کدخبر :281650 پرینت
27 خرداد 1402 - 08:06

فاکس‌کان از ساخت آیفون به سوی تولید خودروی برقی می‌رود

کارخانه فاکس‌کان که یکی از سازنده‌های اصلی آیفون است، در میانه تنش در رابطه چین و آمریکا، به سوی تولید خودروهای برقی تغییر مسیر می‌دهد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، یونگ لیو، رئیس فاکس‌کان در مصاحبه‌ای اختصاصی درباره آینده پیش روی این شرکت با بی‌بی‌سی صحبت کرد.

لیو گفت فاکس‌کان با اعلام اینکه بخشی از زنجیره تولیدی خود را از چین خارج می‌کند گفت خودروهای برقی محرک رشد در دهه‌های پیش‌رو هستند.

لیو گفت فاکس‌کان باید با توجه به تنش میان چین و آمریکا خود را برای وخیم‌تر شدن شرایط آماده کند.

رئیس فاکس‌کان که ۶۷ سال دارد گفت «ما امیدواریم رهبران دو کشور صلح و ثبات را به یاد داشته باشند، اما من به عنوان مدیر باید به تحقق احتمالی بدترین سناریو توجه داشته باشم.»

این سناریوها ممکن است شامل تلاش پکن برای قرق کردن آب‌های پیرامون تایوان یا حتی بدتر از آن، اشغال تایوان ‌شود. چین مدعی است که جزیره خودمختار تایوان به این کشور تعلق دارد.

لیو می‌گوید برنامه‌ریزی برای ادامه کار فاکس‌کان آغاز شده است و اشاره کرد که عملیات انتقال برخی از خطوط تولید، به ویژه آنها که به محصولات مرتبط با امنیت ملی ارتباط دارند، از چین به کشورهایی مثل مکزیک و ویتنام آغاز شده است.

اشاره او احتمالا به سرورهای فاکس‌کان است که در پایگاه‌های داده‌ها استفاده می‌شوند و ممکن است حاوی اطلاعات مهم و حساسی باشند.

فاکس‌کان یا گروه تکنولوژی هون هاس در سال ۱۹۷۴ کار خود را با ساخت پیچ تلویزیون آغاز کرد و حالا با درآمد سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار، یکی از قدرتمندترین شرکت‌های فن‌آوری در جهان است.

شهرت این شرکت به ویژه به دلیل آن است که بیش از نیمی از محصولات کمپانی اپل از آیفون تا آی‌مک را تولید می‌کند. این شرکت با مایکروسافت، سونی، دل و آمازون نیز همکاری می‌کند.

برای سال‌ها شرکت‌های چند ملیتی در آمریکا محصولات خود را طراحی می‌کردند و در چین می‌ساختند. اما حالا زنجیره تولید محصولات جهانی باید خود را با تیره شدن رابطه چین و آمریکا تطبیق بدهد.

چین و آمریکا بر سر مسائل زیادی اختلاف نظر دارند، از تجارت تا جنگ در اوکراین، اما در حال حاضر بزرگترین نقطه اختلاف انها تایوان است، جایی که مقر فاکس‌کان قرار دارد.

تایوان از مدت‌ها پیش موضوع جدی اختلاف دو کشور بوده اما وعده‌های مکرر شی جین پینگ در اتحاد دوباره باعث به هم ریخته شدن وضع پایدار، اگرچه پر اختلاف قبل شده است. در همین حال جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز اخیرا در حمایت از تایوان در صورت حمله چین، صراحت بیشتری را پیشه کرده است.

برخی سیاستمداران آمریکایی با اظهارنظر درباره لزوم استقلال تایوان از خط قرمز چین هم عبور کرده‌اند اگرچه کاخ سفید تاکید کرده است که رابطه دیپلماتیک خود را با چین ادامه می‌دهد و نه تایپه.

برخی امیدوارند که با سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین وضع بهتر شود. اگرچه نگرانی‌هایی نیز از یک درگیری وجود دارد، درگیری‌ای که به تخمین یک ژنرال آمریکایی ممکن است در چند سال آینده روی دهد.

شیهوکو گوتو، معاون برنامه آسیا در مرکز ویلسون در واشنگتن دی‌سی می‌گوید: «آمریکا و چین با یکدیگر رقابت استراتژیک دارند. فاکس‌کان می‌خواهد با هر دو تجارت داشته باشد ولی در این میان تنها جای پیروزی یک طرف هست.»

از نظر لیو موضوع به این سادگی نیست. او می‌گوید وابستگی مدل تجاری فاکس‌کان بر طراحی در آمریکا و تولید در چین به پایان نرسیده است: «ما کارگران زیادی را در اغلب کشورها از جمله چین به کار می‌گیریم. ما می‌خواهیم که کارگران چینی را حمایت کنیم و دولت چین می‌خواهد که شرکت‌هایی چون فاکس‌کان به کارشان ادامه بدهند چون تعداد بیشماری شغل ایجاد می‌کنند.»

لیو می‌گوید هنوز تنش میان چین و آمریکا فشاری بر مدل تجاری فاکس‌کان نگذاشته است.

اما غرب و متحدانش از کشورها و شرکت‌های مختلف خواسته‌اند وابستگی و مخاطرات خود را نسبت به چین قطع کنند.

لیو می‌گوید برخی مشتریان خارجی می‌خواهند که تولید کالاهایشان را از چین خارج کنند اما در هر حال این تصمیم آنهاست و نه فاکس‌کان. دولت‌‌‌ها به این شرکت‌ها فشار می‌آورند و آنها نیز به ما خبر می‌دهند.

موفقیت فاکس‌کان قطعا به مشتریان پرنفوذ آن وابسته است، اما ارزش فاکس‌کان هم برای این مشتریان بسیار بالاست.

برای درک ارزش فاکس‌کان برای اپل تنها باید به میزان آیفون‌های ساخت این شرکت نگاه کرد. نزدیک ۶۰ درصد کل آیفون‌های اپل توسط فاکس‌کان ساخته می‌شود.

همین تخصص مایه امیدواری لیو برای گام بعدی فاکس‌کان در تولید خودروهای برقی است. او با اشاره به پنل یک خودروی برقی که بر آن سوار بودیم گفت: «ببین. این به بزرگی آیفون است برای همین ما می‌دانیم چه کنیم.»

این اس‌ یو وی (شاسی بلند) برقی که یکی از چندین مدل خودروی تولیدی فاکس‌کان است برای خانواده‌های طبقه متوسط ساخته شده است.

او می‌گوید: «از نظر ما این یک فرصت بزرگ است چرا که در خودروهای بنزینی اغلب قطعات خودرو مکانیکی هستند. اما در خودروی برقی همه چیز به باتری و موتوری برقی خلاصه می‌شود.»

لیو معتقد است این برای شرکتی مثل فاکس‌کان زبانی آشناست.

فاکس‌کان امیدوار است که پنج درصد از تولید خودروهای برقی را در چند سال آینده تولید کند. اگرچه با توجه به میزان خودرویی که تا کنون تولید کرده این هدفی بلندپروازانه محسوب می‌شود. این قماری است که از نظر لیو ارزشش را دارد.

مدیر فاکس‌کان می‌گوید منطقی نیست که همه قطعات خودروی برقی در یک منطقه ساخته شود بنابراین تولید منطقه‌ای خودرو بسیار طبیعی است. قرار است کارخانه‌های خودروسازی فاکس‌کان در ایالت اوهایو آمریکا، تایلند، اندونزی و احتمال هند احداث شود.

فعلا قرار است فاکس‌کان بر آنچه که خوب بلد است تمرکز کند: ساخت تولیدات الکترونیک برای مشتریانش. اما احتمالا در آینده نه چندان دور فروش خودروهای خود را آغاز خواهد کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.