کدخبر :228228 پرینت
15 اردیبهشت 1398 - 22:51

مناظره‌ی توییتری موافقان و مخالفان افزایش قیمت بنزین

هم‌زمان با مباحث مطرح شده در رسانه‌ها درباره‌ی افزایش قیمت بنزین موافقان و مخالفان این تصمیم دیدگاه‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

متن خبر

به گزارش انصاف نیوز، توییت‌هایی در این باره را می‌خوانید:

احسان مازندرانی: #بنزین_۲۵۰۰_تومانی معادل ۵۸درصد فوب هیچ توجیه منطقی ندارد. #بنزین طبق قانون باید به قیمت۹۰درصد فوب خلیج‌فارس به‌دست مصرف‌کننده برسد که می‌شود حدود ۵هزار تومان. یکبار شجاعانه تصمیم بگیریم و آنچه به مصلحت منافع ملی است انجام دهیم

علیرضا صفاخو: در واقع هر وقت دولت تونست سیاستهای حمایتی مالی و بسترسازی اجتماعی حمل و نقل عمومی آسان و دوچرخه سواری کم خطر رو در شهرها فراهم کنه میتونه همزمان ۵ تومن مه هیچ ۷ تومن هم بکنه و بگه میخواهم ۵۰ درصد مازادش هم خرج حمایت از ارتقای محسوس شرایط اقلیمی کشور بکنم…این اقدام اولا باید یک ماه بعد امضای برجام انجام میشد، ضمن اینکه به همراه آن باید تمام عایدی این اقدام به سرعت و محسوس در توسعه شبکه #حمل‌ونقل‌عمومی استاندارد و همگان پسند و همچنین ترویج امکانات و بستر #دوچرخه‌سواری در تمام شهرها برای همگان( اعم از #زن و #مرد) فراهم بشه.

سلمان رمضانی: با یه بار که نمیشه..دلار میشه بیست تومن باز با فوب خلیج فارس بنزین میشه هشت تومن بعد باز… حقوق کارگر هم شجاعانه بیست درصد اضافه میشه و اقتصاد بازار آزاد منهای تولید در روز کارگر به ریش خیل به خاک نشسته ها می خنده

علیرضا صلواتی: به این ترتیب [عدم افزایش قیمت بنزین] هم تورم و نارضایتی ایجاد می‌کنند، هم ولع مصرف را بالا می‌برند و هم فساد دونرخی رخ خواهد داد و دست آخر هم چیزی نصیب ملک و ملت نخواهد شد!

ساکن طبقه وسط: بفرمایید شجاعانه تصمیم بگیرند دریافتى هاى کارگران و کارمندان رو هم به سطح همون کشورها برسونن. رشد تورم رو هم در همون حد نگه دارن. امکانات شهرى و حقوق شهروندى رو هم. سپاس

منصف: بدون این (افزایش قیمت) آن (افزایش حقوق) محقق نمی شود. هرچند این فقط یک عامل آن است. البته اصل آن است که فضای کسب و کار رتبه خوبی داشته باشد فعلا ۱۲۶ است.

فربد زاوه: ازادسازی و حتی اخذ مالیات مصرف سوخت؛بسیار ضروری است؛اما نمیشود دولت در حوزه مدیریت ترافیک؛بروکراسی و تقاضای سفر و خودروسازی هر رفتاری بکند و فقط نرخ سوخت مقایسه شود!

شمس‌الدین: راضی ام بنزین بیست تومن بشه به شرطی که درآمدحاصل ازآن به #آموزش و پرورش اختصاص یابد تا شاهد کودکان بازمانده ازتحصیل، #شین_آبادی نباشیم. در کجای دنیا دانش آموزی توانایی تهیه کتاب رونداشته باشه،درعوض بنزین مفت در اختیار عموم قرارمیدهند تا #راهبندان #آلودگی_هوا تولیدبشه؟

سیدمحمدمهدی غفوری: در شرایط فعلی و با تورم ۵۰٪ رسمی، آثار تورمی آن چند برابر است! دلار گران می‌شود، فوب خلیج‌فارس بالا میرود، بنزین گران می شود، تورم بالا می‌رود، دلار گران می شود و دوباره نقطه سر خط! تا کی میخواهیم موش و گربه بازی تورم و فوب خلیج فارس را ادامه دهیم؟!

