کشف صنعت توسط غولهای فناوری اطلاعات در نمایشگاه هانوفر
این روزها میتوان شمار زیادی از روباتها را در هانوفر در یکجا تماشا کرد. در نمایشگاه صنعتی هانوفر که با حضور صدراعظم آلمان گشایش یافت بازدیدکنندگان شاهد دیدار انسان با روبات هستند.
به گزارش سیتنا، در نمایشگاه صنعتی هانوفر به هر سو که مینگری روبات میبینی: در سالن بزرگ نمایشگاه روباتهای مختلف در حال انجام کارهای گوناگوناند. یکی پشمک درست میکند و یکی هم در حال درست کردن قهوه است. البته اینها تمامی واقعیت را در مورد روباتها نشان نمیدهد، ولی به هر حال نمایش و شو هم بخشی از کار کسانی است که در نمایشگاهها شرکت میکنند. چون بیش از ۶ هزار و پانصد شرکت صنعتی از ۷۰ کشور جهان تولیدات خود را در نمایشگاه هانوفر امسال عرضه کردهاند و به دنبال جلب توجه بازدیدکنندگانی هستند که از روز دوشنبه (۲۴ آوریل / ۴ اردیبهشت) میتوانند درباره آخرین نوآوریهای صنعتی اطلاعات به دست آورند. این نوآوریها بیش از هر چیز در ارتباط با دیجیتالیزه کردن هستند. کارخانههای آینده در شبکهای با هم در پیوندند. ماشینها با هم مرتبط هستند و وقتی نیازمند تعمیرند یا حتی پیش از اینکه خراب شوند، هشدار میدهند تا بتوان قطعه یدکی ضروری را تهیه کرد.
آنچه میگوییم داستان تخیلی نیست. کارخانه آینده در زمان حال موجود است و در چند روز آینده میتوان در نمایشگاه صنعتی هانوفر نمونههایی از آن را دید. خانم آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، این نمایشگاه را که تا ۲۸ آوریل دایر خواهد بود، شامگاه یکشنبه گشود. او در سخنرانیاش در برابر رؤسای شرکتهای صنعتی از سراسر دنیا با استفاده از این فرصت، از تجارت آزاد حمایت کرد. او گفت که آلمان به دلیل تبادل آزادانه کالا، خدمات و سرمایه یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان به لحاظ اقتصادی است. او در رابطه با نمایشگاه هانوفر گفت که در این نمایشگاه به بهترین وجه نشان داده میشود که دیجیتالیزه کردن موجب افزایش قدرت تولید میشود.
رئیس نمایشگاه هانوفر نیز در مصاحبه با دویچه وله گفت که هدف این نمایشگاه تنها این نیست که نشان دهد روباتها امروزه قادر به انجام چه کارهایی هستند، بلکه هدف آن است که کمی از ترس کسانی بکاهد که فکر میکنند روباتها با الکترونیک و عقل مصنوعیشان میخواهند موقعیتهای شغلی را از انسانها بگیرند. یوخن کوکلر گفت: «پیام این نمایشگاه این است که انسان در مرکز قرار گرفته و ما کارخانههای خالی از انسان نخواهیم داشت.» به گفته کوکلر، بیش از هر چیز موضوع بر سر سیستمهای کمکی و دیجیتالیزه کردن است.
کشف صنعت توسط غولهای فناوری اطلاعات
به گفته رئیس نمایشگاه هانوفر، پیام دوم این نمایشگاه این است که برخلاف گذشته رشتههای مکانیک، الکتروتکنیک و فناوری اطلاعات میتوانند به هم پیوند بخورند: «ما در این نمایشگاه نمایندگان مایکروسافت، اس آ پ و اینتل را از عرصه فنآوری اطلاعات داریم که مایلند وارد کار صنعت بشوند.»
شصت درصد شرکتهایی که تولیدات خود را در نمایشگاه هانوفر عرضه کردهاند از خارج آلمان آمدهاند. پس از آلمان چین بیشترین تعداد شرکتکنندگان را دارد. از آمریکا نیز که سال پیش شریک آلمان در برگزاری نمایشگاه بود، ۱۵۰ شرکت در نمایشگاه شرکت کردهاند. شریک امسال آلمان در نمایشگاه لهستان است که از رشد اقتصادی قویای برخوردار است.
روباتی که یاد میگیرد
در حالیکه پیوند میان ماشینها یا کارخانهها در کانون نمایشگاه هانوفر سال گذشته (۲۰۱۶) قرار داشت، موضوع محوری نمایشگاه امسال روباتهایی هستند که "همکاری" میکنند یا به عبارت دیگر موضوع، روباتها به عنوان همکار سر کار هستند. کلاوس میتلباخ، مدیرعامل شرکت الکتروتکنیک ZVEI، در این باره توضیح میدهد: «مطمئنا ما باید بیشتر خودمان را آماده کنیم تا بتوانیم همواره و تا پایان عمر در حال یادگیری باشیم. و همکاری با روباتها امکانات بیشتری در این زمینه در اختیار ما میگذارد.»
میتلباخ برای روشن شدن موضوع مثالی میآورد: «صبحها سر حال هستم و خودم بیشتر میتوانم کارهایم را انجام دهم، پس از نهار اما کمی خستهام و حمایت روبات به من کمک میکند، و دوباره غروب حالم بهتر است و روبات میتواند کمتر کار کند.»
او میگوید که بدین ترتیب میتوان شکل جدیدی از همکاری را تجربه کرد و در نتیجه فعالیتها و چالشهای جدیدی هم به وجود خواهند آمد. او پیشبینی میکند که با توجه به شمار فزاینده سالمندان در آلمان، این کشور میتواند به استفاده از روبات به عنوان شانس اقتصادی عظیمی نگاه کند.
نمایشگاه هانوفر که امسال برای هفتادمین بار برگزار میشود، میخواهد در روزهای آینده نشان دهد که به کارگیری اینترنت و روبات در کارخانجات چه مزایایی میتواند داشته باشد. کارگران در آینده با عینکهای دیجیتال کار میکنند؛ در هانوفر این امر هم اکنون تحقق یافته است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید