کدخبر :1637 پرینت
08 اسفند 1390 - 05:36

گوشی تلفن، کلکسیون میکروب‌های دهان شماست!

متن خبر

محققان دانشگاه شیکاگو در بررسی‌های خود بر روی گوشی‌های همراه و کفش‌های خبرنگاران حاضر در یک نشست خبری نشان دادند که این بسترها در سطوح خود از یک جامعه بزرگ میکروبی زنده شبیه به جامعه حاضر در انگشتان و دهان فرد برخوردارند.

به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، در میان جامعه میکروبی ساکن در جیب انسان، باکتری‌هایی زندگی می‌کنند که می‌توانند منجر به بیماری‌های ذات الریه، مننژیت، و سوزاک شوند. در مقابل، میکروب‌های موجود در سطح کفش شامل باکتری‌هایی ماند ای‌کولای، سالمونلا و مخلوقات میکروسکوپی هستند که سبب سرخی چشم می‌شوند.

محققان در جریان یک نشست خبری در انجمن توسعه علوم آمریکا در ونکوور کانادا به نمونه‌برداری جامعه میکروبی گوشی تلفن همراه و کفش‌های 30 روزنامه‌نگار حاضر پرداختند.

آنها در بررسی‌های خود با استفاده از نشانگرهای زیستی دریافتند که هیچ نمونه بیماری‌زایی در این وسایل وجود ندارد.

نموداری از نمونه‌های باکتریایی کفش به رنگ آبی و نمونه تلفن همراه به رنگ قرمز

در این پژوهش، تفاوت فاحشی میان نشانه‌های باکتریایی کفش و تلفن همراه وجود داشت اگرچه برخی از نمونه‌ها به نظر با تغییراتی مواجه شده بودند. محققان همچنین با توجه به شباهت میان میکروب‌های موجود در انگشتان و دست افراد دریافتند که جرم دست انسان در حقیقت به تغذیه این جوامع میکروبی بر روی ابزار مورد استفاده مانند تلفن همراه یا کیف پول می‌پردازد.

البته دانشمندان هرگونه نگرانی را در مورد این موجودات میکروسکوپی که در نزدیکی انسان زندگی می‌کنند، بی‌مورد خوانده و آنها را به نوعی عامل بازدارنده از رشد میکروب‌های بیماری‌زا خواندند.

البته کفش انسان دارای طیف وسیعتری از جامعه میکروبی است چرا که مسیرهای بیشتر و مکان‌های متفاوت‌تری را طی می‌کند.

محققان شیکاگو اکنون در حال بررسی امکان استفاده از میکروبیوم شخصی افراد برای تحلیل عوامل بیماری‌زا در انسان هستند. آنها حتی امیدوارند در آینده بتوانند با بررسی باکتری‌های بدست آمده از مکانهای مختلف بر روی بدن افراد، تاریخچه کاملی از آنها را مطالعه کنند.

در نموداری که این محققان از جامعه میکروبی روی گوشی همراه و کفش‌ها تهیه کرده‌اند می‌توان گروهی از باکتری‌ها مانند مایکوپلاسما را که یکی از کوچکترین سلول با قطر 0.1 میکرومتر بوده، به رنگ بژ مشاهده کرد که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم بوده و نقش مهمی در بیماری های تنفسی از جمله ذات الریه دارد.

همچنین باکتری مورکسلاسه با رنگ سرخابی در این نمودار عامل صورتی شدن چشم در گاو و از عوامل بیماری‌زای دستگاه تنفسی انسان و در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم است.

باکتری فینگوموناداکیا که در این نمودار به رنگ نارنجی نمایش داده شده بیشتر در زیستگاههای دریایی و زمینی دیده شده و می‌تواند به تجزیه سریع پلاستیک در مناطق دفن زباله کمک کند.

رنگ بنفش نمایشگر باکتری استرپتوفیتا است که از شیوه فتوسنتز گیاهی برای حیات استفاده کرده و  فلاوباکتریاکیا نیز با رنگ صورتی نمایش داده شده است.  

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.