کدخبر :5652 پرینت
22 بهمن 1391 - 20:36

نماد غرب گرایی در تبلیغات ایرانسل

متن خبر

"بهتر نبود ایرانسل که به دنبال جذب مشتریان ایرانی به هر قیمتی است، به جای ارائهی تصاویری غربی در تبلیغاتش و معرفی اسطورههایی دور از فرهنگ و تمدن ما، از داستانهای اصیل و اسطورههای ایرانی بهره برد که برای مردم این مرزوبوم ملموس تر و جذاب تر است؟!"

 

به گزارش خبرنگار سیتنا (CITNA.IR)، تجارت امروز بر پایه و اساس بازاریابی درست و هدفمند استوار است. شرکت‎های بزرگ تجاری، صاحبان کالا و ارائه دهندگان خدمات، همه و همه به دنبال جذب مشتری بیشتر در روند سودآوری بیشتر می‎باشند. از عوامل مهم جذب مشتری، تبلیغات درست و متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی در هر جامعه است.

 

در دنیای امروز تبلیغات از مهم ترین عوامل بازاریابی به شمار میرود. علی رغم ظاهر سادهی تبلیغات، بار مسوولیت سنگینی بر دوش تبلیغ دهندگان وجود دارد. هر تبلیغ به خودی خود باید به نوعی طراحی شود که نه تنها برای مخاطب جذاب باشد و نکته‎ای را در ذهن مخاطب ثبت نماید، بلکه باید مطابق فرهنگ و آداب و رسوم جامعه مورد نظر طراحی و ساخته شود. به جد میتوان گفت که تبلیغات بار سنگین مسوولیت های اجتماعی را نیز باید بر دوش بکشد.

 

در سرتاسر دنیا، شرکت‎های تجاری بزرگ برای ورود به هر بازاری؛ چه بازار داخلی و چه بازار خارجی در وهله‎ی نخست به دنبال آشنایی با فرهنگ و رفتارهای اجتماعی جامعه مورد هدف بازاریابی خود می باشند تا با بومی کردن تبلیغات و هم سو شدن با فرهنگ و آداب بازار مورد نظر، مشتریان بیشتری را مجذوب محصولات خود کنند.

 

به گزارش سیتنا، برای مثال رستوران های زنجیره ای مک دونالد قبل از ورود به بازار کشورهای عربی تحقیقات گستردهای را برای آشنایی هر چه بیشتر با فرهنگ، رفتار و ذائقهی اعراب انجام داده اند. نتیجه‏‎ی این تحقیقات منجر به تبلیغاتی موثر با بکارگیری از مردمان آن کشور، اهمیت به اعیاد، مراسم مذهبی و حتی اضافه کردن غذایی جدید به منوی خود به نام مک عربیا شد که در آن از نانی عربی برای درست کردن آن ساندویچ استفاده شد که با استقبال قابل توجه اعراب مواجه شد. توجه این شرکت تا جایی بود که در ماه مبارک رمضان تبلیغاتی را در معرض دید عموم در کشورهای عربی قرار دادند که دسری جدید در بستههای غذایی افطار را معرفی می‏‎کرد تا سطح رضایت مسلمانان از محصولات این شرکت را بالا برد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

صاحبان کالا و خدمات با بومی کردن محصولات خود در سرتاسر دنیا به دنبال تاثیرگذاری بیشتر و جذب روزافزون مشتریان خود می‎باشند. با نیم نگاهی دیگر به شرکت‎های بزرگی همچون ال جی، سامسونگ، اپل، پپسی، کوکاکولا و حتی شرکت‎های بزرگ تولیدات ماشین همچون Infinity، تویوتا و مرسدس بنز در می‎یابیم که این شرکت‎ها با استفاده از هنرمندان، هنرپیشه‎ها، سمبل‎ها، مهمترین مکانهای نمادین در کشورها و استفاده از جشنها و اعیاد مذهبی و فرهنگی به دنبال بومی کردن محصولات و جذب حداکثری مشتریان در بازارهای هدف خود در سراسر دنیا می‎باشند.

 

     

این درحالی است که ما در ایران با جایگاه فرهنگی بالا، تمدنی قابل توجه و دارا بودن اسطورههایی ملی، هنوز هم به دنبال تبلیغاتی هستیم که بویی از بومی بودن آنها به مشام نمی رسد. برخی تبلیغاتی که ما امروز در صداوسیما مشاهده میکنیم بسیار جای تامل دارند و ای کاش تیمی کارشناسی با عرق ملی به این نوع تبلیغات نظارت داشتند و اجازه‏‎ی تبلیغاتی را که بویی از اصالت و فرهنک ما را ندارد را نمیدادند.

 

در همین راستا و به گزارش سیتنا، چند وقتی است که شاهد تبلیغات جدید و گستردهای از اپراتور دوم "ایرانسل" در صداوسیما هستیم. به نظر می‎رسد مدیران و کارشناسان تبلیغاتی این اپراتور نه تنها نگاهی کارشناسانه به تبلیغات ندارند بلکه حتی با استفاده از شخصیتها و اسطورههای غربی همچون رابینسون کروزوئه و یا به تصویر کشیدن شخصیتهایی انگلیسی در دادگاهی با رنگ و آب فرهنگ غرب به دنبال ترویج فرهنگ غربی در کشور جمهوری اسلامی ایران هستند.     

 

حال سوال اینجاست؟ بهتر نبود این اپراتور که به دنبال جذب مشتریان ایرانی به هر قیمتی است، به جای ارائهی تصاویری غربی در تبلیغاتش و معرفی اسطورههایی دور از فرهنگ و تمدن ما، از داستانهای اصیل و اسطورههای ایرانی بهره برد که برای مردم این مرزوبوم ملموس تر و جذاب تر است؟!

 

حال زمان آن نرسیده که مقامات مسوول با این اپراتور که با ارائه‎ی تخفیف‎های مستمر به دنبال تشویق مشتریان برای مصرف بیشتر، آن هم با استفاده از شیوه‎های تبلیغات غربی با هزینه‎های سالانه‎ی چند ده میلیاردی که دیکته شده توسط مدیران اصلی تبلیغات طرف آفریقای جنوبی است، برخورد  کنند؟

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاه‌ها

جناب ادمین شما اگه واقعا راست می گی چرا اسمی از همراه اول نیاوردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ هر کس داره تلاش می کنه مشتری جذب کنه حالا یکی تخفیف میده یکی هم نمیده به تو هیچ ارتباطی نداره مالشه دوس داره تخفیف بده
اگه اسمی از همراه اول هم میاوردی معلوم می شد که از سر دلسوزیه نه از غرضهای شخصی
با سلام و احترام؛
طبیعتا در پیگیری اخبار سیتنا به مواردی در خصوص سایر اپراتورهای تلفن همراه در کشورمان نیز برخورد خواهید کرد.
خواهشمند است در ثبت دیدگاه، کارشناسانه و به دور از وابستگی به اپراتور مدنظران اقدام نمایید چرا که طبیعتا خوانندگان فهیم این پایگاه خبری که روزانه اخبار مارا دنبال می کنند با این ادبیات نا آشنا نیستند.
یک بنگاه تجاری حق داره که بدون زیر پا گذاشتن قوانین کشور محصول خودش رو تبلیغ کنه و فکر نمی کنم ایرانسل در تبلیغات خودش هیچ قانونی رو نادیده گرفته باشه. البته هیچ کس منکر پول پرست بودن این شرکت نیست و البته واضحه که اوضاع اسفناک صنعت ارتباطات در ایران، اجازه بی توجهی به حقوق مشتری رو به این شرکت میده. اما واقعیت اینه که حرف شما به وضوح نشانه اشاعه توتالیتاریسم رسانه ای است. ما چه حقی داریم که بنا بر تمایلات خودمون، قوانین من درآوردی صادر کنیم؟ آیا به سایرین هم این حق رو میدیم؟
لازم می بینم اضافه کنم که از نظر شخص من تبلیغ دادگاه ایرانسل یه شاهکار تبلیغاتیه، البته نه در حد تبلیغ گراهام بل رایتل!

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.