کدخبر :307905 پرینت
01 مهر 1403 - 14:30

نقش سخت افزار در حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور کمتر از یک درصد بوده است

رئیس کمیسیون تامین نظام صنفی رایانه‌ای تهران، معتقد است: در تمام حملات سایبری به زیرساخت کشور، نقش سخت افزارها کمتر از یک درصد بوده است، لذا فشار بیشتر به تامین کنندگان تجهیزات مخابراتی عملا به توسعه قاچاق منجر می‌ شود و قطعا وضعیت امنیت تجهیزات در غیاب واردکنندگان شناسنامه دار، متزلزل خواهد شد.

متن خبر

دکتر مسعود شکرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون نحوه نظارت بر تجهیزات وارداتی مخابراتی به کشور، گفت: در ایران به دلیل وجود بخشنامه ای که از گذشته وجود داشته است و اینکه مسوولان تنظیم مقررات امکان اصلاح بخشنامه را نداشتند، تجهیزات فناوری اطلاعات در مبادی ورودی تست و مورد آزمایش قرار می گرفت و افراد با اعتماد به اینکه آن تجهیزات از تنظیم مقررات تاییدیه دریافت کرده است، آن را وارد شبکه خود می کنند.

وی، ادامه داد: در تمام حملات سایبری که به زیرساخت کشور صورت گرفته است و طی سالهای اخیر رشد نیز داشته است، مشاهده می کنیم که نقش سخت افزار در حمله ها کمتر از یک درصد است و اصل جایی که حملات صورت می گیرد، 30 درصد آن نرم افزاری و 70 درصد آن مربوط به دانش افزار است؛ بدین معنا که افراد و استفاده کنندگان در دولت، بخش خصولتی و بخش خصوصی آموزش های لازم برای بهره برداری از تجهیزات مخابراتی را فرا نگرفته اند و به همین دلیل بنده معتقد هستم که پایش و برقراری امنیت را در شبکه بهره بردار نهایی باید انجام دهیم.

عضو کمیسیون بین‌الملل و صادرات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، تاکید کرد: باید استانداردهای بین الملل در زمینه واردات تجهیزات مخابراتی به کشور را بپذیریم و تست و آزمایش را در شبکه بهره بردار نهایی انجام دهیم.

 مسعود شکرانی

شکرانی، خاطر نشان کرد: ما از دنیا عقب مانده ایم و با فشار وارد کردن به تولیدکنندگان و واردکنندگان بیشتر عقب می مانیم؛ مساله امنیت بسیار حائز اهمیت است، اما به نام امنیت نباید کشور را دچار توقف کنیم؛ به عبارت دیگر فشار بیشتر و بیشتر روی تامین کنندگان عملا به توسعه قاچاق منجر می‌شود و قطعا وضعیت امنیت تجهیزات در غیاب واردکنندگان شناسنامه دار، به شدت متزلزل خواهد شد.

عضو هیات مدیره نظام صنفی رایانه‌ای تهران، بیان کرد: بر اساس مقاله ای که مطالعه کرده ام، بیش از نیمی از فیلترشکن ها برای شرکت های صهیونیستی است و اطلاعات مخرب را جمع آوری می کنند، از طرفی ما در کشور در اینترنت اخلال ایجاد می کنیم و پلتفرم هایی همچون تلگرام، واتس اپ و اینستاگرام را فیلتر می کنیم، در چنین شرایطی مردم برای ادامه روند کسب و کارهای خود به اجبار از فیلترشکن ها استفاده می کنند و همین موضوع عامل جاسوس افزار می شود.

وی، اشاره کرد: درخواستی که از رگولاتور داریم این است که قانون گذاری مناسبی داشته باشد و احساسی برخورد نکند تا مردم با استفاده از فیلترشکن ها اطلاعات خود را به دست دشمن نسپارند.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.