در رومینگ ملی منافع مردم و اپراتورها با هم در نظر گرفته شده است
چارچوب و مقررات اصول حاکم بر ارایه خدمات رومینگ ملی در کشور در مصوبه 131 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیشبینی شده بود که در جلسه اخیر کمیسیون بازنگری شد و طبق آن هر یک از اپراتورهای غالب بر اساس درخواست اپراتورهای غیرغالب موظف شدند رومینگ ملی را برای هر اپراتور تلفنهمراه دارای پروانه، طبق موافقتنامهای که مبتنی بر مذاکرات فنی و تجاری است، ارایه کنند.
به گزارش خبرنگار سیتنا، در همین حال، دکتر محمود واعظی در جدیدترین اظهارات تاکید کرد: رومینگ ملی را در کمیسیون تنظیم مقررات تصویب کردیم؛ یعنی مثلا اگر سیمکارت یک اپراتور در جایی آنتن نمیدهد از طریق شبکه اپراتور دیگر ارتباط برقرارمیشود.
وی، افزوده است: البته در ارتباط با این پیشنهاد واکنشهایی هم میان اپراتورهای تلفن همراه وجود دارد. بعضیها مخالفند بعضیها موافقند اما چیزی که قطعی است این است که این اقدام به نفع مردم است و باید حتما در آینده مقدمات اجرای آن را فراهم نماییم.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: اپراتورها باید به مسایل نگاه میان مدت داشته باشند و منافع کوتاه مدت را در نظر نگیرند.
وی در پایان خاطرنشان کرده است: وقتی مردم بتوانند تمامی کارهای خود را از طریق شبکه ارتباطی انجام دهند این امر در بلندمدت برای اپراتورها درآمدزا خواهد بود؛ بنابراین این مصوبه هم منافع مردم را در نظر گرفته است و هم منافع اپراتورها را.
پیش از این، مدیرعامل اپراتور سوم تلفن همراه در ایران ضمن استقبال از برقراری رومینگ ملی بین رایتل و دو اپراتور دیگر، گفته بود: با برقرای رومینگ ملی مشترکان همهی اپراتورها میتوانند از سرویسهای رایتل استفاده کنند.
مهندس سید مجید صدری در گفتوگو با خبرنگار سیتنا در خصوص رومینگ ملی، گفته بود: رومینگ ملی از جمله مباحث مهمی است که هم اکنون در تمام دنیا و برای اپراتورهای مختلف تلفن همراه مطرح است، که همسو با اجرای این سرویس در دنیا و در راستای سامان بخشیدن به شبکهی ارتباطات کشور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تدوین قوانین و مقررات این سرویس را در دستور کار قرار داده تا این مهم در کشور ما نیز به اجرا درآید و همگان از محاسن آن بهره ببرند.
وی، افزوده بود: بحث رومینگ ملی یا همان رومینگ داخلی در کشور ما و برای اپراتورهای تلفن همراه باید هر چه زودتر عملی شود؛ چراکه طبیعتا وقتی در دنیا یک تکنولوژی جدید به بازار می آید، اپراتورهای دیگر هم سعی میکنند تا با کمک به اپراتور آورندهی آن فناوری، این سرویس جدید را در سطح جامعه توسعه دهند.
صدری ضمن استقبال از اجرای این طرح توسط اپراتور متبوعش، خاطرنشان کرده بود: در راستای اجرای این طرح مهم، یکی از مواردی که رایتل بارها درخواست داده و به دنبال آن بوده، بحث رومینگ با دو اپراتور همراه اول و ایرانسل است که در این راستا جلسات متعددی برای عملیاتی کردن این طرح داشتهایم و اخیرا نیز با استمداد از رگولاتوری به عنوان نهاد تنظیم کنندهی مقررات و قانونگذار درخواست کردهایم تا در این موضوع ورود و اجرای این امر را تسهیل و تسریع بخشد.
صدری تاکید کرده بود: یکی از آثار و برکات فعال شدن رومینگ داخلی بین اپراتورها، این است که حداقل مردم می توانند در اسرع وقت از امکانات "رایتل" بهره برند.
وی افزوده بود: شاید یکی از عللی که باعث شده تا رایتل نتواند تا کنون سهم خود از بازار را به دست آورد، عدم اجرای همین رومینگ ملی است که ما امیدواریم با اندیشیدن تدابیر مدیریتی از سوی وزارت ارتباطات و رگولاتوری، اجرای این مهم هر چه زودتر محقق شود.
گفتنی است؛ رومینگ ملی سرویسی است که با استفاده از آن، یک اپراتور، خدمات شبکه خود را در اختیار مشترکان اپراتورهای میهمان قرار میدهد و با انعقاد موافقتنامه، از اپراتور میهمان هزینه دریافت میکند. در این حالت هنگامی که مشترک اپراتور میهمان از محدوده پوششدهی شبکه موضوع پروانه خود خارج میشود، بصورت خودکار امکان برقراری ارتباط و دریافت خدمات تعریف شده از طریق شبکه اپراتور میزبان را دارد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید