ارائهی خدمات راهبردی و مشاوره جهت دستیابی مخابرات کشور به سامانههای یکپارچهسازی مدیریت شبکه پژوهشگاه ICT
گروه مدیریت یکپارچه شبکه یکی از شش گروه پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تکیه بر تجربه در زمینه مدیریت شبکه، مدیریت ارتباط با مشتریان و صدور صورتحساب، به عنوان بازوی تحقیقاتی، راهبردی و مشاورهای در این حوزه فعالیت میکند.
به گزارش سیتنا، گروه مدیریت یکپارچه شبکه پژوهشکده فناوری ارتباطات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با فعالیت ها و اقدامات متعدد در زمینه مدیریت شبکه، مدیریت ارتباط با مشتریان و صدور صورتحساب، موفق شده است از ابتدا تا کنون تجربه های مفید و سودمندی کسب کند و دستاورد این تجربیات را در قالب خدمات تحقیقاتی، مشاوره ای و راهبردی در اختیار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجموعه های تابعه قرار دهد.
مشارکت در تولید دانش در زمینة مباحث بنیادی مطرح در حوزههای مختلف مدیریت شبکه، بسترسازی، هدایت، حمایت و همکاری با بخش خصوصی برای بومی سازی و توسعه فناوریها و محصولات مورد نیاز کشور در زمینة مدیریت شبکه، مدیریت ارتباط با مشتریان و صدور صورتحساب است.
همچنین ارائه خدمات راهبردی و مشاورهای در جهت دستیابی مخابرات کشور به سامانه های مدیریتی قویتر و کارآمدتر و یکپارچهسازی مدیریت شبکه به منظور کاهش هزینههای نگهداری شبکه، افزایش رضایت مشتریان، افزایش سوددهی، استفاده بهینه از تجهیزات شبکه، بهبود کیفیت سرویس، و کاهش هزینه استفاده از سرویس از اهداف کلی این گروه میباشد.
خدمات متنوع و تخصصی گروه مدیریت یکپارچه شبکه
گروه مدیریت یکپارچه شبکه بر اساس تجارب نیروهای متخصص داخلی و نیز دانش و تجربه مشاوران خبره، خدمات متنوعی ارائه می کند که رصد فناوریهای نوین و انجام پروژه های بنیادی و کاربردی در خصوص مدیریت شبکه های جدید مطرح در دنیا به منظور بکارگیری در کشور، تنها بخشی از این خدمات است.
این گروه تحقیقاتی، در زمینه رصد فناوریهای نوین و انجام پروژه های بنیادی و کاربردی، سه موضوع مدیریت شبکه های ارتباطی نسل پنج (۵G)، مدیریت شبکه در اینترنت اشیاء (IoT)و مدیریت شبکههای مبتنی بر نرمافزار (SDN/NFV) را دنبال می کند.
همچنین ارائه خدمات مشاوره و اجرای پروژههای راهبردی و کاربردی به منظور بهینهسازی مدیریت شبکههای مخابراتی، بومیسازی و ارتقاء سامانههای پشتیبانی عملیات و کسب و کار با بکارگیری فناوریهای نوین مانند استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل دادههای عظیم به منظور کارآمدتر کردن سامانه های مدیریتی و بکارگیری ساختار ابری و زنجیره بلوکی در مدیریت شبکه، بخش دیگری از اقدامات و محورهای گروه مدیریت یکپارچه شبکه است.
ناگفته نماند که در بین محورهای فوق، مدیریت کیفیت سرویس و تجربه و توافقنامه های سطح سرویس و داشبورد مدیریتی و هوش تجاری نیز در نظر گرفته شده و خدماتی هم در این خصوص ارائه می شود.
توسعه همکاریهای پژوهشی با مجامع داخلی و بینالمللی در قالب گروههای مطالعاتی به منظور تدوین و بومیسازی استانداردهای مرتبط با مدیریت شبکههای مخابراتی، ارائه خدمات آموزشی تخصصی در حوزههای مرتبط و ایجاد محیط آزمون جهت توسعه و تست سامانه ها و واسطهای مدیریتی، بخش دیگری از خدمات در حال انجامِ گروه مدیریت یکپارچه شبکه است.
