شرکت مخابرات اعلام کرد: "افزایش درآمد سالانه دولت از مخابرات پس از خصوصی سازی"
روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: خصوصی سازی در مخابرات را می توان سر آغاز تحولات ساختاری ، مالی و فنی حوزه های مختلف دانست؛ هر چند در تحقق اهداف بلند مدت آن موانع بسیاری وجود داشته است و همچنان دارد.
به گزارش گروه دریافت خبر سیتنا، در ادامه این متن که در سایت شرکت مخابرات ایران هم منتشر شده، آمده است: طی چهار سال بعد از خصوصی سازی ، همواره شفاف سازی و اطلاع رسانی را وظیفه اصلی خود می دانسته و به مناسبت های مختلف عملکرد و حتی نقاط ضعف خود را به اطلاع مشترکین رسانده است.
اما اخیراً عده ای با نیات خاص می کوشند با ارائه اطلاعات نادرست زحمات کارکنان و مدیریت مخابرات را زیر سوال برده و به این ترتیب به روند رو به توسعه خصوصی سازی ضربه ای وارد کنند. لذا برای تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی به مردم گزارشی از عملکرد مخابرات بعد از خصوصی سازی ارائه می شود :
1- سرمایه گذاری در مخابرات
طی سالهای بعد از خصوصی سازی میزان سرمایه گذاری در مخابرات همواره آهنگی رو به رشد داشته و مبلغی بالغ بر 4500 میلیارد تومان ( متوسط سالانه 1123 میلیارد تومان ) به شرح زیر بوده است :
سال 1388- 737 میلیارد تومان
سال 1389 – 819 میلیارد تومان
سال 1390 – 1253 میلیارد تومان
سال 1391 – 1684 میلیارد تومان
همچنین در طی این مدت 39817 پروژه مخابراتی در سراسر کشور افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
2- درآمد دولت از مخابرات
دولت جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 88 تا 91 بیش از 10 هزار میلیارد تومان (متوسط سالانه 2500 میلیارد تومان ) از محل عملکرد شرکت مخابرات ایران درآمد مستقیم کسب کرده است که به شرح ذیل است :
سال 1388- حدود 1600 میلیارد تومان
سال 1389 – حدود 2400 میلیارد تومان
سال 1390- حدود 2600 میلیارد تومان
سال 1391 – حدود 3400 میلیارد تومان
گفتنی است که در چهار سال قبل از خصوصی سازی حداکثر درآمد سالانه دولت از بخش مخابرات کشور ، حدود 500 میلیارد تومان بوده است .
3- توسعه مخابرات
مقایسه سیمای مخابرات کشور در سال 1388 و 1392
در حال حاضر ، تعداد سویچ های منصوبه 32 میلیون شماره می باشد که از این تعداد حدود 28 میلیون واگذار شده است .لذا در اکثر مراکز مخابراتی برای خطوط تلفن متقاضی وجود ندارد. البته در حاشیه شهرها، شهرهای جدید ، برخی پروژهای مسکن مهر و شهرک ها به دلیل شرایط خاص کشور و عدم درخواست در زمان مقرر تاخیر در واگذاری دیده می شود ، که البته به زودی مرتفع می شود .
4- کیفیت خدمات
ارزیابی عملکرد اپراتورهای تلفن همراه و ثابت بر اساس استانداردهای جهانی بیانگر کیفیت خوب ارتباطات در ایران است ، اما اینکه چرا مردم نمی توانند از نسل های 3 و 4 تلفن همراه با اینترنت پرسرعت استفاده کنند ، باید مدعیان حمایت از مردم پاسخ آن را دهند . تا آنجا که به مخابرات مربوط است این شرکت مدتهاست آمادگی خود را برای ارائه خدمات تلفن همراه با نسل های بالاتر اعلام کرده است .
توسعه ADSL در ایران آرزوی هر ایرانی است ، اما محدودیت های ایجاد شده ، مانع این مهم شده است و ارتباطی با شرکت مخابرات ایران و سیم مسی ندارد. بررسی وضعیت اینترنت پرسرعت در ایران نشان می دهد ، ورود مخابرات به این عرضه موجب توسعه آن شده است .شرکت های pap که خیلی زودتر از شرکت مخابرات ایران(4 سال) مجوز واگذاری اینترنت را دریافت کردند ، طی سالهای قبل از خصوصی سازی مخابرات فقط 480 هزار پورت واگذاری داشته اند و از سال 88 تاکنون این تعداد به بیش از یک میلیون 500 هزار پورت رسیده است . این اتفاق بیانگر همکاری خوب مخابرات با این شرکت ها بوده و می توان گفت شرایط رقابتی ایجاد شده به سود کشور است .ضمن اینکه مجددا اعلام می کنیم آماده هر گونه همکاری در شرایط رقابتی هستیم.
5- تعرفه های مخابراتی
علی رغم افزایش چند ده برابری هزینه های جاری و سرمایه ای ، تحریم ها ، نوسانات قیمت دلار و ... تعرفه های تلفن همراه از سال 1382 تاکنون ثابت بوده و ریالی اضافه نشده است و تنها در سال 1391 در بخش تلفن ثابت با مصوبه شورای رقابت ، تعرفه هر پالس از 7/44 ریال به 03/51 ریال افزایش یافته است. طی این مدت ، سازمان تنظیم مقرارت تعرفه های مخابراتی مربوط به دولت را بیش از میزان تورم افزایش داده است ، به عنوان مثال بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ، هزینه شماره های مورد استفاده شبکه تلفن همراه و ثابت فقط در سال 1392 معادل 62 درصد افزایش یافته است . این افزایش در سایر بخش ها هم ملاحظه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان این مصوبات را در سایت سازمان تنظیم مقررات رویت کرد.
6- بدهی مخابرات به دولت
شرکت مخابرات ایران همواره 31 درصد از درآمد تلفن همراه ، 8 درصد از درآمد تلفن ثابت و 5 درصد از درآمد دیتا را در موعد مقرر به حساب دولت واریز کرده و از این بابت هیچگونه بدهی ندارد . فقط در یک مورد ( پیامک ) به علت اختلاف نظر ، سهم سازمان تنظیم مقرارت به صورت قطعی پرداخت نشده است که منتظر نظر مراجع تصمیم گیر هستیم. و این موضوع در مجامع سالانه شرکت مخابرات ایران با حضور سهامداران عدالت و دولت مطرح و اتخاذ تصمیم می گردد.
7-دستاوردها و افتخارات
شرکت مخابرات ایران بعد از خصوصی سازی با تلاش کارکنان و مدیران زحمت کش خود به افتخارات ذیل دست یافته است :
الف- رتبه اول در سود آوری
ب – رتبه اول در ایجاد ارزش افزوده
ج- رتبه اول در ارزش بازار
د- رتبه چهارم در اشتغال زایی
ه – رتبه هفتم در فروش
و – بزرگترین اپراتور تلفن همراه در خاورمیانه
ز – رتبه برتر در بین شرکت های بورس اوراق بهادار
8-تعامل با دولت
شرکت مخابرات ایران طی سالهای اخیر ، با همه نهادهای دولتی ، نظارتی و قانون گذاری تعامل بسیار خوبی داشته است و کوشیده است به طور کامل طرح ها و برنامه هایش را در چارچوب قانون ادامه دهد و پاسخگوی عملکرد خود باشد. در این راستا ، همواره از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و حق نظارتی سازمان مذکور حمایت کرده است .
9- اشتغال زایی
توسعه مخابرات در کشور می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم دهها شغل ایجاد کند . تغییر ساختار شرکت مخابرات ایران ، ایجاد و راه اندازی سرویس های جدید در بخش تلفن همراه و ثابت ، ایجاد شرکت های جدید ، عقد قرارداد با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و ... موجب شده است که هزاران نفر در بخش های مختلف مشغول به کار شوند و در آخرین اقدام ، این شرکت 2500 نفر را از میان تحصیل کرده های بخش های مرتبط استخدام کرد ه است.
آنچه ارائه شد فقط گزارش کوتاهی از حجم وسیعی از عملیات اجرایی ، مالی و فنی کارکنان مخابرات در بیش از 1160 شهر و 55 هزار روستای کشور بود . باشد که خدمات کارکنان و مدیران صدیق شرکت مخابرات ایران در رشد و اعتلا آرمانهای میهن اسلامی قبول افتد و در نظر آید.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید