بازیهای اینترنتی منجر به اختلال روانی میشوند
اگر شما هم جز آن دسته از کسانی هستید که به بازیهای رایانهای علاقه دارند لازم است این را بدانید که اختلال بازی کردن قرار است به زودی و برای اولین بار به عنوان یک حالت ناسالم روانی طبقه بندی شود.
به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، دسته بندی بین المللی بیماری ها یک راهنمای تشخیصی است که توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر می شود. آخرین به روز رسانی آن به 27 سال پیش یعنی به سال 1990 باز می گردد. قرار است ویرایش یازدهم این راهنما در سال 2018 و با اضافه شدن اختلال بازی کردن به عنوان یک بیماری جدی برای سلامت منتشر شود.
البته هنوز مشخص نیست که این اصطلاح، تأیید شود اما پیشنویس های اولیه معیارهایی را در بر دارند که نشان می دهد آیا می توان کسی را در رده دارندگان این اختلال شناسایی کرد یا خیر. به گفته یکی از اعضای گروه سلامت روان و سوء مصرف مواد در سازمان بهداشت جهانی، به رسمیت شناختن اختلال بازی کردن به عنوان یک موضوع مهم، حائز اهمیت است.
بسیاری از افرادی که به بازی های ویدویی سرگرم هستند اختلال ندارند، این درست مثل کسانی است که نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند. با این حال، مصرف بیش از اندازه این بازی ها و نوشیدنی ها در شرایط ویژه می تواند منجر به اثرهای مخرب شود.
سال گذشته، محققان مؤسسه اینترنت در دانشگاه آکسفورد در مورد درصد بازی کنندگانی که به بازی های ویدویی اعتیاد دارند تحقیق کردند. این مطالعه دریافت که تنها 2 تا 3 درصد از 19 هزار مرد و زنی که در بریتانیا، آمریکا، کانادا و آلمان مورد مطالعه قرار گرفته بودند تأیید می کردند که 5 مورد از علائم و نشانگان مربوط به انجمن روانپزشکی آمریکا را تجربه کرده بودند. لازم به ذکر است که چند سال پیش، این انجمن فهرستی از 9 نشانگان استاندارد ایجاد کرد که می توانند اختلال بازی اینترنتی را شناسایی کنند. این علائم عبارتند از تشویش، نشانگان عقب نشینی و رفتار ضد اجتماعی.
البته این اولین دسته از یافته های مربوط به یک پروژه با مقیاس کلان است که شواهدی محکم در مورد مسئله جدیدی به نام اختلال بازی اینترنتی ارائه می کند. برخلاف آنچه پیشبینی شده بود، این مطالعه پیوند شفافی را میان اعتیاد بالقوه و اثرهای منفی بر سلامت پیدا نکرد. با این وجود، به تحقیقات بیشتری با اتکای بیشتر بر کارهای علمی آزاد و دقیق نیاز است تا مطمئن شویم بازی های رایانه ای را می توان مانند بسیاری از اعتیادها هراسناک ارزیابی کرد.
با اینکه اختلاف نظرهای بسیاری در مورد این موضوع وجود دارد که آیا بازی کردن می تواند برای سلامت روان تهدید محسوب شود یا خیر، اما آنچه روشن است مقدار زمان فزاینده ای است که بسیاری از افراد برای بازی های ویدئویی صرف می کنند. برآوردها نشان می دهد از 500 بازی کن حرفه ای، 19 درصد آنها بین 12 تا 14 ساعت از روز را به این کار می پردازند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید