کدخبر :204505 پرینت
15 آبان 1396 - 15:16

آیا نگه داشتن عطسه ما را به کشتن می‌دهد؟

حتماً تا به حال در موقعیت و زمانی قرار گرفته اید که به گوش رسیدن هر صدایی تمرکز جمع را بر هم می‌ریزید. حال تصور کنید در این شرایط عطسه سراغ شما بیاید. انتخاب شما چیست؛ خفه کردن عطسه یا رها کردن آن؟ هر یک از انتخاب‌ها چه تبعاتی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

متن خبر

به گزارش شفقنا زندگی، شاید عطسه کردن هنگام نمایش تئاتری که در سکوت کامل برگزار می شود یا در یک آسانسور شلوغ چندان جلوه خوی نداشته باشد؛ اما بدون قطع از یک خطر بزرگ جلوگیری می کند.

به گفته کارشناسان: عطسه یک واکنش دفاعی فیزیولوژیک پیچیده است که نسبت به مواد محرک تنفسی، التهاب مجاری تنفسی یا به منظور دفع ترشحات هنگام بیماری بروز پیدا می کند.

شاید در ظاهر عطسه اتفاقی ساده به نظر برسد؛ ولی برای همین وقفه تنفسی چند ثانیه ای مجموعه ای قابل توجه از عصب ها درگیر می شوند که نمود ظاهری آن را می توان در تغییر شکل ظاهر چهره مشاهده کرد. زمانی که مغز شما سیگنالی را دریافت می کند، ماهیچه های گلو فعال می شوند و به ریه پیغام خروج هوا با حداکثر فشار را می رسانند. فشار هوای خارج شده به اندازه ای است که می تواند تا شعاع 6 الی 8 متری یک اتاق احساس شود.

با این تفاسیر زمانی که فردی با گرفتن بینی و دهان خود مانع از خارج شدن عطسه شود، فشار هوا درون بدن باز می گردد. اتفاقی که می تواند به مغز، بینی و قفسه سینه آسیبی جدی وارد کند. در این حالت بدن بسیار حساس می شود و امکان دارد به تغییر شکل رگ های خونی، آسیب جدی به قفسه سینه، گردن یا مشکلات جدی مغزی منتهی شود که چاره ای جز عمل جراحی باقی نمی گذارد. مشکلاتی که گاهی منجر به مرگ فرد می شوند.

بنابراین، اگر به دلایل فرهنگی و تربیتی عطسه بلند را زشت می دانید و دائم تلاش دارید که در جمع عطسه ای با صدای بلند عطسه نکنید کاملاً در اشتباه هستید؛ چراکه ممکن است همین یک عادت نادرست آخرین لحظه زندگی شما را رقم برند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.