کد مطلب: 

185466

توسعه‌ی اینترنت اشیاء برای کاهش آلاینده‌ها

پیاده سازی اینترنت اشیاء یکی از زمینه هایی است که در آینده نزدیک بسیار توسعه یافته و تاثیر زیادی در جهت حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده ها خواهد داشت.
توسعه‌ی اینترنت اشیاء برای کاهش آلاینده‌ها

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر واعظی در مراسم امضای تفاهم نامه میان وزارت ارتباطات و سازمان محیط زیست ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: تا سال 2020 بیش 50 میلیارد شیء از طریق IP به هم متصل خواهند بود و این فناوری نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست بر عهده خواهد داشت.

وی افزود: بر همین اساس، این موضوع در وزارت ارتباطات مورد توجه قرار گرفته و هم اکنون مطالعات و اقدام های مقتضی از سوی مرکز تحقیقات مخابرات ایران در حال انجام است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر و در این جهت، بهرمندی 50 هزار روستا از اینترنت و در اختیار قراردادن بیش از 100 میلیون سیم کارت به مردم از جمله اقدام هایی است که از سوی وزارت ارتباطات در حال اجرایی شدن است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  با اشاره به پسماندهای الکترونیکی، گفت: تلفن همراه مانند بسیاری از وسایل در اختیار افراد مدام در حال تغییر است و باید برای پسماندهای این بخش فکری شود.

وی با اشاره به نقش ارتباطات و شبکه های اجتماعی در حفظ محیط زیست و کاهش مصرف کاغذ در انتخابات اخیر تاکید کرد: برخی کاندیداهای این دوره مجلس با بهره گیری از شبکه های اجتماعی علاوه بر حفظ محیط زیست، صرفه جویی بسیاری نیز در هزینه ها داشتند.

وی ادامه داد: همچنین در انتخابات هفت اسفند، استفاده از شبکه های اجتماعی موجب شد تا این انتخابات با کمترین درگیری و بالاترین سطح امنیت برگزار شود.

دکتر واعظی با بیان این که در انتخابات اخیر 24 مرحله از 25 مرحله برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد که در این بخش نیز شاهد صرفه جویی بسیاری در مصرف کاغذ و به طبع آن حفظ محیط زیست بودیم، تصریح کرد: از لحاظ زیرساختی و همچنین تامین امکانات از سوی وزارت کشور، آمادگی کامل برای حذف کاغذ در رای گیری و برگزاری الکترونیکی آن وجود دارد که امیدواریم با هماهنگی هایی که صورت می گیرد، شاهد برگزاری تمام الکترونیکی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی باشیم.

این گزارش حاکی است، دکتر معصومه ابتکار نیز در این برنامه با بیان این مطلب که امضاء تفاهم نامه سرآغاز فصل نوینی از همکاری ها است تصریح کرد: این تفاهم نامه، نقشه راه ادامه همکاری های میان وزارت ارتباطات و سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه های گوناگون خواهد بود.

وی افزود: طی ماه های اخیر همکاری های بسیارخوبی در خصوص مدیریت پسماندهای تجهیزات الکترونیکی و پایش فرکانس صورت گرفته که این تفاهم نامه زمینه گسترش این همکاری های را فراهم می کند.

وی ادامه داد: فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از موضوعاتی است که می تواند بسیاری از مشکلات موجود در زمینه زیست محیطی نظیر آلایندگی ها را کاهش دهد.

وی با اشاره به تصمیماتی که در سطح جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای اتخاد شده تصریح کرد: توسعه ICT و دولت الکترونیکی یکی از موضوعات بسیار مهم و تاثیر گذار در خصوص کاهش گازهای گلخانه ای محسوب می شود.

معاون رییس جمهور با بیان این مطلب که توسعه ارتباطات و دولت الکترونیکی و همچنین حفظ محیط زیست دو تا از برنامه های اصلی دولت یازدهم محسوب می شود، اظهار داشت: تفاهم میان وزارت ارتباطات و سازمان محیط زیست بیانگر یک هم افزایی در این حوزه ها به منظور تحقق دو هدف اصلی دولت است.

بر اساس این گزارش، مهندس نصراله جهانگرد نیز در این مراسم ، امضای تفاهم نامه میان وزارت ارتباطات و سازمان محیط زیست را نقطه عطفی در توسعه فعالیت های در سطح ملی دانست و اظهارداشت: فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان فناوری سبز در توسعه های اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی شناخته می شود.

وی ادامه داد: اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) موارد جدی را تحت عنوان green ICT در دستور کار خود قرار داده است که نقش این حوزه در استفاده از انرژی کمتر در راستا کاهش آلایندگی ها و همچنین بازیافت و جمع آوری زباله های الکترونیکی یکی از بخش های مورد توجه در این حوزه محسوب می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه هایی که در این خصوص به صورت جدی پیگیری می شود، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کاهش 98 درصدی سایر آلاینده ها در دیگر حوزه ها نظیر حمل و نقل است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-03-08 20:12

افزودن دیدگاه جدید