کدخبر :13312 پرینت
18 اسفند 1392 - 10:49

چرا مانع بهره‎گیری همگان از سرویس‎های متنوع یک اپراتور داخلی می‎شوید؟!

متن خبر

تماس تصویری اپراتور سوم که مهمترین وجه تمایز این اپراتور از سایرین بود بنا به ملاحظاتی از اردیبهشت ماه امسال قطع شد، تا آنکه چندی پیش مقامات عالی وزارت ارتباطات خبر از برقراری مجدد تماس تصویری رایتل البته بین گروه‎های مشخص و با استفاده از کد‌های خاص دادند.

 

به گزارش سیتنا، دکتر "محمود واعظی" وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش در جمع خبرنگاران، تاکید کرد: زمانی برای رایتل کمی جوسازی شد، اما اکنون هر فردی که اراده کند می‌تواند تماس تصویری برقرار کند و تنها برای رایتل بود که فضایی پیش آمده که نتواند از این سرویس استفاده کند. به همین دلیل لازم است ما سختگیری نکنیم و نگذاریم اپراتور سوم در این گرداب بماند.

 

در عین حال "محمد حسن انتظاری" دبیر شورای عالی فضای مجازی در گفت‎وگو با فارس ابراز امیدواری می‎کند که با تصویب پیوست فرهنگی رایتل در واپسین روزهای سال، امکان برقراری مجدد مکالمه‎ی تصویری این اپراتور تا پایان سال میسر شود.

 

در همین حال، دکتر "علی اصغر عمیدیان" رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا، تصریح کرد: باید توجه داشت که تماس تصویری فقط از خدمات شرکت رایتل نیست بلکه امروزه بیشتر تلفن‎های هوشمند دارای این قابلیت هستند.

 

در حالی که با فیلتر شدن «وی چت» هم اکنون نیمی از کاربران «وی چت» با فیلترشکن به سراغش می‎روند، بررسی‎های خبرنگار سیتنا نشان می‎دهد که دفتر مرکزی «وایبر» در اسرائیل همچنان فعال است و «تانگو» نیز که تولید یک شرکت اسرائیلی است، همچنان در بیشتر تلفن‎های هوشمند قابل دسترسی است.

 

در همین حال، مهندس "رمضانعلی سبحانی فر” رئیس کمیته‎ی ارتباطات و فناوری اطلاعات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا، ضمن تاکید بر مزیت رقابت کیفی برخی سرویس‎های رایتل با سایر نرم‎افزارهای خارجی مانند "وی چت" بدون در نظر گرفتن قیمت‎ها، تاکید کرد: رایتل می‎تواند بخشی از سرویس‎ها و خدماتی که برخی از نرم‎افزارهای خارجی مانند "وی چت" عرضه می‎کنند، را به نحو مطلوب ارائه دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توسعه‎ی فراگیر رایتل در سطح کشور و رفع محدودیت‎ها برای ارائه‎ی سرویس‎های این اپراتور، امکان بهره‎گیری همگان از سرویس‎های این اپراتور داخلی در سطح کشور فراهم خواهد شد.

 

همچنین، دکتر "محمد سلیمانی" عضو شورای مرکزی جبهه پایداری و نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‎وگو با سیتنا، گفت: اگر شبکه‎ی رایتل بتواند با یک سرویس خوب که هم پوشش مکانی و هم پوشش جمعیتی را فراهم می‎کند، سرویس‎های جدید مانند مکالمه تصویری را ارائه دهد و تمامی نیازهای کاربران را برطرف نماید، طبیعتا هیچ کاربری دیگر به دنبال سیستم‎های ارتباطی خارجی نمی‎رود.

 

وی خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر هم تعدادی به دنبال سیستم‎های ارتباطی خارجی بروند تعدادشان رفته رفته بسیار کم و محدود می‎شود و این به این دلیل است که با استفاده از سیستم‎های داخلی دیگر هیچ کاربری کارش بر زمین نمی‎ماند و می‎تواند ارتباطات مد نظرش را برقرار کند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در ادامه‎ی گفت‎وگو با خبرنگار سیتنا، گفت: امروز دنیای ارتباطات و اطلاعات است و حمل و نقل‎ها کاملا تحت تاثیر این فضای ارتباطی الکترونیکی و مخابراتی است. در این شرایط اپراتور سوم نیز باید هر چه سریع‎تر سرویس مکالمه‎ی تصویری را برقرار کند و این سرویس باید به صورت گسترده ارائه شود.

 

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر این، مسوولان مربوطه که در مقابل شبکه‎هایی مانند رایتل قرار گرفته‎اند باید سعه صدر داشته باشند و فضا را باز کنند تا این اپراتورها زودتر بتوانند سرویس هایشان را به مردم ارائه دهند؛ چراکه این اپراتورها بومی هستند و رعایت امور فرهنگی و اخلاقی توسط این اپراتورها خیلی بیشتر از سرویس‎دهنده‎های خارجی می‎شود.

 

اگرچه ظاهرا مشکل مکالمه تصویری رایتل برطرف شده است ولی "نادر قاضی پور" عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص نزدیک شدن به پایان دوره‎ی انحصار رایتل و برنامه‎ریزی برای ارائه‎ی پروانه نسل سوم به سایر اپراتورها، به خبرنگار سیتنا می‎گوید: اگر این امتیاز به اپراتورهای اول و دوم داده شود، اپراتور سوم زیان فراوانی خواهد دید و مناسب نیست با دست خودمان یک شرکت بزرگ را این چنین با مشکل مواجه کنیم.

 

قاضی پور تاکید می‎کند: دولت می‎بایست تمهیداتی بیاندیشد و دوره‎ی انحصار رایتل را تمدید نماید تا این شرکت بتواند به اهداف خود برسد.

انتهای پیام

گزارش از "مونا ارشادی فر"

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.