کدخبر :286086 پرینت
19 مهر 1402 - 14:26

راه‌اندازی دو مرکز نوآوری مشترک در ایران و پاکستان

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، گفت: قرار شد که با هدف تبادل علمی و آموزشی، حداقل ۱۰ شرکت دانش‌بنیان از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در پاکستان مستقر شوند و ۱۰ شرکت دانش‌بنیان نیز از پاکستان در پارک بین‌المللی جمهوری اسلامی استقرار یابند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مختار احمد، وزیر علوم پاکستان با هیئت همراه از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پارک بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران بازدید کرد.

حسن زمانیان، در این دیدار با بیان این‌که این بازدید با هدف گسترش دیپلماسی و تبادل علمی آموزشی بین دو کشور انجام شده است، گفت: مقرر شده که یک تیم مدیریتی و کارشناسی شامل روسی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و دانشمندان پاکستان به ایران سفر کنند ضمن دیدار با روسای دانشگاه‌های کشور از سازمان‌های علمی و پژوهشی کشور بازدید کنند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به توافق راه‌اندازی دو مرکز نوآوری مشترک بین ایران و پاکستان، گفت: قرار شد که با هدف تبادل علمی و آموزشی، حداقل ۱۰ شرکت دانش‌بنیان از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در پاکستان مستقر شوند و ۱۰ شرکت دانش‌بنیان نیز از پاکستان در پارک بین‌المللی جمهوری اسلامی استقرار یابند.

 معاون وزیر علوم با بیان این‌که در بسیاری از زمینه‌ها امکان همکاری با پاکستان وجود دارد گفت: از سوی طرف پاکستانی علاقه‌مندی برای اعزام یک تیم به ایران در زمینه‌هایی مانند ساخت ماهواره و سوخت پاک و... وجود دارد.

وی با بیان این‌که در این بازدیدها امکان ایجاد فرصت مطالعاتی و کارهای پژوهشی مشترک فراهم می‌شود، گفت: این امکان وجود دارد که پژوهشگران و دانشجویان پسادکتری پاکستانی در قالب فرصت مطالعاتی به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران بیایند و ضمن آموزش، پژوهش‌های مشترک انجام دهند.

مختار احمد، وزیر آموزش عالی پاکستان نیز در بازدید از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از اعلام آمادگی پاکستان برای انجام کارهای مشترک فناورانه و تبادل استاد و دانشجو با ایران خبر داد.

وی ضمن ابراز خرسندی از این بازدید گفت: پاکستان می‌خواهد در این خصوص و تبادل تکنولوژی با ایران همکاری کند و انجام این امر می تواند برای هر دو کشور فایده حداکثری داشته باشد.

وزیر آموزش عالی پاکستان با بیان این‌که این همکاری می‌تواند برای ایران و همچنین دیگر کشورها مانند هند، بنگلادش و افغانستان راه‌حل‌هایی داشته باشد، گفت: چالش‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی، مسائل و فعالیت‌های لابراتواری و یا معضل کمبود آب که ما در پاکستان با آن مواجه هستیم مسائل و مشکلاتی در کشورهای مشابه ایران و پاکستان وجود دارد. البته در خیلی جاها کلوپ‌های غیر دولتی نیز برای حل این مسائل اقدام کنند و سعی در پوشش دادن و حل مشکلات دارند.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به زیر ساخت‌های موجود می‌توان فعالیت‌های مشترک انجام دهیم و اقدامات مشترک نتایج مشترک خواهند داشت.

مختار احمد اظهار کرد: تبعات اجتماعی این نوع همکاری هم مهم است و باید روی فعالیت‌های خودمان تمرکز کنیم. اجتماعات خودمان، مسائل حقوق بشری و حفظ ریشه و حساسیت در این قبیل موضوعات اهمیت دارد. بنابراین ما می توانیم در این حوزه‌ها با هم کار کنیم. مسائل مشترک و ساخت کارخانه در حوزه های مورد علاقه را دز دستور کار داریم و مطمئن هستیم که با حداکثر توان می توانیم خروجی و فعالیت داشته باشیم.

وی در رابطه با کمک پاکستان در رشد فناوری منطقه گفت: پاکستان سال‌هاست که در منطقه کشوری دارای فناوری پیشرفته است و دستاوردهای بسیار مفید داشته و تجربیات خود را با سایر کشورها به اشتراک گذاشته است.

وی با اشاره با وجود یک مرکز توسعه و تحقیقات در پاکستان گفت: در این مرکز فعالیت‌های علمی و فناورانه در زمینه‌هایی مانند نانو تکنولوژی و فعالیت در حوزه ربات ها و مجموعه ای از اقدامات موثر علمی و فناوری و ... انجام می‌شود.

وزیر آموزش عالی پاکستان با تاکید بر این‌که علم و فناوری متعلق به یک کشور نیست، اظهار کرد: همه گروهها، همه سازمان‌ها و دولت‌ها باید داشته های خود را با یکدیگر با اشتراک بگذارند. به این ترتیب با گذر سالها می توانیم نتایج فوق‌العاده و کاربردی بدست بیاوریم. در کار خود موفق باشیم و به صورت تکنیکال هم در حوزه فناوری و هم علوم انسانی فعالیت مفید داشته باشیم.

وی در رابطه با اینکه تصمیمات وزارتخانه های پاکستان تا چه میزان متاثر از تصمیمات مجلس این کشور است، خاطر نشان کرد: ما این مساله را به صورت حرفه‌ای حل کرده‌ایم. ارتباط ما یک ارتباط مستقیم و رودرو با مسئولان مربوطه است. محققان ما فعالیت خود را انجام می دهند البته پارلمان هم کلیت فعالیت‌ها را می داند. در کنار آن وزارتخانه‌های مربوطه اعم از وزارتخانه فارغ‌التحصیلان و وزارتخانه آموزش عالی و وزارت علوم در جریان کار هستند و به تحقیقات کمک می کنند و با پارلمان نیز ارتباط دارند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.