پایان درباره‌ی فساد در فوتبال پایه گفت: «اسمش فساد نیست پارتی بازی است که هم دیده‌ام و هم شنیده‌ام. چه در زمانی که در باشگاه سپاهان بودم و چه در زمانی که مدیر کلی تربیت بدنی بودم.

در تیم‌های پایه به نوعی رقابت بچگانه است که بحث مال و قرارداد نیست و بیشتر حالت غرور و تبعیض است. رقابت بیشتر بین پدر و مادرها، مربیان و بچه‌ها است که در تمام دنیا هم وجود دارد.  در مقایسه با ۱۱ میلیارد و دکل نفتی که گم شد این مسایل فساد نیست. فوتبال یک پدیده‌ی پاک و قابل احترام است. چون با غرور ملی، منطقه‌ای، اشک، پرچم و سرود مواجه است.

وقتی تیمی قهرمان لیگ می‌شود شاید واقعا خوب نباشد که برایش پول تعیین کنیم. وقتی تیم ملی در مقابل قهرمان آفریقا برنده می‌شود اگر به بازیکنی ده‌ها میلیارد هم بدهید اما به اندازه غرور ملی برایش ارزش ندارد. به همین دلیل ایجاد نشاط، غرور، هیجان ملی بی قیمت است.»

داوود فنایی: صحبت راجع به فساد برایم بار حقوقی دارد

داوود فنایی درباره‌ی فساد در فوتبال گفت: فساد مالی که در فوتبال می‌گویید نه به من پیشنهاد شده و نه دیده‌ام.

فنایی دروازه‌بان سابق پرسپولیس درباره‌ی فساد در فوتبال به خبرنگار انصاف نیوز گفت: شما راجع به هرچه که صحبت می‌کنید باید مدرک داشته باشید؛ می‌گویید من رفتم راجع به فساد در فوتبال تحقیق کردم، باید فساد را برایم بشکافید که راجع به چه فسادی در فوتبال صحبت می‌کنید. فساد مالی که در فوتبال می‌گویید نه به من پیشنهاد شده و نه دیده‌ام.

وی درباره‌ی صحبت‌های علی کریمی و خداداد عزیزی در این مورد نیز گفت: درباره‌ی صحبت‌های این دو نفر که می‌گویید خودشان شخص حقوقی هستند و باید از خودشان بپرسید؛ این مسایل برایم بار حقوقی دارد و من نمی‌توانم راجع به آن صحبتی کنم.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.