حامد برهان: یکبار شجاعت کنن قیمت ماشین وارداتی در حد قیمت کشورهای عربی باشه ولی برای ماشینهای داخلی قیمت بنزین با سوبسید هم از تولید داخلی حمایت شده هم قیمت بنزین واقعی شده

انسان راست‌قامت: اگر یارانه حذف شده بنزین به طور شفاف خرج رشد وسایل نقلیه عمومی و یا تولید برق خورشیدی میشد من اول از همه طرفدار اون بودم. ولی کسی می‌دونه این پول خرج چی خواهد شد؟

کاشف: شجاعت با خریت فرق دارد. نمیتوان از فرد بیمار انتظار داشت یکباره روزی ۵ کیلومتر بدود

احسان مازندرانی: ناله می‌کنند چرا کارمندی با حقوق ۲میلیون تومان باید بابت هر باک #بنزین ۴۰لیتری صدهزارتومان پرداخت کند؟ می‌پرسم: کسی که ۲میلیون دریافتی دارد چرا باید با خودروی شخصی تردد کند؟ می‌گوید: دلم می‌خواهد! می‌گویم: پس هزینه تنبلی خود را پرداخت کنید. تنبل‌خانه در آستانه تعطیلی است!

دامون صادقی: به نظرم بیایم شجاعانه تصمیم بگیریم تو این اوضاع که شترداره بابارش گم میشه،١گالون بنزین بریزیم توحلق هرجاده صاف کنی که گفت<فوب خلیج فارس>. دلم میخواد ١ماه باحداقل حقوق کارگری ولت کنن١طرفی ببینم میتونی با((توجیه منطقی))اونم(طبق قانون)به آخرماه برسی ژورنالیست

امیر راعی‌فرد: دقیقا مردم با تاکسی دو برابر شده یا مترویی که جا نداره یا اتوبوسی که نمیاد سر وقت برن؟! یا قرار هست دولت فخیمه به همه راننده شخصی بده؟! یا همه بدبختی ها زیر سر مردم هست؟!!؟

سالاری: از خودتان نمی‌پرسید چرا باید کارمندی زیر خط فقر حقوق دریافت کنه؟ لابد فردا که از هزینه‌های فرزندداری یا زندگی در تهران پرسش کرد خواهید گفت کسی که دو میلیون حقوق میگیره بیخود میکنه بچه دار بشه یا در تهران زندگی کنه

ابراهیم علیزاده: تورم #بنزین ۲۰۰۰تومانی: ۱.۶% تورم افزایش ۱۰ درصدی نرخ #ارز : ۲% (مرکز پژوهش‌های مجلس) پ.ن: اما واکنش‌ افکار عمومی به این دو اصلا قابل مقایسه نیست.

میرا قربانی‌فر: این هم روشی است که به جای پرسیدن این که در همه ۴دهه گذشته برای سیستم حمل ونقل عمومی چه کرده اید انگشت اتهام به سمت مردم گرفتن. روشی است که به جای پرسیدن اینکه صف های تاکسی ومترو درصبح وعصر چرابهبود نیافته؛شهروندان رامتهم کنید. اتفاقااین متهم کردن شهروندان یعنی هیچ ادله محکمی نیست…اصلا سوال این است امثال ما با این حقوق ها چرا زنده هستیم؟ وقتی عرضه نداریم لابد باید بمیریم، ماشین داشتن و سوار شدن به جای خود ، ممنون که اجازه میدهید با این حقوق ها اصلا ما زنده بمانیم.

