کد مطلب: 

293216

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از طالبان خواست فیسبوک را در افغانستان محدود نکند

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است نسبت به گزارش‌ها از تصمیم طالبان مبنی بر محدودیت یا فیلتر شدن فیسبوک در افغانستان ابراز نگرانی کرد و از مقامات طالبان خواست که با چنین اقدامی مانع جریان آزاد اطلاعات نشوند.
کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از طالبان خواست فیسبوک را در افغانستان محدود نکند

به گزارش سیتنا از بی بی سی، چند روز قبل، نجیب‌الله حقانی، وزیر مخابرات افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکه خبری طلوع‌نیوز از احتمال «محدودیت و یا منع کامل» برخی شبکه‌‌های اجتماعی از جمله فیسبوک خبر داد. او گفت این طرح «تکمیل» شده و تصمیم نهایی را کابینه طالبان خواهد گرفت.

عنایت الله الکوزی، سخنگوی وزارت مخابرات طالبان در پاسخ به پرسش‌های بی‌بی‌سی در این ارتباط نیز گفت «فیسبوک پالیسی (سیاست) خلاف نظام امارت اسلامی (حکومت طالبان) را در پیش گرفته و بر تمام بخش‌های نظام [ما] تحریم بیان وضع کرده است.»

در اعلامیه کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران آمده است که طالبان از زمانی که در آگوست/اوت ۲۰۲۱ به قدرت در افغانستان بازگشتند،‌ «خبرنگاران را بازداشت کرده، سایت‌های خبری را تعطیل کرده و دسترسی به رسانه‌های خارجی را محدود کرده است».

این نهاد افزوده با این حال صفحه‌های فیسبوک خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی که فعالیت شان در افغانستان ممنوع شده‌اند برای مخاطبان در افغانستان قابل دسترس هستند.

بی‌لیه یی، از مدیران بخش آسیا در کمیته حفاظت از خبرنگاران در این اعلامیه گفته است: «طرح طالبان برای محدود کردن یا مسدود کردن دسترسی به فیسبوک ضربه بیشتری به آزادی اطلاعات در افغانستان خواهد زد. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، از جمله فیسبوک، به پر کردن خلاء ناشی از افول صنعت رسانه در افغانستان از زمان تسلط طالبان کمک کرده‌ است.»

فیسبوک، پرکاربردترین و یکی از محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی در افغانستان است. این شبکه اجتماعی به طور گسترده توسط رسانه‌ها برای انتشار اخبار و اطلاعات در افغانستان استفاده می‌شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2024-04-10 13:27

افزودن دیدگاه جدید