کدخبر :285646 پرینت
08 مهر 1402 - 08:16

اجرای برنامه عملیاتی نهضت جهادی فیبرنوری در آذربایجان شرقی

آیین عملیات اجرایی نهضت جهادی مخابرات ایران، موسوم به نجما با هدف توسعه فیبرنوری شرکت مخابرات ایران در آذربایجان شرقی، هشتم مهر ماه ۱۴۰۲ درشهر تبریز برگزار می‌شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، آیین بهره برداری از مرحله نخست نهضت جهادی مخابرات ایران در منطقه آذربایجان شرقی با حضور رییس و اعضای  هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار و مدیران و مسئولان ستاد و استان، برگزار می شود.

بر اساس این خبر، ایجاد شبکه فیبرنوری در استان آذربایجان شرقی که با نام تجاری تانوما (تار نوری مخابرات ایران) از سال ۹۵ شروع شده، تاکنون موفق به ایجاد بیش از ۲۰۰ هزار ظرفیت قابل واگذاری فیبرنوری در اکثر شهرهای استان آذربایجان شرقی بوده و به سرعت در حال گسترش است.

در دولت سیزدهم گسترش طرح فیبرنوری از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با مشارکت تمامی اپراتور ها ابلاغ شد. آنچه به عنوان هدف اجرای این طرح مد نظر شرکت مخابرات ایران است؛ استفاده حداکثری از همه توان و امکانات کشور در قالب یک نهضت جهادی برای توسعه فناوری با اولویت برای طراحی دارای توجیه اقتصادی و بیشترین جریان درآمدی، بهینه سازی لایه های مختلف شبکه در راستای ارتقای کیفیت خدمات و پشتیبانی مناسب افزایش سرعت و پهنای باند و رضایتمندی مشتریان و تکمیل پوشش شرکت های صنعتی و اماکن تجاری با توجیه اقتصادی مناسب در راستای حمایت از شعار سال ۱۴۰۲ مقام معظم رهبری است.

لذا شرکت مخابرات ایران از سال ۱۴۰۱ به صورت جهادی این طرح را آغاز کرده و در نظر دارد در سراسر کشور پیاده سازی کند.

[node:title]

مدیر منطقه آذربایجان شرقی: بهره برداری از مرحله نخست نجما در منطقه آذربایجان شرقی با سرمایه گذاری ۸۴۵۵ میلیارد ریال صورت گرفت

مهندس شهبازی در آیین بهره برداری از مرحله نخست نهضت جهادی مخابرات ایران در منطقه آذربایجان شرقی، اظهارداشت: ۲۸۵۸ کیلومترشهری ، ۲۴۴۵ کیلومتر بین شهری، ۶۷۸۶ کیلومترروستایی و تعداد روستاهای تحت پوشش (end to end) 1005 روستا است.

وی با اشاره به تعداد مشترکین باند پهن۵۷۶٫۴۴۶ به عنوان یکی از شاخص های مخابراتی دراین منطقه گفت :در بخش ADSL 416.193 مشترک ،در بخش VDSL 10.930، در بخش FTTH 19.453 و سهم بازار ۸۷ درصد است.

شهبازی رونق کسب و کار، افزایش تولید و خدمات، حرکت به سوی تحول دیجیتالی افزایش رضایتمندی مشتریان ( تجاری و خانگی ) را از جمله اهداف این طرح دانست افزود: امکان ارائه سرویس باندلینگ ( VOICE + DATA )، توسعه زیرساخت های انتقال و دیتا در لایهCore برای سایر اپراتورها، تامین ارتباطات مورد نیاز صنایع تجاری، دانشگاهها، بانکها و موسسات و مراکز بهداشت و درمان، مولد سازی دارائی های غیر مولد و مدیریت بهینه منابع و استفاده حداکثری از پتانسیل مناطق در سرمایه گذاری و توسعه پایدار نیز ازجمله اهداف در این فاز است.

وی با تاکید بر افزایش پهنای باند و کیفیت سرویس مشترکین و پایداری ارتباطات، پوشش حداکثری FTTH در شهرستانهای استان با اجرای فازهای متعدد، افزایش پوشش جمعیتی استان به بالای ۴۱۶ هزار خانوار، ایجاد امکان توسعه موثر در امر ارتباطات پایدار و امن به منظور گسترش زیرساخت های توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمند سازی شهرها، بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا ومهاجرت از بستر مسی به فیبرنوری را از جمله اهداف دیگر مورد نظر در اجرای طرح نجما دراین فاز اعلام کرد.

