کدخبر :17069 پرینت
14 مهر 1393 - 16:17

تاثیر ارتقای شبکه موبایل به نسل سه در توسعه سیستم بانکداری کشور

متن خبر

کارشناس ارشد انفورماتیک بانک صادارت، گفت: ارتقا شبکه موبایل از نسل دو به نسل سه در توسعه محصول و بازار، پرداخت و بانکداری مبتنی بر تلفن همراه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

"امیرحسین آقامحمدی" در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا، گفت: بانک صادرات ایران از سال 1384 خدمات بانکی خود را طی سه مرحله از طریق درگاه‌ تلفن همراه به مشتریان ارائه می‌‌کند که فعال‌سازی سطح اول سرویس‌ها (اطلاع رسانی)، به صورت غیرحضوری از طریق تلفن همراه و انواع تراکنش‌های مالی در سطح دوم با تکمیل فرم مربوط در شعبه صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: در مرحله‌ی اول با استفاده از امکان IVR  دارندگان تلفن همراه ،از خدمات تلفن بانک استفاده می‌نمودند. در مرحله‌ی دوم، با استفاده از پیامک خدماتی نظیر اطلاع از مانده و سه گردش، انتقال به حساب خود، پرداخت قبض و استعلام چک ارایه می‌گردید. این روش به دلیل پشتیبانی کلیه گوشی‌ها و اپراتورها از زیر ساخت پیامک، هر چند از سطح دسترسی بالایی برخوردار بود ولی به دلیل کاربری دشوار و ضریب امنیت پایین، مورد استقبال واقع نگردید.

 

کارشناس ارشد انفورماتیک بانک صادرات با بیان ارائه‌ی خدمات جدید به مشتریان در این حوزه، گفت: در مرحله‌ی سوم با افزایش امکانات گوشی‌های تلفن همراه و ظهور گوشی‌های هوشمند، امکان ایجاد واسط کاربر و رمز نگاری اطلاعات فراهم گردید و بر این اساس بانک‌ها با ایجاد برنامه‌های کاربردی تحت عنوان همراه بانک، بخشی از خدمات بانکی خود را از طریق این بستر ارائه نمودند که با استقبال مشتریان مواجه گردید.

 

آقامحمدی همچنین افزود: در مراحل بعد نیز با افزایش قابلیت‌های شبکه تلفن همراه، برخی بانک‌ها در راستای افزایش حجم و سرعت مبادله‌ی اطلاعات و کاهش هزینه‌های ارتباطی، خدمات خود را با استفاده از پروتکل GPRS و برخی نیز به دلیل عدم وابستگی به نوع گوشی و مدیریت متمرکز خدمات از بستر USSD  خدمات خود را ارایه می‌‌کنند.

 

این کارشناس با اشاره به رویه‌ی فعال‌سازی برخی سرویس‌های موبایل بانکینگ در بانک صادرات، تشریح کرد: که در این بخش بانک صادرات از طریق شماره *719# برخی از خدمات خود را (نظیر اطلاع از مانده و سه گردش آخر حساب، پرداخت قبوض، خرید شارژ و انتقال وجه داخلی)، به مشتریان ارایه می‌نماید.

وی در ادامه افزود: مشتریان به دنبال استفاده از سیستمی با کاربری آسان، خدمات مناسب و امنیت بالا هستند که پاسخگویی به آن، نیازمند نوآوری و خلاقیت است زیرا افزایش ضریب کاربری آسان با امنیت نسبت عکس داشته و خلاقیت و نوآوری نیازمند ریسک پذیری است.

 

کارشناس ارشد بانکداری الکترونیکی در همین راستا ابراز کرد: این رویه با ماهیت ریسک گریزی بانک‌ها در تضاد است. بانک صادرات نیز با توجه به گسترش تکنولوژی در حوزه‎ی اینترنت و موبایل، طیف وسیعی از خدمات خود را با بهره گیری از حداکثر امکانات گوشی‌های هوشمند از طریق نسخه 4.2 همراه بانک برای سیستم‌های اندروئید ارایه می‌کند.

 

وی  در ادامه  اعلام کرد:  همچنین برنامه خاص گوشی‌های آیفون مبتنی بر سیستم IOS بزودی ارائه خواهد گردید که مشتریان با استفاده از این نسخه علاوه بر امکانات نسخ قبل می‌توانند از خدمات ثبت تاریخ سررسید چک، مشاهده و پرداخت اقساط تسهیلات، امکان خواندن بارکد قبوض، انتقال وجه با مبالغ بیش از صد میلیون ریال از طریق رمز تولید شده توسط دستگاه رمزیاب مورد استفاده در بانکداری اینترنتی و برخی امکانات شخصی سازی محیط کاربری استفاده نمایند.

 

آقامحمدی در ادامه‎ی گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا، خاطرنشان کرد: با توجه به روند رشد گوشی‌ها و رواج تلفن‌های هوشمند فرصت بهتری برای توسعه خدمات پرداخت و بانکداری مبتنی بر تلفن همراه در کشور مهیا شده است.

کارشناس انفورماتیک بانک صادرات، عنوان کرد: اغلب رویکرد بانکداری الکترونیکی در کشور با تمرکز بر کاهش هزینه بوده و بانک‌ها نیز در این راستا خدمات جاری خود را از طریق درگاه بانکداری اینترنتی و تلفن همراه به مشتریان ارایه می‌کند و حال با توجه به توسعه زیر ساخت‌های قانونی، فنی و همچنین فرآیندهای اجرایی زمان آن فرا رسیده تا با تعریف خدمات جدید ارزش ویژه‌ای برای ذینفعان خلق گردد.

 

وی در پایان راه‌اندازی اینترنت پرسرعت همراه در کشور را نقطه عطفی در موبایل بانکینگ دانست و اذعان داشت: ارتقاء شبکه موبایل از نسل دو به نسل سه در توسعه محصول و بازار، پرداخت و بانکداری مبتنی بر تلفن همراه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.