کدخبر :18044 پرینت
11 آذر 1393 - 20:55

از اعتبارات 2000 میلیاردی تا بدهی 400 میلیاردی

متن خبر

رسانه ملی در حالی با تغییر مدیریت، وارد دوران تازه شده که مدیران ارشد رسانه ملی با شرایط مالی پیچیده‌ای روبرو هستند و شاید یکی از مهم‌ترین چالش پیش‌رویشان در کوتاه مدت، رقم بزرگ بدهی است که باید پرداخت کنند؛ رقمی در حدود 400 میلیارد که بخش قابل توجهی از آن متوجه معاونت سیما است و همین امر، آغاز پروسه تولید کیفی را با دشواری همراه خواهد ساخت.

به گزارش «تابناک»؛ محمد سرافراز در شرایطی سازمان صداوسیما را تحویل گرفته که این مجموعه عریض و طویل، هزینه‌ای بسیار کلان را برای اداره کردن نیاز دارد و همین هزینه‌های کلان، منجر به بدهی حدود 400 میلیارد تومانی برای رسانه ملی شده که یکی از سنگ‌های بزرگ پیش روی رئیس جدید رسانه ملی است؛ سنگی که باید برداشت شود تا بتوان مسیر تولید را هموار ساخت اما با توجه به آنکه چالش‌های رسانه ملی حکم یک زنجیره را دارد، این روند، چندان ساده نیست.

بودجه صداوسیما در حدود 2000 میلیارد تومان است که نیمی از آن می‌بایست از اعتبارات دولتی تصویب شود و نیمی از آن می‌بایست از محل درآمدزایی این سازمان که مشخصاً بر آگهی‌های بازرگانی تمرکز دارد، تامین شود؛ برنامه‌ای که به مرور توسعه داده شده و به این نقطه رسیده و به همین دلیل، باید رقم قابل توجهی آگهی در هر سال پخش شود تا بتوان یک هزار میلیارد تومان تامین شود و با توجه به آنکه درصدی از بودجه هزار میلیارد تومانی صداوسیما نیز همچون هر تامین نمی‌شود، باید میزان آگهی بیش از هزار میلیارد تومان باشد.

در این میان اما برخی برآوردها از درآمد به مراتب بیش از هزار میلیارد حکایت دارد و برخی برآوردها از درآمد 4000 میلیارد تومانی صداوسیما از محل آگهی‌ها در هر سال حکایت دارد، حال آنکه این رقم‌ها معمولاً با تعرفه‌ها منتشر شده به دست آمده اما به روال معمول در بخش آگهی‌های بازرگانی، در ازای قراردادهای سنگین چندصدمیلیارد تومانی مشتمل بر بسته‌های تبلیغاتی بزرگ، تخفیف‌های بزرگی نیز تعلق می‌گیرد که این عدد را بسیار کوچک‌تر از این برآوردها می‌نماید.

در این میان اما چالش اصلی حدود 400 میلیارد تومان بدهی است که باید پرداخت شود و برای تامین این رقم کسری بودجه وجود دارد. این بدهی‌ها بین معاونت‌ها تقریباً توزیع شده اما بیشترین بدهی متوجه معاونت سیما است که حدود 130 میلیارد تومان را شامل می‌شود؛ بدهی که در واقع جزو مطالبات برنامه سازان طرف قرارداد با شبکه‌های مختلف و طبیعتاً با توجه به آنکه برنامه‌سازان قصد حفظ روند همکاری‌شان را با تلویزیون دارند، معمولاً در این باره موضوع را رسانه‌ای نمی‌کنند.

بزرگ شدن بیش از حد بدنه رسانه ملی در سال‌های اخیر باعث شده که بخش بیشتری از منابع بودجه‌ای رسانه ملی صرف هزینه نیروهای انسانی شود و با توجه به آنکه چیزی در حدود 85 درصد بودجه رسانه ملی صرف پشتیبانی و نیروی انسانی می‌شود، در صورت تحقق بودجه 2000 میلیاردتومانی در هر سال، حداکثر رقمی در حدود 300 میلیارد تومان برای تولید برنامه کل هر سال تمام شبکه‌ها باقی خواهد بود که عدد بسیار کوچکی است و اساساً منطقی نیست بخش حداقلی بودجه برای تولید برنامه بماند.

البته چالش منابع انسانی، موضوعی است که باید به صورت جداگانه از منابع مالی مورد توجه قرار گیرد و «تابناک» به صورت جداگانه به وضعیت منابع انسانی رسانه ملی که سرافراز تحویل گرفته و تغییر و تحولات رخ داده و پیش رو خواهد پرداخت اما اشاره به آن برای بیان رابطه تنگاتنگ چالش‌های این دو بخش و در نهایت آثارش بر تولید می‌بایست مورد اشاره قرار می‌گرفت.

با چنین اوصافی، آغاز تولید پروژه‌های باکیفیت نیازمند تسویه با گروهی از تهیه‌کنندگان دارد، چرا که در این شرایط طبیعی است که علاوه بر طلبکاران، گروهی دیگر از برنامه‌سازان حرفه‌ای که در جریان این وضعیت هستند نیز برای تولید برنامه‌های تازه پیش نیایند و چشم انتظار تغییر وضعیت و ورود اعتبارات قابل توجه به شریان‌های معاونت سیما شوند.

پورمحمدی با این وضعیت معاونت سیما را تحویل گرفته و طبیعتاً در کوتاه‌مدت چاره‌ای به جز تسویه بدهی‌ها و به سرانجام رساندن سریال‌های نیمه کاره ندارد و آغاز برنامه‌سازی کیفی در تلویزیون با تاخیر خواهد بود اما اینکه این تاخیر چه میزان خواهد بود، بستگی به زمان تغییر ساختار رسانه ملی و سمت و سوی حرکت اعتبارات در شریان‌های این سازمان عظیم است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.