کدخبر :180997 پرینت
01 مهر 1394 - 13:30

افشای پشت پرده‌ی ماجرای هجمه‌های اخیر به سامسونگ

رئیس اتحادیه لوازم خانگی از ماجرای پشت پرده سامسونگ سخن گفت.

متن خبر

به گزارش سیتنا، تابناک اقتصادی نوشت: «دیدگاه شخصی بنده این است که متاسفانه تنها بحث سامسونگ نیست. اگر روند ادامه پیدا کند شرکت‌های دیگر نیز مورد هجمه قرار می‌گیرند.» این را محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید که از پشت پرده‌ها حکایت دارد.

در گفتگو با صحان پور، به بررسی آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی و پشت پرده ماجرای سامسونگ پرداختیم.

به نظر شما شرایط پس از تحریم چگونه خواهد بود؟

مردم انتظار دارند که شرایط هر چه زودتر بهبود یابد. به اعتقاد بنده پس از توافق دولت راضی، ملت خرسند اما تولیدکنندگان ناراضی و نگران هستند! چرا باید اینگونه باشد؟ حدود 35 سال است که در کشورمان با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند. مدتی جنگ تحمیلی و پس از آن تحریم ها را شاهد بودیم.

من موافق سرازیر شدن کالاهای وارداتی نیستیم اما شرکت های خارجی بزرگ آمادگی سرمایه‌گذاری در کشور اند در این میان تولیدکنندگان به این موضوع راضی نمی شوند. آنها انتظار دارند که از سرمایه گذاران خارجی صرفا دانش و تکنولوژی بگیرند و بعد آنها را به کشور خودشان بازگردنند که این امکان‌پذیر نست(سرمایه داران بزرگ دنیا حاضر به چنین کاری نیستند) آنها دانش و تکنولوژی را وارد کشور می کنند اما به شرط سرمایه گذاری در کشور و این نیز منطقی است زیرا به این صورت رقابت شکل می‌گیرد.

در خصوص وام 10 میلیونی جهیزیه و تبصره مربوط به آن بگویید؟

معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که برای مزدوجین 10 میلیون وام تهیه جهیزیه اختصاص می‌دهند. وزارت صنعت و معدن نیز این موضوع را مد نظر قرار داد و ما نیز از این اتفاق خرسند شدیم. هدف اتحادیه لوازم‌خانگی و دولت رفاه مردم است.

متاسفانه در اجرای واگذاری این وام ها متوجه یکسری مشکلات شدیم و شاهد کلاهبرداری هایی در این زمینه بودیم. در وام هایی که داده شد فاکتور های صوری مشاهده می شد. بنده شخصا شاهد 100 فاکتور صوری بودم. به طور مثال فردی تقاضای وام جهیزیه می کرد پول از بانک دریافت می کرد اما تنها جایی که این پول هزینه نمی شد در خرید لوازم خانگی بود! این یک معضل بزرگاست که مطمئنا ضربه ای به تولید و اقتصاد وارد می کند.

با توجه به اینکه هدف دولت از اختصاص این وام حمایت از تولید ملی و ازدواج آسان بود. بنابراین اتحادیه لوازم خانگی تقاضای ورود به این موضوع را داشت تا اگر وامی تعلق می گیرد از طریق اتحادیه باشد.به وزارت صنعت و معدن پیشنهاد دادیم که این کار (وام ها بدون حساب و کتاب) صورت نگیرد و به ازای آن اتحادیه 5 سبد کالای (جهیزیه) اختصاص می‌دهد که مردم ابتدا آن را ببینند ( از 4 تا 10 میلیون) که در نمایشگاه نیز وجود دارد. در این سبد کالا از بهترین کیفیت های تولیدات داخلی وجود دارد. تمام این کالاها ایرانی و درجه یک است.

در لیست 200 کارخانه هایی که تولیدات داخلی انجام می دهند تولیدات 10 کارخانه مورد قبول اتحادیه است که در این سبد کالا تنها از تولیدات این 10 کارخانه که دارای کیفیت عالی هستند استفاده شده. مردم این سبدهای کالا را می بینند و انتخاب می کنند اتحادیه نیز خدمات پس از فروش این کالاها را تضمین می‌کند.

پیشنهاد کردیم که اتحادیه پیش فاکتور این وام را ارائه دهد و هر فردی که اقدام به اخذ وام می کند ابتدا سبد کالای خود را انتخاب کند و سپس فاکتور را به بانک ارائه می دهد و بانک چک را در وجه اتحادیه ارائه می‌دهد. زمانی که چک وصول شد سبد کالا به صورت رایگان به درب منزل درخواست کنندگان تحویل داده می‌شود.

پول تولیدکنندگان بعد از 15 روز و یا نهایتا یک ماه به حساب تولیدکنندگان واریز می‌شود. به صورتی که سرمایه مستقیم به تولید بازمی‌گردد و کالا (کالای درجه یک) به دست مصرف کننده می رسد. اما متاسفانه اگر در روند قبلی کالاهایی که برای این وام اختصاص داده شد (برخی کالاها در بازار 20 درصد زیر قیمت است!) ارزش خرید و استفاده را نداشت. ما نمی خواهیم این کالاهای بی کیفیت به دست مردم برسد. این تولیدات باید کیفیت خود را بالا ببرند.

با بررسی که از بازار داریم می دانیم چه شرکتی کالای خوب تولید می کند و چه شرکتی کالاهای بی‌کیفیت. با اراده راسخ می خواهیم این پیشنهاد عملی شود. امیدواریم مورد تایید قرار گیرد و از آن استقبال شود .

در این وام پولی جابه جا نمی شود به صورتی است که مصرف کننده به واحد صنفی مراجعه می کند کالایی را انتخاب می کند و آن را به صورت اقساط خریداری می کند. به صورتی که واحد صنفی 6 ماهه هرماه یک ونیم درصد به اقساط اضافه می‌کند و کالا را می فروشد. اگر خریدار قسط را نپرداخت (با تعهد خریدار به بانک) بانک تضمین می‌کند که بپردازد.

اتحادیه در پاسخ به این عملکرد می گوید؛حتی یک ریال از این سرمایه به تولید کمک نکرده برخی کارخانجات اعلام کردند شرایط را به مصرف کننده می دهند اما این کار برای آنها دشوار است و احتیاج به سیستم گسترده دارد . بنابراین وام 8 درصدی نیز به تولید ملی کمک نخواهد کرد.

در ارتباط با قاچاق کالا می گویم برای جلوگیری از خرید و فروش کالاهای قاچاق پیشنهاد دادیم پوزارت صنعت معدن اتحادیه را موظف به صدور کارت گارانتی کند ( معرفی به چاپخانه ) تا هر چاپخانه‌ای اقدام به چاپ گارانتی نکند.

فردی را که قصد انجام واردات دارد فرمی ارائه شود و یکسری اطلاعات از فرد گرفته شود تا بدانیم که فرد چه سابقه ای داشته (حداقل 7 سال واردات انجام داده باشد)

اتحادیه مُهر استانداردی بر روی کالاها می زند. وگلوگاهی می شود که این واردات و کالاهای داخلی به درستی به سمت مصرف کنندگان هدایت شود. (به طور مثال چرخ گوشت ایرانی بسیار با کیفیت تر از نوع چینی خود است ما پیشنهاد می دهیم که به جای واردات چینی یا از محصولات ایرانی استفاده شود و یا تولیدی که از نوع چینی آن بهتر است) به این صورت چرخ تولیدات داخلی نیز به خوبی می‌چرخد.

اتحادیه در این زمینه پیش قدم شده تا با ارائه نامه‌ای به چاپخانه دستور چاپ گارانتی داده شود و در غیر این صورت هیچ گارانتی بدون مهر و امضا اتحادیه ارزشی ندارد.

ما تنها اتحادیه ای هستیم که سه ایزو داریم و برای بدست آوردن این سطح کیفیت سخت تلاش کردیم.

سیستم اتحادیه به صورتی است که همه اعتراض ها را پاسخگوست و با متخلفان برخورد می کند تا افرادی که با زرنگی کار خود را پیش میبرند نتوانند حق مردم را بگیرند.

علت هجمه ها به شرکت سامسونگ چیست؟

دیدگاه شخصی بنده این است که متاسفانه تنها بحث سامسونگ نیست. اگر روند ادامه پیدا کند شرکت‌های دیگر نیز مورد هجمه قرار می‌گیرند. سامسونگ شرکت بین المللی بزرگی است که در کشور ما برای تولید کالا سرمایه گذاری کرده است. این شرکت در ایران کارخانه های بزرگی را خریداری کرده و تولید و تکنولوژی را به ایران می‌آورد دستگاه های خود را در ایران مستقر کردند و برای آن بسیار هزینه کرده است.