محمد مساعد: ایده اقتصادی: تعداد زیادی از این شلاق‌ها وارد کنیم. این میلیون‌ها نفر جماعت حقوق‌بگیر صرفا با از دست دادن ماشین‌های شخصی‌شون از تنبلی در نمیان. باید اقدامات بیشتری انجام بشه

آریو: با چه توجیهی ادعا میشه بنزین موج تورمی ایجاد میکنه؟ مگه حمل و نقل کالا از کارخانه با خودروی سواری انجام میشه؟ و هزینه حمل و نقل حداکثر چند درصد هزینه تمام شده است؟

دانیال شلتوکی: این سخنان برای شهری است امکانات حمل و نقل عمومی به بهترین شکل ممکن باشد یعنی اگر شما هرجای شهر باایستید حمل نقل عمومی در نزدیک ترین فاصله باشد (با شرایط ویژه) ،در افق ١۴٠۴ ، ٧٠درصد سفرهای درون شهری تهران باید از حمل و نقل عمومی انجام شود! وضعیت الان گویای همه چیز است!

احسان گل‌محمدی: این اظهارات عین اون بنده خداییه که وقتی بهش از گرونیای تهران انتفاد کردند گفت: هرکی نمیتونه هزینه شو بده از شهر بره. ملت که رعیت نیستند، صاحب مملکتند دوست دارند با آسایش زندگی کنند وظیفه حاکمیت هم اینه که این آسایشو براشون فراهم کنه..منتی هم گردن کسی نداره

آقای نسبتاً محترم: اما قبلش باید سطح درآمد و رفاه اجتماعی مردم رو به ۹۰ درصد فوب کشورهای حوضه خلیج پارس برسونه . قرارنیست فقط مردم جوالدوز بخورن یه سوزن هم دولت بخوره میشه؟!

مرتضی هاشمی: متوجه ایده‌ی پشت سخن شما هستم. اما تصور اینکه دلیل اصلی تنبلی کارمندان و کارگرانه ساده‌سازی‌ مساله‌ست. خطوط مترو و تاکسی و اتوبوس و قطار شهری و لاین دوچرخه در سطحی هست که من بدون ماشین و بدون‌دردسر بتونم در شهر تردد کنم؟ اگر نیست، درست کردن این بلبشو از فشار به کارمند شروع نمی‌شه

ایلیا: کدوم تنبلخانه؟ الان هند داره سوبسید میده به بنزین تنبلخانه ایجاد کرده؟ چرا مردم‌نباید بتونن ماشین مناسب کم‌مصرف سوار بشن که‌مجبور نباشن هر باک ۱۰۰ تومن بدن و چند روز یکبار بخوان بنزین بزنن؟

بهمن قندچی: ناله؟ واقعا ناله احسان؟ ناله رو اون حکومت و کارفرمای دزدی می‌کنه که داره از کارگری که ۱۰۰ دلار حقوق میگیره به میزان ۹۰۰ دلار یارانه میگیره. ببینم حقوق کارگر و معلم و مهندس و کارمند کی قراره برسه به فوب خلیج فارس؟

احسان مازندرانی: بهمن جان این سوبسیدی که دولت برای بنزین پرداخت میکنه باید به سمت سلامت مردم بره. اینکه کارفرما چه ظلمی میکند بحث دیگریست

قندچی: احسان جان هم خودت میدونی هم من میدونم این که سوبسید بنزین بره سمت سلامت یا بخش های دیگه یک حرف زیباست که فقط روی کاغذ میمونه متاسفانه.

مارینا: آیا وسایل نقلیه عمومى براى شهروندان آسایش به همراه داره؟! مترو و اتوبوس و تاکسى گرون نشده؟!به راحتى و سر ساعت در دسترس هست؟! توى اتوبوس همه سرشون به کار خودشونه؟! میتونم مسیر طولانى رو بشینم؟! مترو دیوونه خونه نیست؟!

اشکان کریم‌نژاد: اولا افزایش نرخ بنزین در افزایش قیمت همه چیز تاثیر داره دوما نگاه شما لیبرالی هست، لیبرال میگوید ضعیفان فدای قدرتمندان شوند

نعیم کریمی: من تو کانادا روزی ۳ الی ۴ ساعت تو راهم تا برسم سر کار. با قطار هم سفر میکنم. بنزین اینجا الان یک دلار و سی سنته. هزینه ماشین هم در بهترین شرایط، با احتساب قسط و بیمه و سوخت، سالی ۱۰ الی ۱۵ هزار دلاره. ۴۰ درصد هم مالیات میدهم. اگر از حمل و نقل عمومی استفاده نمیکنی خری از خودته.

محمد سلیمانی: این چه ادبیاتی است؟ درآمد بخش قابل توجهی از مردم وابسته به رانندگی است همه که مثل شما کار اداری ندارند. یک‌کم فکر کنید سپس سخن بگوئید.

سرپیکو: روزی سه الی ۴ ساعت تو راه تا برسی سر کار،اینجور میشه که مثلن تورنتو کار کنی و اوتاوا زندگی….خب […] یه جا نزدیک تر به محل کارت خونه بگیر…حالا خودت خری نمیفهمی، اطرافیان هم کسی نبود بهت بگه؟….واقعن ۳،۴ساعت میری تا برسی سر کار و ۳،۴ ساعت هم برمیگردی؟

زیییی: میدونی که تو ساعتی ۱۲/۵ دلار حقوق میگیری و ما روزی ۲-۳ دلار پس […] اگه هنوز با روزی حداقل ۱۰۰ دلار اموراتت نمیگذره اما ما با ماهی ۶۰تا۹۰ دلار باید بگذره!!!!!

رضا رمضان‌نژاد: شاید دلیل حقوق بالای ایشون و حقوق کم و من و شما همین نادرستی تخصیص یارانه ها باشه! اقتصاد بیمار هر روز بیشتر از دهک های پایین میکنه و به دهک های بالا میده!

زییییی: حقوق بالای ایشون بخاطر سیستم درست مدیریت و جایگذاری صحیح هرکس تو جایگاه خودش و راندمان صحیح هر شخصه، درآمد پایین ما هم بعد از حماقت خودمون به حماقت مسئولین ارتباط مستقیم داره.

رمضان‌نژاد: حماقت مسئولین نمود عینی نداره تو تصمیمات؟! یارانه انرژی برای مملکت سمه و قطعا باید برچیده بشه!

زییییی: یارانه قطع بشه یا نشه تاثیری تو امورات هیچکس نداره، اون پولِ یکروز یک نفر هم نیس چه برسه بشه نقشه جدی تری براش گرفت،ضمنا ما از ذخایرمون میخوریم یعنی تولید و صنعت نداریم پس ذخایر متعلق به تمام افراد هست و باید پولش سالانه یا حتی ماهانه بهمون داده بشه، مثل کویت که سالانه پرداخت میشه

منصف: نفت اگر مال ماست باید به قیمت بفروشیم مضمحل کردن سرمایه مان به تلافی اینکه سیستم و افراد دزد دارین کار درستی نیست. بنزین باید به قیمت واقعی برسد و لی نان بربری به ۳۰۰۰ ت نرسد! مشکل دزدی راهم باید با توسعه قضایی حل کرد اعتراض کرد و کتک خورد کم نیاورد.

احسان مازندرانی: ماهیانه ۶۰لیتر #بنزین هزار تومانی در کارت‌ سوخت خودرو‌های شخصی شارژ می‌شود؛ سالی ۷۲۰ لیتر. بیش از ۷۲۰ لیتر شامل نرخ #بنزین_۲۵۰۰_تومانی می‌شود که حدود ۵۸درصد را مصرف کننده و ۴۲درصد را دولت پرداخت می‌کند. معادله ساده است: بنزین بیشتر مصرف می‌کنیم باید بیشتر پول بدهیم؛ مشکلی است؟!