پروژه های جاری گروه مدیریت یکپارچه شبکه
گروه مدیریت یکپارچه شبکه پژوهشکده فناوری ارتباطات در حال حاضر دو پروژه اصلی با عنوان «طراحی و ایجاد بستر تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی» و «مطالعه، بررسی و تدوین ضوابط و چارچوبهای توافقنامههای سطح خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات» را در دستور کار خود دارد.
در راستای پروژه «طراحی و ایجاد بستر تحلیل ترافیک و ذائقه سنجی کاربران فضای مجازی»، در آزمایشگاه گروه مدیریت یکپارچه شبکه، سامانه «ذکاوت» ایجاد گردیده است. این سامانه شامل زیرسیستمهای گردآوری کلانداده، ذخیرهسازی کلانداده، تحلیلهای توصیفی- پیشبینی و مصورسازی میباشد و ذائقه سنجی کاربران در شبکههای اجتماعی توئیتر، تلگرام، اینستاگرام و همچنین دامنههای بازدیدشده از وب را محقق مینماید.
در این سامانه تحلیل این دادهها با استفاده کاربردی از فناوریهای هوش مصنوعی، یادگیری ماشین به روشهای سنتی و عمیق، استفاده از علم آمار، مهندسی دادهها، کاوش دادهها و در نهایت مصورسازی نتایج تحلیلها، به شیوه پژوهش و توسعه درکنار هم به ظهور رسیده است.
سه فاز موفقیت آمیز از سامانه «ذکاوت»
در حال حاضر سامانه «ذکاوت» در حال طی کردن مسیر یکپارچهسازی و عملیاتی شدن بخشهای مختلف میباشد و تا رسیدن به این مرحله سه فاز را به صورت موفقیتآمیز پشت سر گذارده است. مدیریت این پروژه به سبک چابک انجام شده و در هر مرحله نتایج حاصله از ماژول های توسعه داده شده در اختیار مشتریان و ذینفعان پروژه قرارگرفته و بازخوردها اخذ و این روند ادامه پیدا نموده است.
پروژه «مطالعه، بررسی و تدوین ضوابط و چارچوبهای توافقنامههای سطح خدمات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات» نیز با هدف بررسی و تدوین ضوابط و چارچوبهای توافقنامههای سطح خدمات درخصوص پروانههای ICT در حوزههای ثابت و سیار، با توجه به نوع خدمت و جایگاه اپراتور در زنجیره تأمین آن تعریف گردید.
افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکین نهایی
انجام این پروژه امکان نظارت بر کیفیت خدمات ارائه شده از جانب اپراتورها را فراهم کرده و در نتیجه کیفیت خدمات ارائه شده به مشترکین نهایی و بین اپراتوری را در لایه های مختلف افزایش میدهد. در طی این پروژه، علاوه بر انجام مطالعات تطبیقی در خصوص قوانین و مقررات وضع شده از جانب سازمانهای رگولاتوری دیگر کشورها، رویکرد اپراتورهای برتر حوزه ICT و استانداردهای مرتبط نیز بررسی شده است.
همچنین با اخذ نظرات خبرگان و فعالان حوزه ICT کشور، ابتدا بازارها و خدماتی که لازم است رگولاتوری جهت ارائه چارچوب توافقنامه سطح خدمات ورود کند، تعیین شده و سپس با توجه به زنجیره تامین این خدمات، شاخصهای سنجش کیفیت خدمات به همراه حدود آستانه آنها پیشنهاد شده است. ضمن اینکه تعیین گامهای عملیاتی کردن توافقنامه های سطح خدمات پیشنهادی با در نظر گرفتن نیازمندیهای قانونی، حقوقی و فنی نیز از اهداف دیگر این پروژه است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید