کدخبر :307801 پرینت
29 شهریور 1403 - 15:06

چه کسانی و چرا هنوز از پیجر استفاده می‌کنند؟

با وجود توسعه تکنولوژی و نفوذ گسترده تلفن‌های هوشمند، دستگاه‌های پیجر همچنان در برخی شرایط خاص و حساس جایگاه خود را حفظ کرده‌اند؛ هرچند استفاده از آن‌ها به مرور زمان کمتر شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، پس از سال‌ها ناپدید شدن دستگاه‌های پیجر از صحنه ارتباطات روزمره و جایگزینی آن با گوشی‌های هوشمند، انفجارهایی که اخیراً مردم لبنان را هدف قرار داده‌اند، این دستگاه را دوباره به مرکز توجه آورده است.

با وجود پیشرفت سریع تلفن‌های همراه و استفاده گسترده از آن‌ها، پیجر همچنان در برخی حوزه‌های حیاتی مانند بهداشت و خدمات اضطراری به کار می‌رود.

در حال حاضر، دستگاه‌های پیجر همچنان در برخی از بیمارستان‌های سراسر جهان به کار می‌روند.

توانایی ارسال سیگنال از میان دیوارها

این دستگاه‌ها به دلیل پایداری بالا و توانایی ارسال سیگنال از میان دیوارهای بتنی و فلزی، حتی در شرایطی که شبکه‌های وای‌فای یا تلفن همراه دچار اختلال می‌شوند، برای سیستم‌های اضطراری و پزشکی بسیار مورد اعتماد هستند.

براساس گزارشی از شرکت Spok که خدمات پیجر را به بیمارستان‌ها ارائه می‌دهد، این دستگاه‌ها به لطف باتری‌های قدرتمند خود می‌توانند در مواقعی که تلفن‌های هوشمند قادر به ارسال سیگنال نیستند، کارآمد باشند.

تا سال ۲۰۱۹، حدود ۱۳۰ هزار دستگاه پیجر در سیستم بهداشت ملی بریتانیا (NHS) فعال بود. این تعداد تقریباً ۱۰ درصد از کل دستگاه‌های پیجر در جهان را تشکیل می‌داد. اگرچه پس از آن، استفاده از این دستگاه‌ها کاهش یافته و جای خود را به تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های ارتباطی داده‌اند، همچنان در برخی شرایط اضطراری استفاده می‌شوند.

استفاده‌های صنعتی و نظامی

علاوه بر بیمارستان‌ها، دستگاه‌های پیجر در بخش‌های دیگری همچون خدمات آتش‌نشانی، معادن و کارخانه‌های شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به دلیل عدم تولید جرقه‌های الکترومغناطیسی که می‌تواند خطرآفرین باشد، در محیط‌های صنعتی خطرناک مانند معادن و نیروگاه‌های هسته‌ای نیز به کار می‌روند.

در سال‌های اخیر، همچنین از این دستگاه‌ها در سایت‌های حیاتی زیرساختی مانند ایستگاه‌های برق و تأسیسات نظامی استفاده شده است.

دستگاه‌های پیجر به دلیل نداشتن فناوری‌های مکان‌یابی پیشرفته مانند GPS، ردیابی آن‌ها دشوارتر است و به همین دلیل توسط برخی کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با وجود توسعه تکنولوژی و نفوذ گسترده تلفن‌های هوشمند، دستگاه‌های پیجر همچنان در برخی شرایط خاص و حساس جایگاه خود را حفظ کرده‌اند، هرچند استفاده از آن‌ها به مرور زمان کمتر شده است. 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.