اتفاقهای ریز و درشت نمایشگاه هجدهم مطبوعات و خبرگزاریها
هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها که میثاق فعالیتهای رسانهیی را برای اهالی رسانه به دنبال داشت با شرایط متفاوتی در قیاس با سالهای پیش برگزار شد.
به گزارش سیتنا به نقل از ایسنا، امسال نیز با نزدیک شدن نمایشگاه بینالمللی مطبوعات و خبرگزاریها شوری در نهاد جامعه رسانهیی و اطلاعرسانی کشور ایجاد شد. نمایشگاهی که سرشار از نقاط مثبت و عملکردهای جذاب و بیسابقه بود و توانست رکود جذابترین دوره را در سالهای اخیر به خود اختصاص دهد و به گفته کارشناسان مجددا رونق و پویایی جایگاه رسانهیی کشور را به ارمغان آورد.
در این رونق رسانهیی، میشد با ورود به شبستان مصلای امام خمینی(ره) دل هر بازدیدکنندهای را مشتاق گشت و گذار در محیط نمایشگاه دید. صحت این موضوع را میتوان از تبلیغات مردمی دریافت، چرا که امسال یکی از دورههایی بود که هرچند برای تبلیغات نمایشگاه چندان سرمایهگذاری نشد، اما بیشترین رکورد بازدیدکننده - نزدیک به یک میلیون نفر - را به ثبت رساند.
نشریات تخصصی هنری و سینمایی که در نقطه ورودی نمایشگاه قرار گرفته بودند، امسال به راحتی در معرض دید قرار داشتند؛ بهگونهای که هیچ دغدغه دیگری برای آنها مبنی بر عدم چینش صحیح وجود نداشت.
اگر فضای نمایشگاه را به چهار فاز تقسیم میکردیم، پس از فاز اول شامل نشریات تخصصی حوزه هنر، به پاتوق مطبوعات میرسیدیم، فضای مطبوعاتی که برای مطالعه بازدیدکنندگان تدارک دیده شده بود.
پاتوق مطبوعاتی که درباره سیر مطبوعات و رسانه اطلاعات ویژهای را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می داد و با چای و نسکافه پذیرای تمام افراد بود که فضای جذابی را در دل نمایشگاه فراهم کرده بود.
از پاتوق مطبوعات که بیرون میآمدیم، به غرفههای به نسبت تخصصی و عمومی میرسیدیم که در آنها از غرفه مجلات روانشناسی گرفته تا غرفههای آشپزی و تغذیه، همه بازدیدکنندگان خاص خود را داشتند.
بلندگوهای نمایشگاه، تبلیغات انفرادی غرفهها و ازدحام جمعیت توانایی رسیدن صدا به صدا را از حاضران گرفته بود و در بازهای از زمانها کار به جایی رسید که برخی مسوولانی که در غرفه خبرگزاریها برای مصاحبه حاضر شده بودند، با مشکل سر و صدای زیاد مواجه شده و موجب میشد که زمانی را برای صحبتهای خود از دست دهند. البته یکی از همین رسانه ها نیز با بلند کردن صدای باندهای صوتی نارضایتی همه غرفه ها را برانگیخته بود و در سایه اغماض مسئولان، متولیان رسانه مذکور موضوع حق همسایگی و رعایت اخلاق را به چالش کشیدند.
در بخش سمت چپ سالن یعنی محل برخی غرفههای سینمایی و علمی که به صورت پراکنده در کنار یکدیگر حضور داشتند و هر از چند گاهی شاهد حضور میهمانانی هنری از قبیل بازیگران بودیم و این خود موجب این میشد که گوشیهای همراه بازدیدکنندگان از جیبشان درآمده و به سمت عکس گرفتن از چهرهها روانه شوند.
بخش سوم فضای مطبوعاتیها و خبردوستان بود؛ مکانی که بیشتر چهرههای مطرح سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و غیره در آن حضور داشتند و به بحث و رایزنی با اهالی مطبوعات و خبرگزاریها میپرداختند.
تعامل بین اصحاب رسانه و مردم در این چند روز به حد مطلوب خود رسید و البته جای هرگونه انتقادی را برای آنان که بعضا از عدم تعامل رسانه ها گلایه میکردند، بست.
بخش پایگاههای اطلاعرسانی هم خالی از لطف نبود. پایگاههایی که سایر حوزههای هنری، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را شامل میشدند هم در انتهای بخش سوم بودند و پاتوق دوم مطبوعات مرز بین آنها و بخش چهارم بود که انصافا این پاتوق هر بازدیدکنندهای را حتی برای یک لحظه استراحت به خود فرا میخواند و بار فرهنگی خود را به مطبوعاتیها منتقل میکرد.
به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، اما بخش چهارم که شاید نیمی از بازدیدکنندگانش آن را کودکان و اقشار کم سن و سال تشکیل میدادند، بخش ویژه مطبوعات کودکان و نوجوان بود که امسال برای نخستین بار حضورش در نمایشگاه توانست با برنامههای جذاب و فوق العاده توسط غرفهداران مخاطب بسیاری جذب کند.
ادارات کل ارشاد استانها هم در بخش انتهایی میزبان بازدیدکنندگان بودند و علاوه بر اطلاعرسانی مربوط به رسانهها، کولهباری از آداب و سنن استان خود را نیز به همراه داشتند تا چشم هر بازدیدکنندهای را به خود جذب کنند.
مثلا در غرفه استان فارس شاهد تور ماهیگیری و کشتی چوبی ساخت دستی بودیم که البته در سردر این غرفه نیز نخل خرمایی قرار داشت و در زیر آن ظرفی که شامل خرما پذیرای میهمانان غرفه بود.
در گوشه ای از سالن، عنوان سرای روزنامهنگاران هم خودنمایی میکرد. غرفه بزرگی که در بخش دوم در سمت راست سالن با شیشههای رنگی آراسته شده بود؛ سرایی که به قول معاون امور مطبوعاتی وزیر ارشاد، خانه مطبوعاتیهاست.
پلههای طبقه دوم نمایشگاه نیز که از این محدوده و از کنار غرفه سرای روزنامهنگاران مشخص بود با راهنماهای منقوش به بخش بینالملل، علاقهمندان را به غرفههای بیش از 45 کشور خارجی دعوت میکرد تا از آثار و فعالیتهای رسانهیی آنها مطلع شده و به رایزنی درباره شیوههای اطلاعرسانی آنها بپردازند.
اما در بخش جلویی درهای خروجی با بخش بزرگی در دو طرف سالن مواجه میشدیم که مربوط به برگزاری جشنواره و نمایشگاه بینالمللی "هنر در رسانه" بود که امسال برای اولین بار برگزار شد و هنرهایی از افراد رسانهیی جهان مربوط به حوزههای عکس، کاریکاتورو گرافیک در آن موجود به نمایش و رقابت گذاشته شد که هنگام خروج، هر فردی را درگیر خود کرده و با مشاهده تابلوهای کاریکاتورها نظراتی بینشان رد و بدل میشد.
اما یکی از انتقادهایی که درباره نمایشگاه مطرح شد، به بخش بینالملل مربوط بود. کارشناسان بر این عقیدهاند که هر ساله سرمایهگذاری بسیاری در این حوزه میشود، اما شاهد بودیم نمایندگان خارجی رسانههای حاضر در نمایشگاه که کار خود را به نسبت مطبوعات داخلی سه روز دیرتر شروع کردند، بعضا در محل غرفههای خود حاضر نشدند و به گفته یکی از مسوولان بخش بینالملل به خرید در بازار تهران مشغول بودند.
گلایه دیگر اهالی رسانه در مراسم اختتامیه شکل گرفت. در مراسم اختتامیه نمایشگاه، مراسم جایزه جهانی هنر در رسانه، مراسم جایزه فصلی مطبوعات و خبرگزاری ها و مراسم کتاب سال مطبوعات جملگی در مراسم اختتامیه تجمیع شد. اهمیت هرکدام از این برنامه ها میتوانست مراسم مجزا و با شکوهی را شکل دهد و دلیل ادغام همه این برنامه معلوم نشد. شاید متولیان به دنبال خرج تراشی نبودند و میخواستند همه اتفاق های خوب را در یک شب پرخاطره تجمیع کنند.
البته صبح روز اختتامیه هم تاخیر در بازگشایی نمایشگاه به دلیل حضور احتمالی رییس جمهور مشکلاتی را برای مردم شکل داد که البته عذرخواهی دلپذیر دکتر محمدزاده رنجش اهالی رسانه و مخاطبان را زدود.
در هر حال هجدهمین نمایشگاه مطبوعات وخبرگزاریها با تمام ویژگیهایش پس از هشت روز فعالیت روز دهم آبانماه به کارش پایان داد تا اهالی رسانه در فصل تعامل و احترام چشم به روزان روشن آینده بدوزند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید