مخابرات: فیشهای تلفن ثابت، کمتر از 10 درصد افزایش خواهند داشت
"با توجه به اینکه به طور میانگین هزینه مکالمات درون استانی، درصد کمی از کل هزینه ها را در برمی گیرد (زیر 20 درصد) و افزایش 50 درصدی فقط شامل همین هزینه است، برآورد شده است که در کل به طور میانگین مبلغ صورتحساب ها کمتر از 10 درصد افزایش خواهد داشت".
به گزارش سیتنا، سایت شرکت مخابرات ایران نوشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوری ها تفاوت اساسی دارد، به این معنی که تنها در حوزه فعالیت خود تاثیرگذار نیست، بلکه در کل فعالیتهای اقتصادی و غیراقتصادی تاثیر بسزائی در تسهیل انجام امور و بالا بردن بهرهوری و کارائی دارد.
مرور وضعیت ایران در حوزه نرخ سبد ارتباطی نشان میدهد که در زمینه ارزانی هزینه دومین فناوری ارتباطی یعنی در حوزه تلفن ثابت، جایگاه اول منطقه و دنیا را داریم.
اگر از دیدگاه کلان اقتصادی به صنعت مخابرات نگاه کنیم، نظام تعرفهبندی اثر بسزایی در بازگشت سریعتر سرمایهگذاریهای انجام شده، توسعة آسانتر شبکه و رضایت بیشتر مشتریان دارد. به همین دلیل، برای رسیدن به حداکثر بهرهوری، باید نظام درستی در تعیین میزان تعرفه منظور کرد.
خبر افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت انعکاس درستی در رسانه ها نداشت. در حالی افزایش 50 درصدی تعرفه برای مکالمه ها عنوان شد (30 ریال به 45 ریال) که این افزایش هزینه فقط شامل مکالمات درون شهری بود.
نرخ مکالمات بین استانی (هردقیقه 330 ریال) و مکالمه از تلفن ثابت به تلفن همراه (هردقیقه 625 ریال) افزایش نداشته و با همان نرخ های قبلی تعریف شدند.
با توجه به اینکه به طور میانگین هزینه مکالمات درون استانی، درصد کمی از کل هزینه ها را در برمی گیرد (زیر 20 درصد) و افزایش 50 درصدی فقط شامل همین هزینه است، برآورد شده است که در کل به طور میانگین مبلغ صورتحساب ها کمتر از 10 درصد افزایش خواهد داشت.
این در حالی است که 6 میلیون تلفن ثابت در کشور وجود دارد که با توجه به پایین بودن هزینه آبونمان و همچنین بالا بودن هزینه صدور قبض و ارسال پستی و ... برای آنها قبضی صادر نمی شود.
علی رغم اینکه تحولهای چشمگیری در حوزة تلفن ثابت در کشور رخ داده است و بر اساس آمار، کشور ما در بین کشورهای حوزة خاورمیانه از نظر ضریب نفوذ، دارای جایگاه منحصر بهفردی است، احتکار خطوط تلفن به دلیل پایین بودن هزینه اتصال تلفن ثابت و در نظر نگرفتن آبونمان برای اتصال هر خط، یکی از مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد.
این در حالی است که شرکت مخابرات برای اتصال یک خط تلفن هزینه زیادی را متحمل می شود . با توجه به این مسئله ، افزایش هزینه اتصال، امری کاملا طبیعی و لازم به نظر می رسد، با توج به اینکه سود حاصل از این افزایش در جهت به روزرسانی و توسعه زیرساخت ها به کار گرفته خواهد شد.
نکته مهم دیگر اینکه در حال حاضر 40 هزار روستا از خدمات تلفن همراه با تعرفه مکالمه 20 برابر استفاده می کنند و این در حالی است که توسعه تلفن همراه در روستاها به مراتب کم هزینه تر از تلفن ثابت است و این مسئله جدای از مدت زمان صرف شده و نیروی انسانی اختصاص یافته برای انجام این فرایند است.
رشد سریع تکنولوژی در عرصة فناوری اطلاعات، ایجاد پتانسیلهای لازم را در شبکة مخابرات برای همراهی با این روند سریع اجتنابناپذیر ساخته است. بنابراین با توجه به این مسئله که تلفن ثابت زیرساخت تلفن همراه است و توسعه آن ، توسعه تلفن همراه را در پی خواهد داشت و نبود فیبر نوری در توسعه تلفن همراه نیز خلل ایجاد خواهد کرد باید تعرفه های متعارف و مناسب برای این خدمت در نظر بگیریم تا نبود سرمایه مانع از رشد زیرساخت ها و توسعه فناوری های جدید در این رابطه نشود.
افزایش تعرفه ها توسعه زیرساخت های ارتباطی و به دنبال آن آسایش مردم را در پی خواهد داشت . حجم عمدهای از فعالیتهای صنعت مخابرات کشور ما روی تولید تجهیزات تلفن ثابت متمرکز شده است. به جرأت میتوان گفت که کشور ما به دانش فنی تولید تجهیزات تلفن ثابت دسترسی پیدا کرده است؛ ولی این در واقع شروع راه بومی کردن دانش فنی در زمینههای گوناگون مخابرات است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید