کد مطلب: 

292684

چرا خورشیدگرفتگی ۲۰ فرورین اهمیت دارد؟

روز هشتم آوریل امسال (۲۰ فروردین ماه)، شاهد یک رویداد نجومی بی‌نظیر خواهیم بود؛ خورشیدگرفتگی کاملی که برای میلیون‌ها نفر در شمال مکزیک، ایالات متحده آمریکا و جنوب شرقی کانادا قابل رویت خواهد بود.
چرا خورشیدگرفتگی ۲۰ فرورین اهمیت دارد؟

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، خورشیدگرفتگی منحصربفرد نه تنها برای ساکنان این مناطق، بلکه برای کل جامعه علمی و عموم علاقه‌مندان به نجوم جذابیت ویژه‌ای دارد.

به گفته ناسا، ۹۹ درصد از جمعیت ایالات متحده آمریکا قادر خواهند بود این خورشیدگرفتگی کامل یا جزئی را مشاهده کنند. اما آنچه این رویداد را متمایز می‌کند، مدت این خورشیدگرفتگی کامل در آمریکای شمالی است که از سال ۱۸۰۶ تا کنون بی‌سابقه است. گزارش‌ها حاکی از آن است که در مرز ایالات متحده آمریکا و مکزیک، خورشیدگرفتگی کامل به مدت چهار دقیقه و ۲۶ ثانیه قابل مشاهده خواهد بود.

علاوه بر این، این خورشیدگرفتگی در زمان اوج فعالیت‌های خورشیدی رخ خواهد داد. به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود که تاج خورشید با ظاهری متقارن و شبیه به گل آفتابگردان، منظره‌ای تماشایی را برای ناظران فراهم کند. این پدیده آخرین بار در سال ۱۹۷۹ در آمریکای شمالی اتفاق افتاده بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این خورشیدگرفتگی، تاریک‌ترین خورشیدگرفتگی کامل آمریکا در ۲۱۷ سال گذشته خواهد بود. میزان تاریکی به حدی خواهد بود که علاوه بر زهره، سیاره مشتری نیز قابل رویت خواهد شد.

احتمال دیگری که این رویداد را منحصربفرد می‌کند، امکان دیدن دنباله‌دار «دنباله‌دار شیطان» در زمان خورشیدگرفتگی کامل است. هرچند این احتمال کم است، اما اگر این اتفاق بیفتد، صحنه‌ای بی‌نظیر را رقم خواهد زد.

با توجه به این ویژگی‌ها، پیش‌بینی می‌شود که این خورشیدگرفتگی پربیننده‌ترین خورشیدگرفتگی کامل در تاریخ آمریکای شمالی باشد.

براساس برآوردها، حدود ۴۰ میلیون نفر از ساکنان ایالات متحدهآمریکا، مکزیک و کانادا شاهد این رویداد خواهند بود که در مقایسه با ۱۲ میلیون نفر در خورشیدگرفتگی کامل سال ۲۰۱۷، رقم قابل توجهی است.

با نزدیک شدن به این رویداد نادر، علاقه‌مندان و کارشناسان در سراسر جهان آماده می‌شوند تا شاهد این پدیده نجومی باشکوه باشند. این فرصت بی‌نظیر برای جامعه علمی و عموم مردم فرصتی است تا از نزدیک شاهد قدرت و زیبایی طبیعت باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 3.8 (5 رای)
سیتنا 5
2024-03-26 09:59

افزودن دیدگاه جدید