مدیر مخابرات منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ۱۸۲۴ منطقه ازاین استان تجهیزات Access متصل به فیبرنوری با امکان واگذاری سرویسهای باند پهن و تلفن نصب و راه اندازی شده است  در تشریح آن گفت: تعداد کل کافونوری ۹۲۴ دستگاه (نود)، DLC  ۹۰۰ ، پورت DLC 94/732  پورت  و پورت کافونوری۴۳۴/۲۳۴  پورت است.

وی همچنین مقاومت در برابر تداخل الکترو مغناطیسی، امنیت بالای اطلاعات پهنای باند بالا و افزایش سرعت انتقال داده، مناسب برای انتقال امواج دیجیتال مصرف برق کمتر تجهیزات، انتقال اطلاعات تا مسافت های طولانی، وزن سبک و حجم کوچک فیبرمقاومت در برابر تداخل الکترو مغناطیسی را از جمله مزایا اجرای طرح نجما دانست و گفت: جدیدترین تکنولوژی روز در بحث گسترش شبکه فیبرنوری تا داخل خانه های مشترکین و بنگاههای اقتصادی تحت عنوان FTTX  باظرفیت سازی و ایجاد پوشش خوب در نقاط مسکونی، تجاری و صنعتی استان انجام یافته و با دایری ۱۹۴۵۳ پورت،  توسعه درنقاط جدید ادامه دارد.

شهبازی با اشاره به ظرفیت سازی صورت گرفته در این استان  تصریح کرد: با نصب و راه اندازی ۲۵۶۸عدد FAT و ۳۶۸۳ باکس  در ۳۰۵ ناحیه برای حدود ۲۰۰/۰۰۰ هزار خانوار ظرفیت سازی  و پوشش FTTH  ایجاد شده و آماده بهره برداری است که از این تعداد حدود ۲۰هزار مشترک در نقاط مسکونی، تجاری و صنعتی دایر  و مورد بهره برداری قرار گرفته، و  توسعه درنقاط جدید نیز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در سطح کشور طرح GPON در منطقه آزاد ارس اجرا شده است در زمینه انعقاد قراردادهای متعدد با شرکت شهرکهای صنعتی گفت: در ۴۸ شهرک صنعتی از ۵۰ شهرک صنعتی استان، با درخواست شرکت شهرکهای صنعتی، فیبرنوری تامین شده است. (۹۶ درصد از شهرک های صنعتی استان)ضمنا قراردادهای جدید اجرای فیبرنوری در حال تدوین و انعقاد می باشد.

[node:title]

استاندار آذربایجان شرقی: نجما قدمی در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال است

عابدین خرم در این مراسم، گفت: اینترنت و فضای مجازی شبکه در هم تنیده با حجم اطلاعاتی بالایی است که در زندگی اجتماعی، اداری و شخصی از آن استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباطات و فناوری در ابعاد زندگی نفوذ کرده است، گفت: هر کشوری که در آن اقتصاد دیجیتال مبنای توسعه باشد، آن منطقه از نظر اقتصادی  متحول شده است‌.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه فناوری از نیازهای اصلی جوامع بشری است، افزود: نباید از این کاروان توسعه عقب بمانیم، به واسطه فعالیت چند ساله خود در جایگاه های مدیریتی به بحث فیبرنوری واقف هستم و اگر بخواهیم از خدمات،سرعت، اطمینان و امنیت برخوردار باشیم باید به نقش اساسی فیبرنوری پی ببریم.

وی در ادامه به لزوم رفع موانع، تسهیل مسیر و حمایت از شرکت های فناور برای ارتقا اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: فیبرنوری بستری در بحث سخت افزاری دارد و  شتابدهنده فعالیت ها و بستر نرم افزاری است.

عابدین خرم، اضافه کرد: شرکت های دانش بنیان، بر شرکت های دیگر مقدم هستند و باید با توسعه شبکه پایدار کمک حال باشیم.

وی آغاز نهضت جهادی توسعه فیبرنوری شرکت مخابرات ایران (نجما) در آذربایجان شرقی را نیز قدمی در مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال دانست.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.