نمونههایی از اوج ابتذال در سینمای ایران
سیتنا - شاید بتوان گفت آنچه تاکنون سبب ادامه حیات سینمای سخیف و مبتذل شده است، عدم تماشای آثار سینمایی توسط دلسوزان فرهنگی بوده است. اخیراً هم که برخی سایت های حزب الله به نقد فیم ها روی می آورند، توجه شان بیشتر معطوف به فیلم های قوی با محتوای بد می باشد و آثار سخیف مغفول مانده اند.
فیلم «مردان مریخی، زنان ونوسی» چندی پیش در سینماهای کشور اکران شد.از داستان ضعیف، ایده تکراری، بازیهای ضعیف و نکات ساختاری فیلم که بگذریم، نگاه ما بیشتر معطوف به محتوای فیلم است که می توان نکات زیر را ناظر به آن ذکر کرد.
در این اثر، شاهد صحنههای فراوان از زنانی با آرایش غلیظ و حجابی نامناسب هستیم. کلوزآپ های فراوان از صورت زنان با آرایش غلیظ، بر حریم شکنی بیشتر این فیلم اذعان دارد. نیز صحنهای که زنان به ترتیب در مقابل تور لیدر نشستهاند و دوربین با طمأنینه یک یک آنان را در حالتی که آرایش غلیظ و رفتارهای زنندهای دارند، نشان میدهد.
تعمد بیش از حد سازنده فیلم بر پوشش نامناسب زنان به کرات مشاهده میشود. اکثر مواقع، خانمهایی را میبینیم که گرچه پوششی بر روی سر خود دارند، اما این پوشش به گونهای است که گردن و حتی گوش آنان نمایش داده میشود. اعطای مجوز به فیلمی با چنین سطح بی حجابی، البته بیانگر حقایقی در مورد صلاحیت وزارت ارشاد در دعواهای اخیر می باشد. حتی در صحنهای، یکی از دوستان سیمین، آرزو و عقده پوشیدن لباس نامناسب بر سر مزار پدر خود را با بیان نوع لباس (دکلته) به زبان میآورد.
از حجاب زنان که بگذریم، رفتارهای سبک و همراه با ناز و عشوهشان هم پرده عفاف را میدرد. فی الواقع نوعی تعمد کارگردان برای به تصویر کشیدن این ناز و اداها قابل فهم است.. نمایش صحنه اسکی زنان با لباسهای کوتاه و حتی همراه با آهنگ هم از نکات دیگر است. واقعا حذف این صحنهها چه لطمهای به ساختار ضعیف فیلم وارد میکرد و از آنطرف چه هدفی برای قرار دادن آنها در فیلم می توان متصور شد؟
روابط آزاد محرم و نامحرم در این فیلم به راحتی به تصویر کشیده می شود. گویی اصلاً مقولهای به نام «حریم زن و مرد» وجود ندارد. رفتار زنان در سفر اروپا با تورلیدر، نمونه ای از این حریم شکنی است. چند زن به همراه یک مرد به عنوان تورلیدر به سفر اروپا میروند و کاملاً آزاد و صمیمی با وی تعامل میکنند.
در صحنهای از فیلم به بهانه مراسم عروسی (که مختلط هم می باشد) شاهد پخش آهنگ تند به همراه اشعار نامناسب و رقص هستیم. حتی در صحنهای، عروس در کنار مردان ایستاده و با تماشای رقص آنان کف میزند. زن و مرد نامحرم در کنار یکدیگر به رقص و آواز مشغول هستند. البته خوشبختانه سازنده فیلم، تنها اجازه نمایش رقص مردان را داشته است که معلوم نیست بر مبنای حکم کدام مجتهد توسط مسئولین ارشاد حلال دانسته شده؟
نکته دیگر در این فیلم، تضعیف بنیان خانواده می باشد. نمایش زورگویی های سیمین و القاء این مطلب که تمام زندگیها همین است، بر تضعیف بنیان خانواده موثر است. این گونه نمایشها بی تردید از شوق و علاقه به ازدواج و تشکیل خانواده خواهد کاست. کارگردان بجای آنکه روابط صحیح خانوادگی را نشان دهد و به این وسیله به اصلاح رفتارهای غلط خانوادگی کمک کند، با نمایش زنی زورگو و سلطهجو و عمومیت دادن این خلق و خو به تمام زنان، سعی در القای این مطلب دارد که ازدواج و تشکیل خانواده، جز دردسر چیزی برای مردان ندارد. بیتردید این گونه فیلمها بیش از هر چیز به ضرر خود زنان است.
