معاون شرکت مخابرات ایران از تاثیر بخش ارتباطات بر تورم میگوید
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران، میگوید: شرکت ارتباطات سیار خواهان بازنگری در تعرفههاست، اما نه به اندازهی آنچه که تورم در کشور بوده است. برای اینکه معتقدیم بخش ارتباطات میتواند هزینهها را کم کند و حتی جلوی تورم را نیز بگیرد، اما به نظر میرسد که بازنگری در این حوزه یک ضرورت است.
دکتر "داود زارعیان" در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری سیتنا (CITNA.IR)، اظهار داشت: بحث افزایش تعرفههای تلفن همراه در اپراتور اول یک داستان 14 الی 15 ماهه است. شاید گناه بزرگی باشد که بخواهیم بگوییم تغییر دولت و یا تغییر وزیر باعث شد که تعرفهها عوض شود.
وی، ادامه داد: فروردین ماه سال 91 شرکت ارتباطات سیار بنا به توصیهی رگولاتور طرحی را به سازمان تنظیم مقررات ارائه داد که این اپراتور میتواند تعرفهها را فلت کند؛ که فلت سازی تعرفه یعنی اینکه همهی مردم در همه جا یک تعرفه را بپردازند و هزینهی بین شهری و جابهجایی حذف شود.
زارعیان، افزود: سازمان تنظیم مقررات و کمیسون تنظیم ارتباطات 13 ماه بعد از ثبت درخواست ما یعنی در اردیبهشت ماه 92 مصوبهای داد که بر اساس آن مصوبه اجازهی یکسان سازی تعرفهها به شرکت مخابرات ایران داده شد؛ به این ترتیب که کف تعرفه 515 ریال و سقف تعرفه 618 ریال باشد.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران، خاطرنشان کرد: شرکت ارتباطات سیار برای اجرایی کردن این مصوبه به رگولاتور اعلام کرد که حدود سه ماه وقت لازم دارد تا اطلاع رسانی، خرید تجهیزات و تغییر نرم افزارها را در کل شبکه انجام دهد.
وی، افزود: شاید این جا این سوال ایجاد شود که آیا این مقدار زمان واقعا لازم بود یا خیر؟ با توجه به اینکه ما هزینهی جابجایی از مشترک میگرفتیم، شارژینگ ما دارای پیچیدگی خاصی بود که ما را به این زمانبندی نیازمند میکرد. در نهایت شبکه آماده شد و به رگولاتوری اعلام کردیم که میخواهیم تعرفه را اجرا نماییم و رگولاتوری نیز موافقت کرد.
سخنگوی شرکت مخابرات ایران، گفت: ما در تاریخ 5 و 6 مرداد ماه اعلام کردیم که تعرفهها یکسان خواهد شد. این اتفاق با معرفی وزیر جدید آقای دکتر واعظی مصادف شد و ایشان دستور دادند که اجرای این طرح متوقف شود تا کارگروهی مسوول بررسی مجدد شود.
وی، ادامه داد: ما فکر میکردیم که احتمالا کارگروه تشکیل میشود و ممکن است سقف 618 ریال را کاهش دهند. چون ما بر اساس مصوبهی قبلی مبلغ 599 ریال را تعیین کرده بودیم، اما این کارگروه تشکیل نشد و نهایتا کمیسیون تنظیم مقررات با مصوبهای، مصوبهی قبلی خودش را لغو کرد. طبیعتا ما هم بایستی این مصوبه را اجرا میکردیم و تصمیم بر آن شد که این کار انجام شود. به همین دلیل ما مجدا نیازمند تغییر نرم افزارها و اطلاع رسانی بودیم به همین دلیل به جای اینکه قبض های تلفن همراه مثل گذشته در اوایل مهرماه صادر شود به اواخر مهرماه رسید.
وی، در ادامه گفت: تعدادی از مشترکین که در میان دوره قبضهای خود را پرداخت کرده بودند بر اساس تعرفهی فلت، قبوض میاندورهی آنها پرداخت شده بود که در قبضهای بعدی ما به التفاوت به آن ها برگردانده خواهد شد. سایر مشترکین نیز تغییری در تعرفههایشان ایجاد نشد و مثل قبل قبوضشان محاسبه و صادر شد.
معاون ارتباطات شرکت مخابرات ایران در پایان گفتوگو با سیتنا با اشاره به اینکه تعرفههای تلفن همراه مصوب 1/12/ 82 است و از 83/1/1 اجرا شده است، افزود: به هر حال شرکت ارتباطات سیار خواهان بازنگری در تعرفهها میباشد، اما نه به اندازهی آنچه که تورم در کشور بوده است. برای اینکه معتقد هستیم بخش ارتباطات میتواند هزینهها را کم کند و حتی جلوی تورم را نیز بگیرد، اما به نظر میرسد که بازنگری در این حوزه یک ضرورت است و در نهایت منتظر میمانیم تا ببینیم چه تصمیمی گرفته خواهد شد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید