کد مطلب: 

185431

سیر تحول بازی‌های کامپیوتری فوتبالی در ۳۷ سال گذشته

بازی‌های کامپیوتری فوتبال طی ۳۷ سال گذشته پیشرفت زیادی کرده اند. در آغاز، آدمک های بازیها شبیه اسباب بازی چوب کبریتی بودند ولی امروزه کیفیت تصاویر و جلوه های ویژه ای که به کار می برند دست کمی از سینما ندارد.
سیر تحول بازی‌های کامپیوتری فوتبالی در ۳۷ سال گذشته

به گزارش سیتنا (citna.ir)، برای مرور این تاریخچه هشت مورد از مهمترین بازیهای کامپیوتری فوتبال را انتخاب کرده ایم.

جان او شی مدیر نمایشگاهی در مورد بازیهای کامپیوتری فوتبال که با عنوان "از زمین بازی تا پیکسل" در موزه ملی فوتبال بریتانیا بر پا شده، دلایل اهمیت هر یک از این بازهای را توضیح می دهد.

Intellivision Soccer

(۱۹۷۹)

دستگاه‌های اینتلی‌ویژن بیشتر شبیه تهویه مطبوع بودند تا کنسول بازیهای کامپیوتری خانگی و معمولا رنگ کرمی دلربایی داشتند. در همان سال عرضه این بازیها به بازار پیوستن تره‌ور فرانسیس از باشگاه برمینگام سیتی به باشگاه ناتینگهام فارست با قرارداد یک میلیون پوندی، رکورد نقل و انتقال بازیکنان در لیگ باشگاهی انگلستان را شکست.

اینتلی‌ویژن ساکر( که با نام NASL ساکر هم معروف است) اولین بازی کامپیوتری فوتبال قلمداد می شود. این بازی فقط رژه رفتن آدمک های چوب کبریتی در زمین بازی بود ولی کسی چه می داند که اگر این بازی نبود بعدها چه اتفاقی می افتاد.

جان او شی:"آن سالها شعار تبلیغاتی بازیهای اینتلی ویژن این بود:"نزدیکترین چیز به واقعیت". در واقع چنین هم بود. بازی با قابلیتی بود ولی موفقیت زیادی کسب نکرد."

Pele's Soccer

(۱۹۸۰)

این بازی که برای دستگاه آتاری ۲۶۰۰ ساخته شده و درست مثل خود پله ساده بود، بازی عالی بود. باید نحوه آرایش سه نقطه را کنترل می کردید که هر کدام از آنها نماد یک بازیکن بودند و به این وسیله سعی می کردید توپ را وارد دروازه کنید.

قدرت تبلیغاتی استفاده از نام فردی مشهور برای نامگذاری یک کالا را نشان داد. شخصیت معروف دیگری مثل تره‌ور بروکینگ، مورکام و وایس (کمدین‌های بریتانیایی) هم در آگهی های تجاری گسترده این محصول شرکت داشتند.

جان او شی: "آتاری شرکت کاملا جدید و متفاوتی بود. اولین شرکت تولید بازیهای کامپیوتری بود که در سیلیکون ولی تاسیس شد و توانست پله، این بازیکن کاریزماتیک فوتبال را جذب کند. آنها می دانستند که سخت افزار نمی تواند آنچه را که روی صفحه تلویزیون می بینیم بازتولید کند و به همین خاطر روش آرایش مثلثی را پیش گرفتند. بازی با قابلیت و پرطرفداری بود و می توان آن را اولین مورد موفق محسوب کرد."

Nintendo World Cup

(۱۹۹۰)

اگر صادقانه قضاوت کنیم باید گفت که این بازی کمی دیوانه وار بود. هیچ مقرراتی نداشت و با قدرت بازیکنان عضلانی تیم خود می توانستید حریف را صاف کنید. موقعی که با دوستان بازی می کردید خیلی خنده دار می شد. برخی معتقدند که بیشتر بازی "بزن داغونشون کن" بود تا بازی فوتبال. ولی با این وجود هر کس که کنسول نینتندو داشت حتما دوره ای از این بازی لذت کرده است.

جان او شی: "در دهه هشتاد میلادی اسپکتروم و کومودور ۶۴ به بازار آمد و سالهای انقلاب در کامپیوترهای خانگی بود. ولی این نینتندو بود که بازیهای کامپیوتری را به سطح بالاتری ارتقاء داد. بازی خیلی عجیب و بسیار سرگرم کننده ای است. ولی ابدا واقع گرایانه نیست. بازیکنان شبیه کشتی گیرها هستند، هیچ کاری خطا محسوب نمی‌شود و از نظر گرافیک نیز بسیار عجیب است. ولی واقعا بذر موفقیت برای تولید بازیهای کامپیوتری فوتبال را کاشت."

Sensible Soccer and Sensible World of Soccer

(۱۹۹۲ و ۱۹۹۴)

اگر می خواهید اشک یک علاقمند میانسال بازیهای کامپیوتری فوتبال را درآورید از او در مورد سنسیبل ساکر یا به قول علاقمندانش "سنسی" سئوال کنید.

این بازی که معمولا روی سیستم های کومودور آمیگا عرضه می شد دل یک نسل را ربود و به محصولی کلاسیک وسبک گذار بدل شد. درسال ۲۰۰۷ یک گروه کارشناسی "سنسیبل ساکر" را جز ۱۰ بازی کامپیوتری بسیار مهم اعلام کرد.

جان او شی: "سنسیبل ساکر به حق نه فقط بعنوان بازی فوتبال عالی بلکه یکی از بهترین بازیهای کامپیوتری تاریخ محسوب می شود. اولین نسخه آن سال ۱۹۹۲ به بازار آمد ولی در سال ۱۹۹۴ که همه باشگاهها و لیگ ها را در برگرفت، به اوج خود رسید. با ظاهر پیکسلی و تصاویری که با دید از بالا طراحی شده بودند خیلی جذاب بود و به خاطر سرعت بالایش قابلیت بازی خوبی داشت. جان هیر طراح دو جنبه مهم در مورد بازیهای کامپیوتری را که امروزه همه ما به آن فکر می کنیم، یعنی اکشن زنده و مدیریت بازی را به خوبی در آن گنجانده بود."

جان هیر خالق٬ سنسیبل ساکر: "سنسیبل ساکر پدیده خاصی بود. وقتی بچه بودم سوبوتئو بازی می کردم . سنسیبل ساکر در حقیقت فانتزی من از یک سوبوتئو الکترونیکی بود که بدون اینکه پدرم آنجا باشد می توانستم با آن بازی کنم."

"به نظرم سنسیبل ساکر یکی از بازیهایی است که تاکنون بیش از هر مورد دیگری غیرقانونی کپی و پخش شده است. از هر یازده نسخه موجود در بریتانیا ۱۰ موردش غیرقانونی بود و هنوز هم هیچ موردی را سراغ ندارم که مثلا در هلند و یا لهستان نسخه قانونی این بازی را خریده باشند. ولی با این وجود با فروش این بازی پول زیادی درآوردیم."

"می دانستم که سنسیبل ساکر بیش از هر بازی دیگری موفق خواهد شد. می شد تشخیص داد که محصول ویژه ای است. عین جادو بود."

"ما قصد داریم با خلق بازی جدیدی به اسم سوشیبل ساکر این موفقیت را احیا کنیم. همان کیفیت های اصلی سنسیبل ساکر و قابلیت های بازی مشابهی دارد. بازیکن می تواند باشگاه مورد علاقه اش را انتخاب کند، مثلا باشگاه نوریچ، و بعد به یک جمع بزرگ خیالی می پیوندد. تمام طرفداران دیگر باشگاه نوریچ هم برای نوریچ بازی می کنند و جدول رده بندی براساس متوسط امتیازهایی که کسب می شود تنظیم خواهد شد."

Championship Manager

(۱۹۹۲)

می توانید بازی را تصور کنید که در آن خود شما قراردادها را می بندید، برنامه روزهای تمرین را مشخص می کنید و حتی بازیکنان تیم یا باشگاه را انتخاب می کنید؟ این در حقیقت یکی از موفق ترین و ماندگارترین بازیهای کامپیوتری فوتبال در تاریخ است.

سال ۱۹۹۲ توسط دو برادر به نامهای پل و الیور کالیر خلق شد. این بازی در حقیقت نسل قبلی فوتبال منیجر و شبیه سازی نقش یک مربی است که به حد شگرفی اعتیاد آور است و در پرونده های طلاق نیز به آن رجوع شده است.

جان او شی: "در صنعت بازیهای کامپیوتری این درک شکل گرفته بود که اکشن زنده بهترین مسیر برای پیشرفت است و حتی مدیران و مربیان را می توان اخراج کرد. خالقان چامپیون‌شیپ منیجر برای انتشار محصول خود به شرکت الکترونیک اکتس مراجعه کردند ولی این شرکت آن را نپذیرفت. برادران کالیر روی بازی خود پافشاری کردند. بازی ای برای طرفداران فوتبال است، هر کس که فکر می کند باشگاه مورد نظرش را می تواند از مربی واقعی آن بهتر مدیریت کند."

Fifa International Soccer

(۱۹۹۳)

مجموعه بازیهای فیفا هیولایی شده اند. اولین بازی این مجموعه کم بضاعت بود و اشکال کوچکی هم داشت که می شد یک بازیکن را درست جلوی دروازه حریف قرار داد و با ربودن توپ از دست دروازه بان گل زد. روش بسیار خوبی برای عصبانی کردن دوستان بود. اما هر سال پیشرفت کرده و به بازی خوش دست، باظرافت و واقع گرایانه ای بدل شده که امروزه می بینیم.

جان او شی: "شرکت الکترونیک اکتس بازیهای کامپیوتری ورزشی عالی تولید می کرد. وقتی این شرکت به عرصه فوتبال وارد شد شمای این بازیها را کاملا دگرگون کرد. محصولات این شرکت با نمای ایزومتریک درست مثل تماشای فوتبال روی صفحه تلویزیون است. آنها در عین حال با فیفا قراردادی برای جواز تولید این بازیها امضا کرده و هنوز هم هر سال این جواز را تمدید می کنند."

Pro Evolution Soccer

(۲۰۰۱)

اولین بار جز مجموعه بازیهای اینترنشنال سوپر استار ساکر و در دهه ۹۰ عرضه شد ولی شرکت کونامی بعد از سال ۲۰۰۰ با عرضه پرو اولوشن ساکر به چالش بزرگی برای احاطه فیفا بر بازار بدل شد.

پول کلان برای پرداخت جواز را نداشت و مجبور بود از اسامی من درآوردی برای باشگاهها استفاده کند. (یک نمونه آن وست میدلند ویلیج به جای باشگاه استون ویلا بود) بازی با PES مثل دوست داشتن یک گروه موسیقی ناشناخته بود.

آیا این باعث می شد که شما را به علاقمند افاده ای بازیهای کامپیوتری بدل کند؟ شاید. آیا بازی کردن با این بازی شما را به انسان بهتری بدل می کرد؟ قطعا. در آن زمان هر کس که هیپستر بود به سمت این بازی کشیده می شد. در سالهای اخیر بازیهای فیفا دوباره موقعیت برتر خود در بازار را تثبیت کرده اند ولی PES هنوز هم رقیب سرسختی است.

جان او شی:"تاثیر بازیهای اینترنشنال سوپر استار ساکر و پرو اولوشن ساکر در سالهای میانی دهه ۲۰۰۰ این بود که عنصر تفریح و قابلیت های خوب بازی که احتمالا با بازی های مجموعه فیفا به حاشیه رفته بود را دوباره احیا کرد. بازیهایی مخصوص طرفداران خبره فوتبال بودند و هنوز هم بازیهای محشری اند."

بازی پرو اولوشن ساکر که بخشی از آن در وینزر انگلستان تولید می شود، در رقابت فناوری نقش مهمی ایفا کرده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 2 (1 vote)
سیتنا 5
2016-03-06 17:27

افزودن دیدگاه جدید