تنها به سامسونگ هجمه وارد نمی شود؛ در آینده ال جی نیز در تیر رس این هجمه ها قرار خواهد گرفت.

برخوردهایی با شرکت سامسونگ صورت گرفت که به علت مشکلات داخلی و مربوط به مدیر عامل قبلی سامسونگ بود. دیده ها و شنیده ها حاکی از آن بود که تخلفاتی در این شرکت توسط پسر مدیر عامل صورت گرفته بود.

لازم می‌دانم از قوه قضائیه تشکر کنم که بسیار به موقع به این مسئله ورود پیدا کردند. متاسفانه برخی افراد غرض های شخصی داشتند و با دیدگاه‌های سوء خواستند برای شرکت سامسونگ و همینطور برای شرکت‌های دیگر نیز مشکلاتی به وجود آوردند که ناکام ماندند. قوه قضائیه مطابق با صحبت های رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی انجام وظیفه کرد و آن را به اجرا رساند. خوشبختانه با ورود قوه قضائیه این روند در نطفه خفه شد و ما نیز از این موضوع استقبال کردیم.

البته می توان به تبعات منفی این داستان نیز اشاره کرد، که چگونه با این جو سازی ها، سرمایه گذاران خارجی را هم می ترسانند. به طور مثال کره‌ای ها که سامسونگ را به ایران آوردند، چطور در آینده سرمایه‌‌گذاری خواهند کرد؟

سامسونگ تخلفی نداشته است. این شرکت بزرگ و بین المللی 25 مدل کالا تولید می کند و تنها 3 مدل از این کالاها با استاندارد ایران مغایرت داشت ( باتوجه به اینکه از استاندارد اروپا و کره برخوردار است).

در این میان عده ای آتش بیار معرکه شدند و با سوء استفاده از طریق رسانه ها نسبت هایی را به سامسونگ دادند (پلمپ شدن شرکت سامسونگ) در صورتی که یکسری کالا مانند یخچال(در محل فروش) پلمپ شده بود اما این افراد با شایعه پراکنی‌ها اعلام کردند که شرکت سامسونگ پلمپ است. در صورتی که هرگز این اتفاق رخ نداد.

در حال حاضر سامسونگ با 2 هزار و پانصد نفر نیرو ی کار و 800 سرویس خدمات پس از فروش مشغول به کار است که نیروی عظیمی را شامل می شود. سامسونگ اشتغال زایی می کند و ظرف یک سال آینده تولیدات را بومی سازی می کند و تکنولوژی را وارد کشور می کند.

سال همدلی ملت و دولت است و نباید این اتفاق ها بیفتد و غرض های شخصی موجب عدم اطمینان نسبت به برخی شرکت ها شود. خوشبختانه جلوی این روند را گرفته شد.برخی تولید کنندگان زحمات تیم مذاکره کننده و حمایت های رهبری، مجلس،دولت و ملت را نادیده می گیرند زیرا این عده از تحریم ها سود می برند و دوست دارند کشور همیشه در تحریم باشد. او افزود: در حال حاضر درهای کشور به روی شرکت های بزرگ باز شده و ارتباط ایران با دنیا خوب شده است. سالها بود این ارتباطات با مشکلات روبه رو بود اما حالا بهبود یافته است.

سامسونگ هیچ وقت پلمپ نشده و به صراحت می گویم کالاهایش از بهترین هاست زیرا یک برند بین المللی و با کیفیت است.

تولیدکنندگانی و مسئولانی که ملی فکر نمی کنند؛ تولید کشور را به رکود رساندند. این افراد دلسوز نیستند وبه آینده کشور فکر نمی کنند. به نظر بنده باید با این افراد برخورد جدی صورت گیرد.

متاسفانه در حال حاضر تولیدکنندگانی که باید در راستای بالا بردن کیفیت تولید داخلی تلاش کنند به فکر قطع ارتباط با شرکت های بزرگ دنیا هستند.

