کد مطلب: 

16339

نگاه شورای‌عالی فضای مجازی به اینترنت پرسرعت کاملا فرصت‌محور است

نگاه شورای‌عالی فضای مجازی به اینترنت پرسرعت کاملا فرصت‌محور است

عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی تصویب پیوست فرهنگی و اجرای بخشی از شبکه ملی اطلاعات را از پیش‌شرط‌های افزایش پهنای باند مشترکین عمومی دانست و گفت: با توجه به اینکه وزیر ارتباطات پیوست فرهنگی نسل سوم را به شورا ارائه نکرده است از این رو مستندات این اقدام رسانه‌ای شد.

 

به گزارش سیتنا، علیرضا شاه‌میرزایی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو، در خصوص اعطای مجوز نسل‌های سوم و بالاتر موبایل بدون پیوست فرهنگی و مجوز شورای‌عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات موضوع ارایه نسل‌های بالاتر موبایل را به هیچ عنوان در این شورا مطرح نکرده است،‌ افزود: این وزارتخانه اجرای این طرح را بدون مجوز شورای‌عالی فضای مجازی پیگیری کرده است.

وی دبیر و سخنگوی شورای‌عالی فضای مجازی را مسئول ابلاغ مصوبات قانونی شورا بر اساس قانون دانست و اظهار داشت: دبیر شورای‌عالی فضای مجازی قبل از اقدام وزیر ارتباطات در افزایش پهنای باند مشترکین طی نامه‌ای به وی اعلام کرد که به دلایل مستند و قانونی اعطای مجوز افزایش پهنای باند تنها پس از تصویب پیوست فرهنگی و اجرای بخشی از شبکه ملی اطلاعات به عنوان پیش‌شرط‌های افزایش پهنای باند مشترکین عمومی امکان‌پذیر است و هر‌گونه اقدام دیگری در این زمینه خلاف قانون محسوب می‌شود.

عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی یادآور شد: وزارت ارتباطات هیچ‌گونه توجهی به جایگاه شورا که به زعم مقام معظم رهبری نقطه کانونی کلیه سیاست‌گذاری‌های فضای مجازی کشور است، نکرد و از همین روی دبیر شورای عالی، چند روز بعد این نامه را در رسانه‌ها عمومی کرد.

شاه‌میرزایی با تاکید بر اینکه در صورتی که وزیر ارتباطات نظرات شخصی خود را ملاک قانون قرار دهد نمونه صریح بی‌قانونی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: وزارت ارتباطات استدلال می‌کند که چون اپراتور سوم مجوز ارایه خدمات نسل سوم را داشته است پس 2 اپراتور دیگر نیز می‌توانند از این خدمات استفاده کنند، در صورتی که مجوز اپراتور سوم هم مشروط بوده است و مقرر شده بود که پیوست فرهنگی بعدا تهیه شود و در تعهد اپراتور است. همچنین باید توجه کرد که در زمان اعطای مجوز رایتل، شورای‌عالی فضای مجازی تشکیل نشده بود و شرایط قانونی جدید به وجود نیامده بود. علاوه بر اینها تعداد کاربران فعال رایتل نیز تنها یک درصد دو اپراتور دیگر است در حالی که دو اپراتور دیگر بیش از 70 میلیون کاربر فعال دارند.

 

وی افزود: در ارایه مجوزی که به اپراتور رایتل داده شد، پیوست فرهنگی به صورت مشروط درنظر گرفته شد، یعنی پس از تصویب پیوست فرهنگی رایتل متعهد شده است که قوانین مندرج در آن را اجرا کند. این کار به خاطر آن بود که کشور هنوز با این خدمات آشنا نشده بود.

عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی با تاکید بر اینکه براساس اسناد بالادستی، وزیر ارتباطات موظف است که به سیاست‌های شورای‌عالی فضای مجازی که همچون قانون لازم‌الاجرا است، توجه کند، اظهار داشت: بر اساس اسنادبالادستی شروط مشخصی برای افزایش پهنای باند درنظر گرفته شده است. ضمن‌ آنکه حساسیت اینترنت همراه بسیار بیشتر از خانگی است؛ چرا که در اینترنت خانگی امکان نظارت والدین بر اعمال فرزندان وجود دارد اما در اینترنت همراه امکان نظارت بسیار دشوار است.

شاه‌میرزایی با اشاره به مفاد قانونی در این زمینه خاطر نشان کرد: به صراحت در اسناد بالادستی آمده است که هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص افزایش پهنای باند باید تحت نظارت و تایید شورای‌ عالی و مرکز فضای مجازی باشد.

 

وی به امکان کنترل والدین (parental control) در بسیاری از کشورهای پیشرفته و لائیک اشاره کرد و یادآور شد: در کشورهای غربی در صورتی که والدین درخواست امکان نظارت بر فعالیت فرزاندان را داشته باشند اپراتورها موظف هستند که این امکان را برای والدین مهیا کنند؛ چرا که حساسیت استفاده مشترکان زیر 18 سال به صراحت در قوانین این کشورها گنجانده شده است.

عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه دولت قبل و دولت یازدهم هر دو در تدوین و تصویب پیوست فرهنگی فرصت سوزی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه که وزیر ارتباطات عنوان کرده‌ است که پیوست فرهنگی به شورای‌عالی فضای مجازی تقدیم شده است اما بنده به عنوان عضو حقیقی شورای‌عالی فضای مجازی هنوز نسخه‌ای از این پیوست را مطالعه نکرده‌ام.

شاه‌میرزایی به نهادهای پیگیری این اقدام خلاف قانون اشاره کرد و یادآور شد: مجلس و قوه قضاییه می‌توانند درباره اقدام غیرقانونی وزیر ارتباطات تصمیم‌گیری کنند همان طوری که نمایندگان موضوع سوال از وزیر ارتباطات را نیز در کمیسیون مطرح کردند که نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشدند و این موضوع نیز در صحن علنی مجلس پیگیری خواهد شد.
 
وی با اشاره به اینکه تمام اعضای شورای‌عالی فضای مجازی با اینترنت پر‌سرعت موافق هستند، اظهار داشت: نگاه شورای‌عالی فضای مجازی به موضوع اینترنت پرسرعت نگاهی کاملا فرصت‌محور است اما به شرط آنکه پیش‌ شرط‌ های این موضوع کاملا مدنظر قرار گرفته باشد.
 
شاه میرزایی افزود: رئیس جمهور به شورای‌عالی فضای مجازی قول داده است که به زودی موضوع "طرح کنترل والدین" در جلسه آتی شورای‌عالی فضای مجازی مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-08-29 17:48

دیدگاه‌ها

تصویر کمپین معترضین به معترضان نسل3و4تلفن همراه
شما نمیخواین موبایل اینترنت پرسرعت داشته باشه اینقد بهانه نیارین و به این و اون گیر ندین. وقتی کل مردم میخوان سرعت و کیفیت بره بالا،چرا مسئولین میخوان به خواست جوانان و ملت توجه نمیکنن و میخوان جلوشو بگیرن?
ارسال شده توسط کمپین معترضین به معترضان نسل3و4تلفن همراه در 11 دى 48 - 04:03

افزودن دیدگاه جدید