کدخبر :307796 پرینت
29 شهریور 1403 - 13:10

انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان؛ آیا گوشی‌های هوشمند امن هستند؟

تلفن‌های همراه هوشمند امروزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضای بسیار کمی برای اضافه کردن هر گونه مواد اضافی، به خصوص مواد منفجره، دارند؛ البته این بدان معنا نیست که گوشی‌های هوشمند به طور کامل از نفوذ در امان هستند، بلکه باید گفت که هک‌ گوشی‌های هوشمند از طریق برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مخرب، جای دستکاری فیزیکی این دستگاه‌های ارتباطی را گرفته است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، انفجارهای اخیر دستگاه‌های ارتباطی پیجر و بی‌سیم در لبنان، باعث بروز نگرانی‌هایی پیرامون استفاده از این دستگاه‌های ارتباطی در کشورهای مختلف شده است.

این حادثه باعث شد بسیاری از مردم به تلفن‌های همراه خود به چشم یک تهدید بالقوه نگاه کنند و این سوال را مطرح کنند که آیا ممکن است چنین اتفاقی برای گوشی‌های هوشمند نیز رخ دهد؟

آیا گوشی‌های مدرن امن هستند؟

از آنجاییکه گوشی‌های همراه به بخشی ضروری از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند، این سوال حیاتی به نظر می‌رسد: آیا تلفن‌های همراه ما امن هستند؟

طبق گزارشی که در «ایندیپندنت» منتشر شد، گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های الکترونیکی شخصی که مرد هر روز از آن استفاده می‌کنند، به طور کلی امن هستند و خطر مشابهی برای این دستگاه‌ها وجود ندارد؛ مگر اینکه در مرحله تولید به صورت عمدی مواد منفجره در این دستگاه‌ها کار گذاشته شده باشد.

بر اساس این گزارش، انفجار بی‌سیم‌ها و پیجرها در لبنان احتمالاً الهام‌بخش حملات مشابه در آینده خواهد بود، اما این به معنای تهدیدی مطلق برای دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی نیست.

تلفن‌های همراه هوشمند امروزی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فضای بسیار کمی برای اضافه کردن هر گونه مواد اضافی، به خصوص مواد منفجره، داشته باشند. به همین دلیل، دستکاری در این دستگاه‌ها دشوارتر و آشکارتر خواهد بود.

«دانیل کارد» کارشناس فناوری اطلاعات در این مورد می‌گوید: «افراد عادی نباید درباره حملات احتمالی به زنجیره تأمین که برای افراد خاص طراحی شده، نگران باشند. احتمال اینکه تلفن‌های همراه ما به این شکل تحت تأثیر قرار گیرند، بسیار نادر است.»

عملیاتی پیچیده

کارشناسان امنیت سایبری می‌گویند که انجام هرگونه حمله مشابه با گوشی‌های هوشمند، نیازمند یک فرآیند بسیار پیچیده است. نصب کردن مواد انفجاری به گوشی‌های هوشمند نیازمند دسترسی به زنجیره تامین دستگاه‌ها است.

دستگاه های ارتباطی

به عبارت دیگر، برای انجام چنین حمله‌ای، مهاجم باید یا به صورت تصادفی دستگاه‌هایی را دستکاری کند، یا راهی پیدا کند تا مطمئن شود دستگاه خاصی به دست کاربر هدف خواهد رسید. اما زنجیره‌های تامین در دنیای مدرن به قدری گسترده و محافظت شده هستند که این امر تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.

شبکه «سی‌ان‌ان» به نقل از کارشناسان گزارش داده است که دستگاه‌های ارتباطی کاربران عادی به هیچ وجه در خطر انفجار نیستند، مگر اینکه به صورت قابل توجهی با آن‌ها دستکاری شود و مواد منفجره در آن‌ها جاسازی شده باشد.

«جاستین کابوس» استاد امنیت سایبری در دانشگاه نیویورک، نیز تاکید کرده است که بسیاری از باتری‌های لیتیومی که در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شوند، ممکن است به دلیل نقص فنی دچار حریق شوند، اما احتمال وقوع انفجار به همان شکلی که در لبنان رخ داده، بسیار بعید است.

او گفت: «اگر شما یک کاربر عادی با باتری لیتیوم در دستگاه خود هستید، نیازی نیست که درباره این موضوع نگرانی زیادی داشته باشید.»

با این حال، این بدان معنا نیست که گوشی‌های هوشمند ما به طور کامل از هک و نفوذ در امان هستند.

به گزارش «ایندیپندنت»، بسیاری از آژانس‌های امنیتی و نهادهای خصوصی به طور مداوم تلاش می‌کنند تا از طریق نرم‌افزارهای جاسوسی، اطلاعات کاربران را جمع‌آوری کنند. این نوع هک‌ها معمولاً به جای دستکاری فیزیکی دستگاه‌ها، از طریق برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مخرب صورت می‌گیرد.

در پاسخ به این تهدیدات، شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند تلاش‌های گسترده‌ای برای تقویت امنیت دستگاه‌ها انجام داده‌اند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.