خرید تبلیغات فیسبوک از سوی روسیه، موضوع قانونگذاران آمریکا
قانونگذاران آمریکا میگویند احتمالا برای مقابله با خرید تبلیغات فیسبوک جهت تحریف روندهای سیاسی اجتماعی، به قانون جدیدی نیاز است. فیسبوک روز پیش از خرید تبلیغات از سوی روسیه در جریان انتخابات آمریکا خبر داده بود.
به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، کنگره آمریکا احتمالا از شرکتهای مالک شبکههای اجتماعی خواهد خواست تا اطلاعات بیشتری را در رابطه با چگونگی استفاده از این پلتفرمها برای تبلیغات سیاسی منتشر کنند.
خبرگزاری رویترز پنجشنبه (۷ سپتامبر/ ۱۶ شهریور) با اعلام این خبر از قول سناتور مارک وارنر، یکی از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد کنگره احتمالا در این زمینه نیازمند تدوین قوانینی خواهد بود تا این کمپانیها را به تطبیق کار خود با قوانینی که هماکنون در رابطه با تبلیغات تلویزیونی وجود دارند ملزم کند.
به گفته وارنر امکان دستیابی به محتوای تبلیغات تلویزیونی برای هر آمریکایی موجود است: «میتوانی بروی و ببینی!» چیزی که به گفته او در ارتباط با تبلیغات در شبکههای اجتماعی وجود ندارد.
مارتین هاینریش، سناتور دموکرات دیگری است که روز پنجشنبه از اعلام حمایت خود از قانونمند کردن تبلیغات در شبکههای اجتماعی نظیر آنچه در رابطه با قوانین تلویزیونی وجود دارد صحبت کرد.
فیسبوک یک روز پیش از این اظهارنظرها اعلام کرده بود، این امکان وجود دارد که شرکتی در روسیه در این شبکه اجتماعی ۱۰۰ هزار دلار صرف تبلیغات کرده و از این راه بر انتخابات ریاستجمهوری اخیر آمریکا تاثیر گذاشته باشد.
الکس استاموس، رئیس بخش امنیتی شرکت فیسبوک، روز چهارشنبه در توضیح جزئیات این اقدام در وبلاگ خود نوشته بود که در محدوده زمانی ژوئن ۲۰۱۵ تا ماه مه سال جاری میلادی (۲۰۱۷) در مجموع سه هزار تبلیغ و ۴٧٠ حساب و صفحه "غیرواقعی" مطالبی در زمینههای مختلف تبلیغاتی پخش کردهاند.
این دادهها در حالی از سوی فیسبوک منتشر شده است که این شرکت به علت آنچه از شفافیت اندک درباره نحوه تبلیغات خوانده میشود در معرض انتقادات شدید است. منبع سفارشدهنده بسیاری از تبلیغات در این شبکه اجتماعی برای مخاطبان مشخص نیست.
سناتور مارک وارنر معتقد است آنچه فیسبوک اکنون انتشار داده تنها قسمت کوچکی از صخره یخی است که از زیر آب سربرافراشته است و "دیگر شرکتهای مشابه نظیر توییتر نیز باید موضوع را بررسی کنند. " به گزارش رویترز توییتر از اعلام نظر در این مورد خودداری کرده است. شرکت گوگل هم که مالکیت یوتیوب را نیز بر عهده دارد، روز پنجشنبه تنها به گفتن این اکتفا کرد که نشانهای مبنی بر وجود کمپین تبلیغاتی نظیر آنچه فیسبوک گزارش کرده مشاهده نکرده است.
ظاهرا گزارش فیسبوک بیش از آنکه پاسخی به سوالات پیشین داده باشد، خود پرسشهای بیشتری برانگیخته است. البته رویترز به نقل از منابعی آگاه میگوید که نمایندگان فیسبوک روز چهارشنبه با ارایه توضیحات به نمایندگان کنگره، اطلاعاتی را در اختیار روبرت مولر، مسئول ویژه تحقیقات درباره تاثیر روسیه بر انتخابات آمریکا گذاشتند.
پیش از این مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوک، از "جنونآمیز" بودن طرح چنین ایدههایی درباره تاثیر اخبار جریانبندیشدهی نادرست در فیسبوک برای تاثیر بر انتخابات سخن گفته بود. اما پس از آن شرکت فیسبوک به مرور متقاعد شد قدمهایی جدی در بررسی و مقابله با اخبار نادرست و تحریفشده برای جریاندهی به روندهای اجتماعی سیاسی بردارد. فیسبوک نهایتا در بهار امسال گزارشی منتشر کرد که در آن به برخی عملیات اطلاعاتی در فیسبوک برای تاثیرگذاری بر روندهای سیاسی در جهان از جمله در انتخابات فرانسه اشاره شده بود.
از طریق شبکههای اجتماعی هر کسی یا هر گروهی و از هر جای دنیا میتواند در هر جای دیگر دنیا که بخواهد تبلیغات کند. این موضوع که به نظر ناظران تکنولوژیهای ارتباطی میتواند به توانمندسازی شهروندان منجر شود، در عین حال در وضعیت فقدان مصوبههای قانونی میتواند به برتری ارادهای خارج از اراده شهروندان بر امور آنها بینجامد.
آژانسهای امنیتی اطلاعاتی آمریکا از تلاشهای سایبری روسیه در طول مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ آمریکا برای کمک به پیروزی دونالد ترامپ سخن میگویند. روسیه این موضوع را همواره رد کرده است.
یک گروه ناظر که عنوان آن "کامن کاز" (Common Cause) است نیز روز پنجشنبه شکایتی را در دادگستری آمریکا و کمیسیون انتخابات فدرال این کشور تنظیم کرد که در آن از خرج هزینههایی از سوی دولتهای خارجی برای مقاصدی در نقض قوانین انتخاباتی آمریکا صحبت شده است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید