کدخبر :1291 پرینت
28 دی 1390 - 15:51

در واکنش به طرح کنگره‌ی آمریکا، گوگل و ویکی‌پدیا سیاه‌پوش شدند

متن خبر

در مخالفت با دو طرح مبارزه با تکثیر غیر مجاز محصولات دیجیتالی که در حال حاضر در کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا در دست بررسی است، ویکی‌پدیا امروز (چهارشنبه) به مدت ۲۴ ساعت، سایت انگلیسی خود را تعطیل کرد و گوگل نیز لوگوی خود را سیاه کرد.

 

به گزارش سیتنا، کاربران به هنگام ورود به این سایت با صفحه ای سیاه مواجه می‌شوند که این پیام سیاسی بر روی آن نوشته شده است:"دنیایی را بدون دانش آزاد تصور کنید!"

 

بر اساس گزارش بی.بی.سی در همین راستا دو سایت اطلاع رسانی ردیت (Reddit)، و بوئینگ بوئینگ (Boing Boing) هم امروز در اعتراض تعطیل شدند. این در حالی است که توییتر از شرکت در این اعتراض خودداری کرده است.

 

گوگل، بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی، هم با سیاه کردن لوگوی سایت، از کاربران می‌خواهد که از طریق لینکی طوماری را امضا کنند که در آن از کنگره خواسته شده که مانع از سانسور و گردش آزاد اطلاعات شوند.

 

طرفداران این طرح در مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند هدف از آن، جلوگیری از سرازیر شدن درآمد به سوی "وبسایت های خودسر" است، که به نظر می رسد منظورشان، سایت‌هایی است که قوانین حق مولف را زیرپا می گذارند.

 

بسیاری از دست اندرکاران صنایع موسیقی و فیلم از این طرح استقبال کرده، اما در مقابل شمار زیادی نیز از بابت محدودیت‌هایی که این قوانین ممکن است برای آزادی بیان بوجود آورد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

 

جیمی ویلز، بنیانگذار ویکیپدیا تصمیم خود در مورد بستن این سایت را ابتدا از طریق توئیتر اعلام کرد.

او نوشت: "این تصمیم جامعه ویکی‌پدیاست و من افتخار می‌کنم که با پیشگام شدن در این راه سهم کوچکی در مبارزه با سانسور بازی می‌کنم."

سایت انگلیسی زبان ویکیپدیا روزانه در حدود ۲۵ میلیون مراجعه کننده دارد.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.