بایدها و نبایدها؛ ۱۰ نکته اخلاقی مهم برای کاربران موبایل!
لازمه استفاده از ابزارها و سرویسهای تکنولوژیک٬ آگاهی از مجموعهای از کدهای اخلاقی است که زیر پا گذاشتن آنها ممکن است در بسیاری از فرهنگها بیاحترامی یا بیادبی تلقی شود.
به گزارش سیتنا (citna.ir)، ضریب نفوذ موبایل در سالهای اخیر در سراسر جهان به طور انفجاری و برقآسا افزایش یافته؛ بهطوری که هماکنون به اندازه شمار همه ساکنان کره زمین٬ گوشیهای موبایل در جهان وجود دارد. در چنین شرایطی٬ موبایل بخشی جداییناپذیر از فرهنگ شده و استفاده از آن مستلزم رعایت مجموعهای از اتیکتهای اخلاقی است.
سرویس تکنولوژی خبرگزاری رویترز به تازگی منشوری را منتشر کرده تا نکات اخلاقی مهم در بهرهگیری از تلفن همراه را بار دیگر به کاربران گوشزد کند. این ۱۰ نکته را در ادامه بخوانید تا بدانید چه رفتارهایی در هنگام استفاده از تلفن همراه غیرقابلپذیرش است:
۱) به کسانی که در اطراف شما هستند احترام بگذارید. وقتی با دیگران رو در رو برخورد میکنید٬ در یک جلسه کاری یا مکالمه دوستانه٬ توجه کامل و بیکموکاست خود را به آنان بدهید و از ور رفتن با موبایل خود به دلایل مختلف٬ برای اساماس بازی و پاسخ به تماسها یا چک کردن ایمیلها٬ بپرهیزید. اگر تماسی آنقدر مهم است که باید به آن پاسخ دهید٬ از طرف صحبت خود عذرخواهی کنید و اجازه بگیرید و پس از آن مکالمه با آن سوی خط را آغاز کنید.
۲) فریاد نزنید. همیشه حواستان باشد تا وقتی مشغول مکالمه با موبایل هستید٬ داد و هوار راه نیندازید. به طور متوسط کاربران موبایل در هنگام مکالمه تلفنی صدای خود را ۳ برابر بلندتر از مکالمات حضوری میکنند. همیشه حواستان به بلندی صدایتان باشد.
۳) وقتی برای صرف غذا با کسی قرار میگذارید٬ با توجه بیش از اندازه به موبایل٬ آرامش خود و همراهانتان را به هم نزنید. هیچکسی دوست ندارد که مانند گروگانی در میانه مکالمه تلفنی دو نفر دیگر گیر بیفتد٬ یا وقتی همراهش مشغول پیام فرستادن برای شخص دیگری است٬ در سکوت و تنهایی بنشیند. همیشه پیش از نشستن پشت میز با دوست یا همراهانتان٬ موبایل خود را در وضعیت سایلنت قرار دهید. هرگز موبایلتان را روی میزی که قرار است روی آن غذا را صرف کنید٬ قرار ندهید.
۴) مکانهایی که در سراسر جهان باید در آنها سکوت و آرامش برقرار باشد را نادیده نگیرید: سالنهای تئاتر و سینما٬ کتابخانهها٬ مراسم تشییع جنازه و سایر مکانهایی که حفظ سکوت در آنها شرط لازم حضور است. پس مطمئن شوید که وقتی در چنین موقعیتی حضور دارید٬ موبایلتان امکان ابراز وجود نداشته باشد.
۵) به پیامهای صوتی (Voicemail) اعتماد کنید و بگذارید در بسیاری از مواقع آنها پاسخگوی تماسهای غیرضروری باشند. میتوانید هر زمانی که خواستید به تماسهایی که با شما گرفته شده واکنش لازم را نشان دهید.
۶) هرگز در مکانهای عمومی دیگران را منتظر پایان تماس تلفنی خود نگذارید. اگر در صفی حضور دارید٬ یا زمان سفارش دادن میز شما فرا رسیده٬ دیگران نباید منتظر بمانند تا تماس شما با آن سوی خط به پایان برسد. چنین رفتاری در هیچ جای دنیا قابل پذیرش نیست. اگر تماس تلفنی شما واقعا چنین اهمیت بالایی دارد٬ از میزتان فاصله بگیرید٬ یا از صف خارج شوید و پس از تمام شدن مکالمه به آن برگردید.
۷) از ارسال اساماس در هنگام رانندگی اکیدا خودداری کنید. واقعا هیچ پیامی در جهان وجود ندارد که ارزش چنین ریسک بزرگی را داشته باشد.
۸) وقتی در مکانهای عمومی به هر دلیلی مشغول مکالمه تلفنی میشوید٬ مراقب ادبیاتی که به کار میبرید باشید. کسی نمیشنود که در آن سوی خط چه میگویند اما بسیاری از رهگذرانی که در اطراف شما هستند صدای شما را میشنوند٬ پس شما هم بهتر است از گفتار پاکیزهای بهره بگیرید. یک قانون طلایی میگوید اگر حاضر نیستید کلمه خاصی را روی تیشرت خود پرینت کنید و با آن به مکانهای عمومی بروید٬ لطفا آن کلمه را در مکالمات تلفنی در مکانهای عمومی هم به کار نبرید.
۹) به فضای شخصی و حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید. اگر مجبورید در یک مکان عمومی از تلفن همراه خود استفاده کنید٬ سعی کنید میان شما و دیگرانی که در اطرافتان نشسته یا ایستادهاند دستکم سه متر فاصله باشد.
۱۰) در هنگام مکالمات سعی کنید به استانداردهای اخلاقی در نقاط گوناگون جهان احترام بگذارید. بسیاری از این کدهای اخلاقی از کشور به کشور متفاوتاند و ممکن است برداشتهای متفاوتی را در پی داشته باشند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید