کدخبر :272909 پرینت
12 مهر 1401 - 16:31

وال‌استریت ژورنال: استارلینک راه‌حل مشکل اینترنت در ایران نیست

روزنامه وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای ضمن اشاره به موانع استفاده از اینترنت استارلینک در ایران، نوشت: چالش‌های لجستیکی غیرقابل حل اینترنت استارلینک در ایران باعث می شود که به این نتیجه رسید «استارلینک در کوتاه‌مدت راه حلی برای حل مشکل اینترنت در ایران نیست».

متن خبر

به گزارش سرویس بین الملل سیتنا، روزنامه وال‌استریت ژورنال در مقاله‌ای می‌گوید با وجودی که دولت آمریکا امکان قانونی صدور برخی فناوری‌های اینترنتی را به ایران فراهم کرده است، موانع زیادی بر سر راه استفاده از مهمترین این فناوری‌ها یعنی سیستم اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در ایران وجود دارد.

هنگامی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده روز 23 سپتامبر در حساب توییتر خود اعلام کرد که دولت بایدن، مجوز صدور تکنولوژی اینترنتی پیشرفته را به ایران صادر کرده است، ایلان ماسک، مدیر کمپانی «اسپیس‌اِکس» زیر توییت وی نوشت: «استارلینک [برای ایران] راه‌اندازی می‌شود».

با این حال، سیتنا می افزاید که کارشناسان فناوری و تحلیلگران سیاسی به «وال‌استریت ژورنال» گفته‌اند که استفاده از استارلینک در ایران به این آسانی هم نیست و حداقل مدتی طول می‌کشد تا زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این سیستم اینترنت ماهواره‌ای به طور گسترده برای ایرانیان فراهم شود.

دیش ماهواره‌ای قابل حمل کیت‌های استارلینک با مجموعه‌ای از ماهواره‌ها ارتباط برقرار می‌کند که داده‌های اینترنتی را بین ایستگاه‌های زمینی جابجا می‌کنند. یک روتر به دیش متصل می‌شود و به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق سیگنال‌های «وای‌فای» به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

استفاده از این سیستم در ایران، مستلزم قاچاق سریع کیت‌های استارلینک به داخل ایران و استقرار لینک‌های ماهواره‌ای و ایجاد شبکه‌ای از کاربران است. به گفته کارشناسان، حتی اگر ترمینال‌های کافی فعال شوند، سیگنال‌های استارلینک به راحتی قابل ردیابی هستند.

برخی مقامات دولتی پیشین آمریکا در این باره به «وال‌استریت ژورنال» گفته‌اند که «این‌ها چالش‌های لجستیکی غیرقابل حل در کوتاه‌مدت در ایران، حتی برای سازمان‌های امنیتی ایالات متحده است»، و بدین ترتیب، استارلینک در کوتاه‌مدت راه حلی برای حل مشکل اینترنت در ایران نیست.

انتهای پیام

ترجمه از زهرا رحیمی

 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

طبق گزارشات وتحقیقات انجام شده سیگنال‌های اینترنت ماهواره ای
ایلان ماسک قابل ردیابی نیست

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.