کدخبر :305229 پرینت
10 مرداد 1403 - 10:07

احتمال بروز موج جدیدی از اختلال در سامانه‌های رایانه‌ای در سطح جهانی

با گذشت کمی بیش از یک هفته از اختلال گسترده جهانی که منجر به زمین‌گیری صدها پرواز و قطعی در خدمات و تجارت جهانی شد، گزارش‌ها حاکی از آن است که موج جدیدی از نقص عملکرد در سامانه‌های فناوری رخ داده است که ممکن است خدمات جهانی وابسته به حوزه فناوری را دچار وقفه کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، با گذشت کمی بیش از یک هفته از اختلال گسترده جهانی که منجر به زمین‌گیری صدها پرواز و قطعی در خدمات و تجارت جهانی شد، گزارش‌ها حاکی از آن است که موج جدیدی از نقص عملکرد در سامانه‌های فن‌آوری رخ داده است که ممکن است خدمات جهانی وابسته به حوزه فن‌آوری را دچار وقفه کند.

شرکت آب منطقه‌ای کمبریج (Cambridge Water) در بریتانیا با انتشار یادداشتی در شبکه ایکس اعلام کرد برخی از خدماتش در عصر روز سه‌شنبه دچار مشکل شده است.

این شرکت با بیان این‌که مشکلات در سیستم ابری مایکروسافت موسوم به آزور (Azure)، اختلالاتی در تارنمای شرکت به‌ وجود آمده، نوشته این اختلال بر چندین سرویس از جمله دسترسی به حساب‌ مشتریان و پرداخت این شرکت تاثیر گذاشته است.

مایکروسافت اعلام کرد در حال بررسی گزارش‌های مشکلات کاربران و اختلالات مربوط به مشکلات اتصال به خدمات ابری این شرکت در سطح جهانی است.

بنا بر اعلام مایکروسافت، با اقدامات اصلاحی آنان، به نظر می‌رسد مشکل حل شده و افزوده که «بهبود در دسترسی به خدمات» مشاهده شده و نظارت برای اطمینان از بهبودی کامل تداوم خواهد داشت.

این درحالی است که تارنمای داون‌دتکتر (DownDetector) که یک سایت ناظر بر مشکلات خدمات فن‌آوری اطلاعات در جهان است، خبر داده که مشکلات کاربران ادامه دارد و هزاران مورد را منعکس کرده است.

یک اختلال بزرگ در فن‌آوری اطلاعات در آخر هفته گذشته، زیرساخت‌های جهانی از جمله خدمات حمل‌ونقل و بهداشت را به حالت آفلاین درآورد. این اختلال به دلیل یک به‌روزرسانی معیوب نرم‌افزاری از سوی شرکت امنیت سایبری کراود سترایک (CrowdStrike) بود که بر روی دستگاه‌های مایکروسافت تاثیر گذاشته بود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت هواپیمایی دلتا که یکی از شرکت‌های مهم هوانوردی تجاری در ایالات متحده آمریکا است قصد دارد از هر دو شرکت کراود سترایک و مایکروسافت خسارت بگیرد.

دلتا یکی از شرکت‌های هواپیمایی بود که به‌روزرسانی برنامه‌ها و بازیابی سیستم‌هایش طول کشید و بیش از ۶۰ هزار پرواز آن در نتیجه این اختلال، لغو شد و صدها هزار مسافر آن سرگردان شدند.

علاوه بر هواپیمایی دلتا، شماری دیگر از خطوط هوایی آمریکا نیز به دلیل این اختلالات ناچار شدند هواپیماهای خود را زمین‌گیر کنند.

علت این قطع گسترده به سیستم‌عامل‌های کامپیوتری مایکروسافت نسبت داده شده است.

بر اثر این اختلال در به‌روزرسانی برنامه امنیتی کراود سترایک، سرویس‌های کلاود (ابری) و مایکروسافت ۳۶۵ از دسترس هزاران کاربر در جهان خارج شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.