کدخبر :285715 پرینت
09 مهر 1402 - 09:55

ضرورت حفاظت از حقوق نویسندگان در آموزش هوش مصنوعی

تعیین مسیر مناسب برای حفاظت از حقوق نویسندگان و همچنین پیشرفت فناوری سیستم‌های هوش مصنوعی چالش‌های زیادی را به دنبال دارد و در این زمینه مشکلاتی برای نویسندگان و ایجادکنندگان محتواها ایجاد شده به همین دلیل، ضرورت وضع قوانین مناسب و حفاظت از حقوق نویسندگان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی به منظور بهبود عملکردها و پاسخ‌دهی به درخواست‌های کاربران، به جمع‌آوری حجم عظیمی از داده‌ها از وب می‌پردازد. این عملیات، که به عنوان وب اسکرپینگ شناخته می‌شود، به صورت آسانی ممکن است انجام شود، اما مشکلاتی در خصوص حقوق مالکیت معنوی نویسندگان و دیگر اشخاص به وجود می‌آورد. با توجه به نوع داده‌هایی که از وب جمع‌آوری می‌شود، به ویژه آثار تحت حق نشر مانند کتب، آهنگ‌ها، عکس‌ها و تصاویر هنری، ممکن است این عملیات با قوانین حقوق نویسندگان در تضاد باشد.

از آنجا که سیستم‌های هوش مصنوعی به آموزش دیدن نیاز دارند، نیاز به دسترسی به داده‌های متنوع و حجیم دارند که بیشترین بخش آنها از وب استخراج می‌شود. مسئله اساسی اینجاست که حقوق مالکیت معنوی بر روی محتواهای محافظت شده تحت قوانین حق نشر بوده و استفاده از آنها بدون مجوز قانونی ممنوع است. این موضوع به ویژه در مواردی که سیستم‌های هوش مصنوعی نتایجی تولید می‌کنند که با آثار قبلی نویسندگان یا هنرمندان از نظر محتوا یا ایده تطابق دارد، اهمیت پیدا می‌کند.

تعیین مسیر مناسب برای حفاظت از حقوق نویسندگان و همچنین پیشرفت فناوری سیستم‌های هوش مصنوعی چالش‌های زیادی را به دنبال دارد. در این زمینه مشکلاتی برای نویسندگان و ایجادکنندگان محتواها ایجاد شده و بسیاری از آنها تاکنون اعلام کرده‌اند که می‌خواهند آثار خود را از اینترنت حذف کنند تا از استفاده بدون مجوز آنها برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی جلوگیری کنند. به همین دلیل، ضرورت وضع قوانین مناسب و حفاظت از حقوق نویسندگان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.