اگر حمایت ها بیشتر شود ظرف 3 سال آینده توانایی ساخت تولیدات سامسونگ را در ایران خواهیم داشت.اما اگر این وضعیت ادامه داشته باشد تا 50 سال دیگر نیز صنعت به همین صورت خواهد بود تا تکنولوژی،سرمایه، تولیدکنندگان خارجی وارد کشور نشود هیچ رقابتی ایجاد نمی شود و موفق نخواهیم بود.

اگر رقابتی وجود نداشته باشد، قطعا پیشرفتی نخواهد بود. بنده به عنوان یک مسئول وظیفه دارم بازار رقابتی به وجود آورم و از تولیدات با کیفیت(در سطح ملی و فراملی) حمایت کنم.

در حال حاضر بیکاری جدی ترین معضل است بنابراین به دنبال این هستیم که نیروی کار فعلی بیکار نشود. خصوصا در شرایط فعلی که باید افزایش اشتغال داشته باشیم نباید موانعی به وجود آید تا نیروی کار نیز بیکار شود.

به شخصه به مصرف کنندگان همیشه توصیه می کنم کالای ایرانی با کیفیت بخرند زیرا به واقع کالاهای با کیفیت ایرانی وجود دارد و قابل رقابت با کالاهای وارداتی است.

وظیفه ملی و میهنی بنده است که از کالاهای داخلی حمایت کنم برخی ها نباید به این موضوع به دیده اغماض بنگرند و مسائل شخصی خود را در تولید دخالت دهند. با توجه به اینکه در حال حاضر نیز سامسونک به نوعی یک تولید ملی محسوب می شود. در آینده شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود. دولت باید جرات داشته باشد و به صراحت کارگاه هایی را که صلاحیت تولید با کیفیت را ندارند از میان بردارد. بسیاری از واحد‌های صنفی پروانه کسب ندارند و هزینه های بالایی دارند که باید از دور تولید خارج شوند.

نباید 200 کارخانه اجاق گاز 100 کارخانه یخچال ساز و... داشته باشیم این کارخانه ها باید به حداقل برسد و در آنها کالاهای باکیفیت تولید شود زمانی که تولید با کیفیت باشد تیراژ تولید بالا می رود و بر روی قیمت تمام شده(کاهش قیمت) تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به اینکه رقابت سالمی نیز به وجود می آید. مردم مطمئنا به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و هر شرکتی که ضعیف است خواه یا ناخواه کنار گذاشته می شود.

چرا ذهنیت مردم به کالاهای داخلی خراب شده است و چگونه این اعتماد باز می‌گردد؟

پس از انقلاب جنگ تحمیلی آغاز شد کارخانه ها ویران شدند و امکان واردات نبود و به علت بسته بودن درهای کشور هر فردی کارخانه ای ایجاد کرد و کالاهای بی کیفیت بسیاری تولید شد که خدمات پس از فروش نداشت. پس از جنگ نیز تحریم ها آغاز شد.

زمانی که در کشور به روی کشورهای دیگر باز شد مردم با دیدن کیفیت کالاهای خارجی به آنها پناه بردند. و دیگر کالاهای ایرانی هیچ ارزشی نداشت و این دیدگاه تاکنون در میان مردم باقی مانده است اما با وجود کالاهای با کیفیتی که در حال تولید است در تلاشیم که ذهنیت مردم را نسبت به این موضوع تغییر دهیم.

به جرات می‌توان گفت برخی کالاهای ایرانی فوق العاده است و به اروپا صادر می‌شود(پکیچ و آب گرمکن) در حال حاضر نیز شرکت های داخلی به جایی رسیدند که گارانتی می دهند و به کیفیت تولیدات خود اطمینان پیدا کردند .

در حال حاضر بزرگترین چالش اتحادیه که با آن درگیر است، چیست؟

بزرگترین چالش ما تنها سازمان امور مالیاتی است. متاسفانه عملکرد این سازمان دقیقا متضاد با صحبت‌های مقام معظم رهبری است و به تولید داخلی لطمه می‌زند.

با توجه به اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضاست و سال رکود تورمی را پشت سر می گذاریم به امور مالیاتی توصیه کردیم که برای حمایت از تولید داخلی و کارگران نباید آنها را در تنگنا گذاشت.

