۱۰ نکته برای انتخاب رنگ یک سایت یا برند موفق!
رنگ بندی یکی از عناصر مهم برای طراحان سایت و وب مارکتر هاست، اصولا اهمیت رنگ در برخی برند ها نادیده گرفته می شود و عدم موفقیت این دسته از افراد در چنین حالاتی که به رنگ ها بی تفاوتی نشان می دهند تضمین شده است.
به گزارش سیتنا، شما با رنگ ها می توانید مخاطبین حقیقی خود را جذب کنید از طرفی می توانید آن ها را کاربران دائمی خود کنید و حتی اگر محصولی داشته باشید آنان را ترغیب به خرید کنید.
به هر حال رنگ بندی و شمای رنگ از نکات مهم در طراحی سایت و برند سازی و تثبیت آن به شمار می آید . در این مقاله سعی داریم از نظرات نخبگان طراحی سایت استفاده کنید . چرا که آنها تجربیات خود را صادقانه در اختیار شما قرار داده اند پس با ما همراه باشید.
مخاطبین خود را بشناسید!
پاتریک کانلی در این باره می گوید: در ابتدا برای اینکه بخواهید برای یک برند خاص یا نرم افزار و یا هرچیزی رنگ انتخاب کنید باید دقت داشته باشید که، یک مرحله بحرانی را به درستی پشت سر گذاشته باشید. اما این مرحله چیست؟ شما باید جمعیت مخاطبین خود را از نظر ویژگی های مختلف خصوصا روانشناسی واکاوی کنید. در بین مخاطبان قطعا چیزی که جوان ۲۰ ساله را به خود جذب می کند با چیزی که یک مادر ۵۵ ساله را جذب می کند بسیار تفاوت دارد . بنابراین مهم است که به ویژگی ها سنی و جمعتی توجه زیادی داشته باشید . در مورد وب سایت ها نیز چنین است، قطعا استفاده از رنگ صورتی برای جمعیت مخاطبین مسن کار جالبی نیست بنابراین باید مخاطبین خود را در درجه اول اهمیت قرار دهید .
از قانون ۶۰ درصد ۳۰ درصد و ده درصد استفاده کنید
Jared Christopherson در این باره می گوید بسیاری از افراد برای انتخاب شمای رنگی خود از قانون ۶۰- ۳۰ -۱۰ درصد استفاده می کنند . بدین صورت که سه طیف رنگی را انتخاب می کنند و از یکی به میزان ۶۰ و دیگری ۳۰ و سومی را با تراکم ۱۰ در صد در طراحی خود استفاده می کنند البته می توان این سه عدد را بر اساس مخاطبین و درصد مخاطبین سایت دسته بندی کرد. به هر حال اگر سایتی از اقشار مختلف را پذیراست می توان با توجه به فراوانی آن ها این قانون را پیاده کرد . نتایج تحقیقات نشان داده که این روش یک راه بسیار کاربردی است که واقعا جواب داده است .
تجزیه و تحلیل و رقابت
Doreen Bloch در این باره از نکته ای مهم و رایج سخن می گوید. روش او بدین صورت است که ، اگر می خواهید برند تازه و جدیدی راه اندازی کنید، به رقبایتان توجه کنید، اگر آنها درست کار کرده باشند و موفق باشند قطعا روش آنها مثمر ثمر خواهد بود. بدین صورت که به رنگ بندی و استفاده از شمای رنگی آن ها در لوگو، سایت و … استفاده کنید و موفقیت خود را با دنبال کردن روش امتحان شده آن ها تضمین کنید . از طرفی می توانید به رقبایتان که چندان موفق نیستند هم توجه کنید و اینبار سعی کنید اشتباهات آنان را بیابید و سعی کنید این اشتباهات را تکرار نکنید .
روانشناسی رنگ!
