کدخبر :1662 پرینت
09 اسفند 1390 - 13:20

معاون مخابرات استان تهران: اپراتورها درآمد چندانی از زیرساخت‌ها ندارند

متن خبر

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت مخابرات استان تهران اپراتورها درآمد چندانی از زیرساخت‌ها ندارند، چراکه یک بار زیرساخت را راه‌اندازی کرده و از سرویس‌هایشان درآمدزایی می‌کنند.

 

به گزارش سیتنا، سمیع‌الله صادقی آرانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره میزان درآمدزا بودن اپراتورها اظهار کرد: می‌شود گفت در این حوزه کسی زنده است که با استفاده از بسترهای ارتباطی، خدمات ارائه کرده و درآمد کسب می‌کند.

 

وی گفت: در بعضی از کشورها سعی شده که دولت بک‌بون شهری را براساس قوانینی ارائه کند که فرضا همان لوله کابل است که در اختیار اپراتورها قرار می‌گیرد و آن‌ها موظفند کابل‌کشی و سرویس‌ها را که جنبه پویا و درآمدزایی دارند، ارائه کنند.

 

معاون توسعه مخابرات استان تهران یکی شدن زیرساخت‌ها و سرویس‌ها را در آینده‌ای نزدیک غیرقابل اغماض دانست و عنوان کرد: تکنولوژی به سمتی در حال حرکت است که در آینده نمی‌توان بین زیرساخت و سرویس تفکیک قائل شد اما اگر همچنان ذهنیت براساس تکنولوژی قدیم باشد، می‌شود که یکی زیرساخت ارائه کند و دیگری سرویس، چراکه در تکنولوژی موجود، این دو در حال نزدیک شدن به یکدیگرند و فرضا سیمی را یک‌بار به سمت منازل برد و در آینده کل خدمات دیتا و صدا را برروی آن ارائه کرد.

 

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت مخابرات استان تهران، مخابرات بعد از خصوصی شدن‌، هزینه تمام زیرساخت و تک‌تک کابل‌ها را پرداخت کرده و هیچ زیرساخت رایگانی ندارد.

 

او درباره زیرساخت‌های در دست مخابرات که زمانی دولتی بوده است گفت: ‌درست است که مخابرات دولتی بوده اما بعد از خصوصی شدن‌، هزینه تمام زیرساخت و تک‌تک کابل‌ها را پرداخت کرده و هیچ زیرساخت رایگانی ندارد و در حال حاضر هم ادعا می‌کند که باید به رقابتی سالم با سایر شرکت‌های فعال در حوزه اینترنت پرسرعت وارد شود و سهم قابل توجهی را نیز به خود اختصاص دهد چراکه زیرساخت مورد نیاز را در دست دارد و سرویس صوت هم به مرور در حال حذف شدن است.

 

صادقی افزود: کسانی که در دنیا درآمدشان برحسب Voip است، سرویس باند پهن می‌دهند و Voice داخل شبکه‌یی را رایگان عرضه می‌کنند و ما هم جدای از آن‌ها نیستیم و اگر شبکه باند پهنی را به کل تهران اختصاص دهیم، مسلما هزینه‌ی سرویس صوت حذف و یا قابل اغماض خواهد شد.

 

معاون توسعه مخابرات استان تهران ابراز کرد: برخی اپراتورها این روال را پیش گرفته‌اند و بابت بسته سرویس از کاربران پول دریافت می‌کنند، امکان استفاده از سرویس صوت را هم در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند که این به خودشان بستگی دارد که استفاده بکنند یا خیر.

 

وی گفت: براساس شیوه‌ای متصور شده در تلفن‌های ملقب به IP-Phone، خروجی صوت در قالب دیتا به شبکه وارد می‌شود، حال اگر بخواهیم از این حوزه صرف‌نظر کنیم، در آینده تنها باید سیم‌کشی کنیم که این معقول نیست.

 

صادقی درباره مدت زمان این آینده‌ای که بسترهای IP را فراهم می‌آورد اذعان کرد: اگر پروژه GPON در منطقه دو انجام شود، این آینده نزدیک می‌شود؛ سعی می‌کنیم برای سال آینده یکی از مناطق را در حد یک تا دو میلیون شماره، فیبر نوری را تا نزدیکی منازل بکشیم و پورت IP در اختیار کاربران قرار ‌دهیم تا هم Voice و هم دیتا برروی سیم بیایند.

 

معاون توسعه مخابرات استان تهران ادامه داد: اپراتور تلفنی بر همین اساس معنای خودش را از دست داده است و ما هم در آینده حرفی برای گفتن درحوزه Voice نخواهیم داشت.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.