صادق نیکو: عادلانه نیست عادلانه اینه که هر ایرانی سهمیه بنزین بگیره نه هر خودرو ۳۰ لیتر هر ایرانی هرکی مصرف نکرد دولت ازش بخره الباقی قیمت ۵ تومن

مازندرانی: اینکه شعار انتخاباتی آقای کروبی بود منتها جای پنجاه هزار تومان با ۳۰لیتر عوض شده

نیکو: ربطی به یارانه نقدی نداره ولی مشابه اون باید توزیع بشه

رضا گرامی: شما ارزش پایه ی پولی رو به قبل برگردان ، اجازه ورود خودرو های روز دنیا رو با مصرف و کیفیت و استاندارد آلودگی هوا و امنیت رو به قیمت جهانی صادر کن ، اونوقت بنزین رو هم به قیمت جهانی به ما بفروش ، کسی هم منتی سر کسی نمیزاره که من اینقدر سهم دادم و تو اونقدر

منصف: بله همین ۴۲ درصد هم زیاد است به همان دلیل! دو نرخی هم نباید بشود چون فسادزاست. اما به نان هرچقدر می خواهید سوبسید دهید و به آموزش و پرورش و بویژه کشاورزی!!!

پیمان: من که دانشجوی مثلا یزد هستم قبلا ۱۸۰ تومن ۳ تا باک ۶۰ لیتری میرفتم یزد و بر میگشتم که میشد ۱۸۰ تومن الان با این توضیحاتی که تو‌ دادی میشه ۴۵۰۰۰۰ هزار تومان،به همین راحتی مشکلی هست!؟؟

احسان مازندرانی: اتوبوس‌های ولوو B9 بهترین اتوبوس سال ۲۰۰۹ اروپا در این مسیر تردد می‌کند آن‌وقت دانشجوی مملکت با خودروی شخصی تک‌سرنشین به دانشگاه می‌رود و ناراحت از اینکه چرا باید پول بیشتر بابت #بنزین دهد! با اتوبوس یا قطار برو برادر من! چرا مردم باید هزینه کاهلی شما را بدهند؟

مونا: میدانید مشکل اصلی چیست ،یه اصطلاحی ست که میگویند فلانی جایی نمیخوابد که زیرش آب برود . مردم باور ندارن که دولت یا حکومت میخواهد کاری را به نفعشان انجام دهد ،زیرا در نهایت مشاهده کرده اند که سرشان کلاه رفته و آنها فقط ضرر کرده اند و سودها عاید کسانی دیگر شده. اعتمادخدشه دار شده

وحید عابدینی: در تهران هیچ وقت ماشین نداشتم. در آمریکا هم همینطور با وجود ارزانی ماشین. در سرما و گرمای کشنده اینجا با دوچرخه و اتوبوس و مترو رفت و آمد کرده ام چون نمی توانستم پول بنزین ماشین را بدهم. حکومتی که روی بنزین سوبسید می دهد نه تنها خر است که ظالم است. ظلم به کسانی که ماشین ندارند…نیازی نیست این رو هم بگم که تهران برای یه آدم بی ماشین واقعا بهشته در مقایسه با شهرهایی که من توش بودم. اینجا حمل و نقل عمومی کلا یه شوخیه. در بعضی از شهرها که از یه ساعتی به بعد استفاده از حمل و نقل عمومی شهامت می خواد.

احسان مازندرانی: عزیزان #بنزین دوست و مخالفان #بنزین۲۵۰۰تومانی! وحید عابدینی چندسال‌ امریکا زندگی کرده است. ببخشید این توییت را درباره بنزین زده! عذرخواهی می‌کنم هیچ‌کجای دنیا حتی با دستمزد بالا، بنزین را مفت به کسی نمی‌دهند.

صادق نیکو: مشکل اون هزار و پونصد تومن اضافی نیست مشکل اون تفکر و ادبیاته برادر!

مازندرانی: تفکر براساس منافع ملی است صادق‌جان نه نگاه لیبرالی. بابت ادبیات هم هرجا بد گفتم پوزش می‌خواهم فقط کامنت‌های عزیزان را یک‌بار مرور کن:)

نیکو: منافع ملی رو میشه طور دیگه ای تامین کرد. منم دوست دارم ماشین نیارم وسط شهر ولی زیرساختش هست؟! یادته یه روزی ۲۵ میلیون وام دادن ملت ماشین از خودروساز داخلی بخره که ورشکسته نشن؟! همون پول رو خرج زیرساخت حمل و نقل عمومی میکردن الان لازم نبود ملت رو تحقیر کنیم

مازندرانی: یعنی ۵۰۰هزارنفر بیکار بشن؟!