Kenny Nguyen در مورد روانشناسی رنگ می گوید ، خلاصه کلام او بدین صورت است که سعی کنید هدف خود را بشناسید و از رنگ ها و حس و انرژی آن ها برای رسیدن به هدف خود استفاده کنید . رنگ ها قدرت بالایی برای جذب ترافیک دارند بنابراین اگر می خواهید کاربران زیادی داشته باشید از رنگ هایی با کنتراست بالا استفاده کنید و یا اینکه اگر می خواهید کاربر در سایت شما احساس آرامش کند و یا با اعتماد خرید کند، از رنگ هایی با زمینه آرام و ملایم استفاده کنید . این روش در بسیاری از وب سایت ها مورد استفاده قرار گرفته و نتیجه آن تضمین شده است بنابراین روانشناسی رنگ را هر گز فراموش نکنید .
تفاوت قائل شوید
برای برند خود نسبت به سایر رقبا ، با در نظر گرفتن تمام تشابهات، تمایزی قائل شوید، سعی کنید در رنگ بندی ها و ترکیب های رنگی در بخش های مختلف سایت ترکیب خاص خود را داشته باشید . البته این گفته استفاده از رنگ های مشابه را نقض نمی کند بلکه به شما می آموزد که از رنگ ها به طور متمایز استفاده کنید و بخش های مشابه را با یک آرایش رنگ نکنید . این ها جملاتی از Jake Stutzman بود .
از رنگ ها برای شخصیت های مختلف استفاده کنید
بیانات Chuck Longanecker نیز در این باره تقریبا شبیه کنی است اما تکرار آن خالی از لطف نیست چرا که اهمیت موضوع را می رساند. برای اینکه بتوانید شور و اشتیاق و گرمای وب سایت خود را حفظ کنید از رنگ های گرم استفاده کنید همچنین اگر به دنبال اعتماد آفرینی هستید از رنگ های پاک و روشن استفاده کنید . علاوه بر این ممکن است سایت شما مخاطبین فراوانی داشته باشد بنابراین در هر صفحه متناسب با مخاطبین خود از رنگ های مورد مطالعه و روانشناسی شده استفاده کنید تا موفق شوید .
از سایت COLOURlovers.com استفاده کنید
Jim Belosic در این باره راهنمایی جالبی دارد و به منظور موفقیت دوستان در طراحی به آن ها یک سایت معرفی میکند. این سایت در واقع یک محیط پر از رنگ با پالت های مختلف رنگی است که به کاربران کمک می کند به بهترین شکل رنگ های مورد نظر خود را انتخاب کنند . همچنین این سایت راهنماهایی برای انتخاب رنگ دارد و به شما کمک می کند تا بهترین رنگ ها را برای موضوعات ، و جمعیت مخاطبین خود انتخاب کنید . درواقع نوعی بستر روانشناسی را فراهم آورده که به افراد کمک می کند.
ساده باشید
Matt Cheuvront در این باره نظر جالبی دارد . او می گوید که در هر شرایطی در انخاب رنگ و طرح بندی و رنگ بندی ساده عمل کنید. یک پروژه هرچند هم که بزرگ باشد ، شمای رنگی آن با ۳ رنگ نیز کفایت می کند . سادگی می تواند به شیوه ی موثری جالب بنظر بیاید .
تحقیق کنید
John Meyer در این باره می گوید سعی کنید در بخش هایی خاص از روش آزمون و خطا استفاده کنید . به عبارت واضح تر، با توجه به اینکه بخش هایی از سایت شما ثابت است ، با استفاده از دکمه های CTA و لینک های مختلف با رنگ های متنوع ، واکنش مخاطبین خود را مورد مطالعه قرار دهید . و با استفاده از بهترین واکنش ها از نظر کیفی و کمی رنگ های مناسب سایت را انتخاب کنید .
بزرگ فکر کنید
Ziver Birg در این باره می گوید :بزرگ فکر کنید و در انتخاب رنگ ها جسورانه کار کنید . به آنچه که مد رنگی سایت های روز است دقتی نداشته باشید و سعی کنید از روش های علمی و پذیرفته شده در محیط وب حاضر شوید . این کار به شما کمک می کند تا به طور حقیقی ، و با استفاده از خواص روانشناسی و شخصیتی کاربران را جذب کنید و اسیر رنگ های مد شده برای مدتی محدود نباشید.
منبع: گویا آی تی
افزودن دیدگاه جدید