کدخبر :282596 پرینت
20 تیر 1402 - 11:12

مدیرکل ICT استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با سیتنا: لزوم اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی پیرامون مزایای اجرای پروژه ملی فیبرنوری

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: با توجه به عدم شناخت کافی مردم از پروژه ملی فیبرنوری، نیاز به آگاهی‌سازی در سطح جامعه وجود دارد و یکی از موانع، عدم شناخت مردم از مزایای این پروژه بزرگ است و یکی دیگر از موانع موجود هم عدم شناخت دستگاه‌های اجرایی از اهمیت این پروژه است که باز هم نیاز به تبیین، آگاهی، آموزش و یا حتی استفاده از ظرفیت‌های قانونی در این موضوع دارد و استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های نظارتی هم می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

متن خبر

محمود رادمنش در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون آخرین وضعیت پروژه فیبرنوری در استان کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد از مجموع 21 شهر استان، تاکنون برنامه اجرایی فیبر منازل و کسب و کارها در سه شهر یاسوج، دهدشت و گچساران آغاز شده است و مجری این پروژه شرکت مخابرات استان بوده است.

وی، ادامه داد: طبق آخرین آماری که دریافت کردیم حدود 12 هزار پورت مستعد نصب فیبرنوری در سطح استان اجرا شده که 7998 پورت منصوبه و در صورت داشتن متقاضی آماده دایری هستند. یعنی 7998 خانوار شهری استان در حال حاضر امکان استفاده از بستر فیبرنوری را دارا می باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کهگیلویه وبویراحمد، تاکید کرد: در حال حاضر اپراتور ایرانسل در استان طبق توافقات صورت گرفته مجری پروژه فیبرنوری منازل و کسب وکارها هستند.

رادمنش، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین کارهایی که باید انجام دهیم تغییر ذائقه مردم در استفاده از شبکه ارتباطی است، یعنی در سالیان گذشته تا کنون به دلیل عدم توسعه در حوزه شبکه ارتباطی ثابت، بار شبکه ارتباطی سیار بسیار سنگین شده و این موضوع باعث افت کیفیت و متحمل شدن هزینه بالایی برای اپراتورها شده است و در مرحله اول باید زیرساخت های لازم برای توسعه شبکه ارتباطی ثابت را ایجاد کنیم که در حال حاضر اولویت حاکمیت و مجموعه وزارت ارتباطات است و در حال اجراست.

وی گفت: برای ادامه این رویه قطعا نیاز به حمایت کل مجموعه حاکمیت داریم و همه باید متحد شوند و این پروژه عظیم که زیرساخت توسعه بخش های مختلف کشور است را در زمانی کوتاه اجرا کنیم که قطعا کار بزرگ و سنگینی هست اما چاره ای نداریم و برای اتصال به شبکه دنیا و هم گام با تکنولوژی روز دنیا در حوزه ارتباطی باید این شبکه ایجاد شود.

رادمنش خاطرنشان کرد: در همین راستا همزمان با اجرا و پس از اجرای پروژه نیز باید تبیین و تبلیغ کنیم و برای مردمی که سالیان سال از شبکه سیار استفاده می کردند تشریح کنیم که کیفیت استفاده از شبکه ثابت مبتنی بر فیبر قابل مقایسه نیست و در همین حین مشوق هایی در نظر بگیریم؛ بار تأمین مالی این مشوق ها به احتمال زیاد بر دوش دولت و مجموعه وزارت ارتباطات خواهد بود که وزیر و مسئولین مربوطه در وزارت ارتباطات این موضوعات را پیش بینی کرده اند و به همین منظور صندوقی در دولت برای توسعه و به نتیجه رساندن این پروژه ملی با تصویب مجلس تشکیل شده است.

وی، افزود: با توجه به عدم شناخت کافی مردم از این شبکه نیاز به آگاهی سازی در سطح جامعه وجود دارد و یکی از موانع، عدم شناخت مردم از مزایای این پروژه بزرگ هست و یکی دیگر از موانع موجود عدم شناخت دستگاه های اجرایی از اهمیت این پروژه هست که بازهم نیاز به تبیین، آگاهی، آموزش و یا حتی استفاده از ظرفیت های قانونی در این موضوع داریم و استفاده از ظرفیت های دستگاه های نظارتی هم می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد زیرا وقتی شهرداری ها اطلاعات دقیقی از این پروژه نداشته باشند و اهمیت آن را درک نکنند قطعا مانع توسعه خواهند بود.

وی گف: علاوه بر تعامل و تفاهم و آگاهی بخشی به شهرداری‌های سراسر کشور، استفاده از ظرفیت های قانونی هم برای الزام این نهادها می تواند اثربخش باشد؛ اپراتورها یکی دیگر از موانع پروژه فیبرنوری هستند بدین معنا که یک اپراتوری که چند دهه شبکه ثابت را منحصرا در اختیار داشته و الان به لطف خداوند این انحصار در حال شکستن است، قطعا نگران می شود که البته نگرانی ندارد و قطعا در فضای رقابتی ما هم رشد علم و هم رشد توسعه را خوهیم داشت بنابراین لازم است که همه اپراتورها در کنار هم و با حمایت مجموعه حاکمیت در اجرای این پروژه ملی و حساس کمک کنند که قطعا منتهی به جلب رضایت مردم خواهد بود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کهگیلویه وبویراحمد پیرامون میزان پیشرفت پروژه USO در این استان هم به سیتنا گفت: در دولت سیزدهم حرکت سریعی برای تکمیل پوشش اینترنت پرسرعت روستاهای بالای بیست خانوار آغاز شد و بیش از 4000 روستا در سطح کشور متصل شدند. در آغاز دولت در استان لیست 84 روستایی فاقد پوشش تحویل گرفتیم. اما در حین کار و با پایش مستمر و دریافت گزارشات مردمی حدود 200 روستای بالای بیست خانوار را در استان شناسایی کردیم که فاقد پوشش یا فاقد پوشش مطلوب بودند.

وی ادامه داد: تا این لحظه ابلاغ اعتبار اجرای بیش از 160 روستا توسط وزارت ارتباطات انجام شده و از این تعداد 80 روستای بالای بیست خانوار برای اولین بار پوشش اینترنت پرسرعت خود را تجربه کردند. یعنی تا این لحظه از آغاز دولت 80 روستا متصل شدند و اولین پوشش آنها بود. 60 روستا هم با اجرای این پروژه های ارتباطی دارای پوشش مطلوبتری شدند. 40 روستای باقی مانده هم که عموما پوشش دارند اما نیاز به افزایش کیفیت دارند در برنامه کاری ما قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: به لطف خدا پروژه های مجموعه وزارت ارتباطات پروژه های پویایی است و مدام در حال اجرا و یا بهره برداری هستیم و این اتفاق خوبی است که یک دستگاه اجرایی مانند وزارت ارتباطات با همکاری مجموعه اپراتورها به طور مداوم در حال حرکت است در همین جهت استان کهگیلویه و بویراحمد از شاخص میزان رشد دسترسی روستاها جزو پنج استان برتر کشور است و رشد دسترسی مردم روستاهای بالای بیست خانوار این استان در دولت سیزدهم بالا بوده و این نشان می دهد که پروژه های ارتباطی در این دولت به سرعت در حال اجرا هستند و به بهره برداری می رسند.

رادمنش، افزود: ما دو شهرستان 50 و 60 درصدی طبق آمار گذشته داشتیم که دسترسی روستاهای این دو شهرستان به شبکه ملی اطلاعات خیلی پایین بود. این دوشهرستان هم در دولت سیزدهم و با اجرای سریع پروژه های ارتباطی به بالای 95 درصد رسیدند و در حال حاضر 93 درصد روستاهای بالای بیست خانوار استان از اینترنت پرسرعت بهره مند هستند همچنین در حوزه توسعه زیرساخت ارتباطی مبتنی بر فیبرنوری روستایی به دلیل شرایط خاص استان از نظر توپوگرافی منطقه، پراکندگی روستاها و همچنین کوهستانی بودن مناطق استان، ما دارای شبکه ارتباطی ناپایداری هستیم.

وی گفت: در ده سال گذشته کل میزان فیبرنوری روستایی که از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات برای استان پیش بینی شده بود 177 کیلومتر بود که بیش از 100 کیلومتر آن در دولت سیزدهم اجرا و به بهره برداری رسید علاوه بر 177 کیلومتر ابلاغی از قبل ما 180 کیلومتر مسیر بحرانی به آن اضافه کردیم و 357 کیلومتر که تا این لحظه حدود 90 درصد این پروژه در دولت سیزدهم اجرا شده و بیش از 134 روستا با جمعیت 7744 خانوار روستایی از مزیت این شبکه ارتباطی روستایی بهره مند خواهند شد.

وی ادامه داد: یک اتفاق بی سابقه در استان در حوزه زیرساخت ارتباطی روستایی در حال انجام است و حدود 1364 کیلومتر ما مسیر روستایی طراحی کردیم و بخش اعظمی از سایت های ارتباطی اپراتورها را که در روستاها در حال خدمت دهی هستند را در طرح اتصال به این شبکه عظیم ارتباطی قرار دادیم و با اجرای این پروژه بزرگ، تقریبا تمام روستاهای استان از ارتباط پایداری برخوردار خواهند شدند و 1052 روستا با جمعیت حدود76297 خانوار روستایی استان از خدمات و مزایای این شبکه ارتباطی بهره مند خواهند شد. اجرای این پروژه، پایداری شبکه ارتباطی در روستاهای استان را به دنبال خواهد داشت و با قطع یک سایت ما شاهد قطع ارتباط تعداد زیادی روستا نخواهیم بود علاوه بر این پهنای باندی که می توانیم به روستاها بدهیم نامحدود خواهد بود و مشکلی از این نظر نیز نخواهیم داشت. اعتبار اولین این میزان فیبرنوری روستایی حدود 500 میلیارد تومان هست که به دلیل محدودیت بودجه در وزارت ارتباطات پیگیر هستیم از منابع دیگری تأمین کنیم.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان کهگیلویه وبویراحمد، بیان کرد: استان ما از حیث میزان فیبرنوری روستایی در رتبه چهارم کشور هست و بعد از استان های پنهاوری مثل سیستان، فارس و کرمان قرار دارد و این موضوع نشان دهنده توجه ویژه وزارت ارتباطات دولت سیزدهم به مناطق محروم تر و اعتقاد به مبانی تحقق شعار عدالت ارتباطی است.

وی، در پایان اشاره کرد: امید داریم با حمایت وزارت ارتباطات از استان کهگیلویه وبویراحمد همچون گذشته و با همراهی و همکاری اپراتور مجری (ایرانسل) بتوانیم وعده دسترسی هشتاد درصدی خانوارهای شهری استان را تا پایان سال 1403 در استان محقق کنیم.

انتهای پیام

گفت‌وگو از فرزانه احمدی منش

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.