نیکو: شمایی که شرایط رو‌آماده کردید که ملت ماشین بخرن چرا مقدمه و ماخره رو رعایت نمیکنید.‌

مازندرانی: ما شرایط رو آماده کردیم؟ وزیر مربوطه گفت چاره‌ای جز تعطیلی نداریم، گفتند ۵۰۰هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم فنا می‌رود. پیشنهاد شد تویوتا و هوندا بیایند به امریکا و جنرال موتور ربط پیدا کرد و با چهار فقره چک ماشین فروختند

نیکو: اگر دلسوز کارگران بودیم الان واگن سازی ها و موارد مشابه تعطیل نبود! بالاخره اتوبوس و مترو و تونل و خیابان هم کارگر میخواد. مشکل اینه که نمیدونیم پول رو کجا خرج کنیم و شاید بدبینانه اینکه میدونیم و برای طبقه مرفه و رو به بالا برنامه ریزی میکنیم

کامران کاظمی: بفرما بتمرگ و بشین یه معنا داره شما منظورتون را بد گفتید. اگه مردم به دولت اعتماد داشتند بنزین را پنج هزار تومان هم می‌خریدند

سینا جهانی: برا منی که ماشین ندارم و از وسایل عمومی استفاده میکنم، ارزونی #بنزین خیلی زور داره!…یعنی من بعنوان یه شهروند حق ندارم بخوام #بنزین گرون شه که انقدر فحش و بدوبیراه میبینم زیر یه توییت ساده؟! :))) مدافعین آزادی بیان کی بودین شما

حسن قاسمی: برخی از مسئولین دارن مردم رو از نظر اقتصادی ضعیف و به نفع چهار درصدی ها عمل می کنن، در این شرایط، نوک پیکان انتقادات ما باید به سمت مسئولینی باشه که دنبال ضعیف کردن مردمن، نه اینکه به سمت مردم بگیرم و بگیم تو کمتر استفاده کن، این میشه توجیه عملکرد مسئولین! یعنی #خودت_بمال

امیر مهرزاد: میدونی میزان صادرات نفت ایران در بیشتر موارد از آمریکا بیشتره؟ میشه وقتی درباره یه چیزی اطلاع کافی نداری، اول توهین نکنی و بعد برای ماله کشیدنش به همه چیز چنگ نزنی؟ می‌دونی اینا توقع زیادی نیست؟

مازندرانی: می‌دونی نگاه چپ آفت اقتصاد است؟

مهرزاد: آره مثلا اقتصاد سوئد الان نابود شده، چین از گرسنگی داره میمیره، فنلاندی‌ها لنگ نون شب موندن، ایسلند هم که به دلیل بیماری‌های عفونی منطقه ممنوعه است.

آینه‌فروش شهر کوران: شما که بنزبن دوست شدی و بگو چه چیزی در این کشور شبیه جهانه که این باشه؟ مالیات؟ حمل نقل عمومی؟ اتوبان‌ها؟ کیفیت خوردوها؟ کیفیت بهداشت؟ کیفیت هوا؟ شفافیت مالی؟ چرا اصل کار ول کردی و قسمت بنزین معیار جهانی شدن در نظر گرفتی؟

آریو: سال ۹۴ میانگین مصرف روزانه بنزین در شهر تهران ۱۳ میلیون لیتر بوده است. یارانه هر لیتر بنزین حدود ۶۰۰۰ تومان است. مردم ایران برای مصرف بنزین یکسال فقط شهر تهران حدود 《۳۰هزار میلیارد تومان》 یارانه می‌پردازند…میانگین هزینه ساخت هر کیلومتر خط مترو شامل ساختمان، تجهیزات، تونل‌ها، ایستگاه‌های مترو، واگن‌ها، تجهیزات و تملک‌ها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است. فقط با یارانه بنزین تهران در سال ۹۴ میشد ۱۰۰ کیلومتر (۴ برابر خط ۲) به خطوط متروی تهران اضافه کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.