اما متاسفانه سازمان امور مالیاتی از کالایی که با 2 درصد به بفروش می رسد 12 درصد سود می گیرد. این سازمان اطلاعاتی درست و مستندی ندارد. سال 93 از 300 تا هزارو پانصد درصد مالیات را افزایش یافت و با این کار تولید داخلی را به رکود کشیده شد و اکثر واحد های صنفی در حال بسته شدن هستند. بنابراین معضل اصلی تولید کنندگان و واحدهای صنفی سازمان امور مالیاتی است.

بنده تشکر می کنم از وزارت صنعت و معدن وتجارت، اداره اماکن، اتاق اصناف که ما را حمایت کردند.

چطور در سال 93 که سال رکود بوده مالیات باید افزایش پیدا کند؟

آمار کاذبی در اختیار سازمان مالیاتی است. این سازمان باید استعلامی از خرید شرکت ها داشته باشد و نسبت به این فروش مالیات بگیرد.

سازمان مالیاتی قرار بود درآمد خود را باجلوگیری از فرار مالیاتی و قاچاق کالا افزایش دهد نه با سختگیری به افراد ضعیف و لطمه زدن به بخش تولید و پلمپ واحد های تولیدی.

آقای طحان پور، هدف از برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی که امسال برگزار می شود، چیست؟

هر ساله نمایشگاه عرضه لوازم خانگی برگزار می‌شود. با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری راجع به اقتصاد مقاومتی اتحادیه لوازم خانگی نیز شعاری دارد تحت عنوان اینکه ایرانی کالای خوب ایرانی بخر! یکی از دلایل برای به وجود آمدن این شعار تعدد کارخانجات تولیدی لوازم خانگی است زیرا به تولیدات با کیفیت لطمه زده است. به طور مثال ما در ایران حدود 200 کارخانه برای تولید اجاق گاز داریم که اکثر آنها کیفیت چندانی ندارند و در این حوزه هیچ صادراتیوجود ندارد. البته صادراتی به عراق و افغانستان صورت گرفته که از لحاظ منطقی صادرات محسوب نمی شود بلکه چهره تولیدات کشور را خدشه‌دار می کند. به علت اینکه تاجر عراقی کالای بی کیفت را از ایران دریافت می کند.( دقیقا مانند تاجر ایرانی که به چین می رود و کالای بی‌کیفیت وارد می کند) کالاهای ما به عراق می رود و متاسفانه خیلی زود خراب می شود. که اگر به همین صورت پیش برود بازار خود را در عراق از دست می دهیم همانطور که در آسیای میانه از دست دادیم. به همین خاطر سعی بر برگزاری این نمایشگاه داشتیم علاوه بر این هدف اصلی نمایشگاه شناخت بیشتر مردم از لوازم خانگی با کیفیت ایرانی و خارجی است.

نمایشگاه امسال فوق العاده است و فرم نمایشگاه به صورتی جذابی تهیه شده . امسال امکانات بیشتری داشتیم. فضا از لحاظ رفاهی بسیار عالی است. رسانه ها نیز در راستای حمایت از تولید ملی از نمایشگاه حمایت کردند.

مردم در حال حاضر از کالاهای ایرانی و خدمات پس از فروش آن ناراضی اند و سعی می کنند کالای خارجی را خریداری کنند درصورتی که ما این اعتقاد را نداریم زیرا در زمینه تولیدات لوازم خانگی رشد داشتیم البته نه در سطح عالی اما در حد خوبی پیش رفتیم.

به طور مثال اجاق گازی در ایران تولید شده که از نوع ایتالیایی خود بهتر است. یخچالی تولید شده که اگر برند آن را حذف کنیم و دو یخچالکره ای در کنار آن بگذاریم قابل تشخیص نیست که کدام یک ایرانی و کدام یک کره ای است. همچنین خدمات پس از فروش خوبی نیز ارائه داده و قیمت مناسبی دارند.

بنابراین برای اینکه ازتولید داخلی حمایت داشته باشیم اقدام به راه اندازی نمایشگاه لوازم خانگی کردیم . سیاست ما این است که اگر تولیدات بی کیفیت توانایی بالا بردن سطح کیفیت خود را ندارند باید کنار گذاشته شوند. زیرا این کالاهای بی‌کیفیت بخشی از بازار با کیفیت را به دست گرفته است و اینلطمه بزرگی به اعتماد مردم می‌زند (زیرا زمانی که کالای بی کیفیت ساخت ایران وارد یک خانه می شود دیگر دیدگاه فرد نسبت به کالای ایران بد می شود)

سعی داشتیم که در این نمایشگاه شناخت کاملی در خصوص کالاهای با کیفیت ایرانی را به مردم بدهیم که باور داشته باشند کالاهای ساخت ایران نیز با کیفیت بسیار خوبی در حال تولید است.کمک کنیم تا از تولید ملی حمایت شود و مردم بیشتر به سمت خرید کالاهای ایرانی سوق پیدا کنند. همچنین مهم‌تر اینکه دیدگاهشان نسبت به کالای ایرانی تغییر کند.

در این نمایشگاه کالاهای وارداتی نیز وجود دارد. کالاهایی که از شرکت های اصلی و با گارانتی رسمی وارد شدند.این کالاها ثبت و سفارش شدند و برند های بسیار با کیفیت اند. تولیدکنندگان داخلی می توانند از دانش و تکنولوژی که در این تولیدات استفاده شده، یاری بگیرند و کالاهای با کیفیتی رادر ایران به تولید برسانند.

هدف ما این است که در کنار ستاد قاچاق کالا و ارز در راستای جلوگیری قاچاق کالا تلاش کنیم. با توجه به اینکه در نمایشگاه لوازم خانگی تمام برندهای خوب دنیا و همچنین تولیدات داخلی با کیفیت مطلوب وجود دارد و نشان می دهد که در کشورمان تولیدات ایرانی حرفی برای گفتن دارند و مردم را از نگرانی خرید کالای ایرانی رها می سازد.

نمایشگاه لوازم خانگی از اول مهر تا 6 در محل نمایشگاه بین المللی (مصلی امام خمینی-شبستان)برگزار می‌شود. این نمایشگاه 5 هزار متر فضا دارد و از دیگر نمایشگاهایی که همزمان برگزار می شود مستقل است.بن هایی نیز خانه کارگر به خریداران اختصاص داده است که بین 5 تا 30 درصد تخفیف دارد.

برندهایی از آلمان،ایتالیا،کره،لهستان و چین ( برندهای باکیفیت چینی) به نمایش گذاشته شده

قطعا هدف اصلی ما رقابت و مقایسه کالاهی ایرانی در کنار خارجی است. در این نمایشگاه برند هایی چون هیوندایی و تولیپس و.. وجود دارد که پیشرفته ترین تولیدات داخلی اند اما مردم بخاطر اسم هایی که دارند فکر می کنند این کالاها خارجی اند.

چرا این کالاهای حاضر در نمایشگاه 50 درصد ایرانی و 40 درصد خارجی است؟

اتحادیه لوازم خانگی مخالف انحصار است. انحصار به نفع مردم نیست بلکه به نفع برخی تولیدکنندگان است. برخی تولیدکنندگان داخلی می‌خواهند هیچ تولید خارجی وجود نداشته باشد و تنها کالاهای خود را(به طور انحصاری) با هر کیفیتی به فروش برسانند.

اگر وارداتی صورت نگیرد قطعا اجحاف در حق مصرف کنندگان است و تولیدکننده نیز با هر کیفیتی و قیمتی کالا تولید می کند! بنابراین اتجادیه لوازم خانگی سعی داشته به واسطه حمایت از واردات برای ایجاد بازار رقابتی با دولت همراه شود.

خوشبختانه چهار شرکت برند بوش( به طور مثال؛کشورهایی آلمان،ترک، لهستان، اسپانیا،چین وکره) تولیدات خود را وارد می کند و نماینده انحصاری در کشور ندارد. یشنهاد دادیم که واردات باید به صورت گسترده ای وجود داشته باشد تا پیشرفت خوبی را شاهد باشیم.

در بازاری که برندهای ایرانی و خارجی مختلفی در کنار هم قرار گرفتند؛ قیمت ها نیز به یکدیگر نزدیک می‌شود و این تنها به خاطر رقابتی است که بین آنها به وجود آمده. در این بازار هرکدام برای فروش بیشتر کالای خود تلاش می کنند(از لحاظ کیفیت و قیمت) به فروشنده امتیازاتی داده می شود که این امتیاز به مصرف کننده نیز می رسد.

حضور کالاهای خارجی در کنار کالاهای داخلی تفاوت کیفیت آنها را آشکار می کند . مردم نیز متوجه نزدیک شدن کیفیت کالاهای ایرانی به کالاهای خارجی خواهند شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.