در بخش دیگری از فیلم، شاهد مخالفت سیمین با بچه دار شدن هستیم. وی بچه دار شدن را در تنافی با فعالیت مستمر اجتماعی میداند. جالب این است که سیمین فعالیت اجتماعیای جز مهمانی و سفر به اروپا ندارد. حقیقتاً این شکل، الگوسازی از زن مسلمان ایرانی و تخریب نقش مادری و همسری وی به سود چه کسانی است؟
در طول فیلم دو مرد با یکدیگر مقایسه می شوند، دو دوست که یکی مجرد است و بر تجرد خود تاکید و تشویق دارد و هیچ مشکلی در زندگی ندارد و دیگری متاهل است و دائماً با مشکلات گریبانگیر. مشکلات وی هم همگی ناشی از زندگی متأهلی است. تحمل زنانی که هر کاری انجام میدهند تا دل همسر خود را بدست آورند هم مشکل نشان داده میشود و این یعنی هر چند هم همسرانت تو را بخواهند، باز تجرد به مراتب بهتر و عالیتر است. در نهایت، مرد متاهل از دست هر دو زن خود فرار میکند و به آغوش دوست مجردش باز میگردد.
بی شک نمایش رفتارهای زناشویی هر چند به صورت ناقص، نوعی سکس پنهان تلقی می شود و در این فیلم، به کرات چنین رفتارهایی به تصویر کشیده می شوند. مثلاً در اوایل فیلم، یکی از زنان به مرد می گوید «عزیزم امشب بیا پیش من. تخت را گرم کرده ام» و دیگری می گوید «بیا پیش من، آن لباسی که دوست داری را پوشیدم» و نظیر چنین مواردی به کرات در رفتارها و دیالوگ های فیلم به چشم می خورد.
نهایتاً اگر هم بپذیریم سازندگان این فیلم قصد داشتند روابط خوب خانوادگی را به نمایش بگذارند، از کارکردهای پنهان فیلم که همان عادی سازی روابط محرم و نامحرم، نمایش سکس و ... است، غفلت شده است. در ضمن اگر تمایل داریم روابط صمیمی زن و شوهر را به بهانه اینکه در متن فیلم محرم هستند نشان دهیم، چرا رفتارهای دیگرشان را نمایش ندهیم؟ آیا روابط صمیمی، تنها منحصر در روابط جنسی است؟
با نیم نگاهی به سینما، تلویزیون و رسانههای ایران، شاهد افول گام به گام از اصول و ارزش ها هستیم. اگر سابقا در فیلمها شاهد مهمانی مختلط بودیم، امروز به راحتی عروسی مختلط به تصویر کشیده می شود. اگر سالیان گذشته، نمایش رقص مردان و حتی پخش آهنگهای تند روا نبود، امروزه این نوع رفتارها را به کرات مشاهده میکنیم، آنقدر که دیگر برایمان عادی شده، تا آنجا که رسانههای جمهوری اسلامی خود نیمچه ماهوارههایی شدهاند که به قول آن بنده خدا «مردم را از فارسی وان بی نیاز کرده اند!»
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت اینکه اقدامات با دقت و منسجم جوانان انقلابی و نیروهای متدین قطعا بر روال کنونی سینما و تلویزیون تاثیرگذار است. نگاهی به اخبار چندین ماه گذشته در حوزه سینما و تلویزیون، این حقیقت را ثابت میکند. از توقف سریال تا ثریا تا عدم اکران فیلم گشت ارشاد در بسیاری سالنها و اخیرا نیز تغییر رویه برنامه هفت. دیشب ما شنونده حرف هایی از هفت بودیم که سالها از تریبون رسمی جمهوری اسلامی نشنیده بودیم. حرفهایی از جنس فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی. دیشب شاهد حضور مهمانانی با سبک و سیاق جدید بودیم و این تغییر نیست مگر حاصل استقامت و تحرک به موقع نیروهای ارزشی.
منبع: پایگاه 598
دیدگاهها
از لحن سخنت مشخصه كه ....
خداحافظ
افزودن دیدگاه جدید