کدخبر :308955 پرینت
22 مهر 1403 - 14:39

تغییر جهانی به سمت محدودسازی فضای مجازی با نظارت بر محتوای آنلاین

از آنجا که با توسعه اینترنت و پلت‌فرم‌های مجازی، به منظور قانون مند کردن شبکه‌های مجازی و کاهش آسیب های این فضا، نظارت بر محتوا نیز افزایش یافته است، آمارها نشان می‌دهند که تا سال 2022، آزادی اینترنت به مدت 12 سال متوالی شاهد روندی کاهشی بوده است که این روند نزولی نشانگر یک تغییر جهانی به طرف محیط‌های دیجیتالی محدودتر و البته قانون‌مندتر است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، اینترنت در دنیای دیجیتالی امروز، یک پلتفرم حیاتی برای ارتباط، تبادل اطلاعات و نوآوری است. با این حال، مدیریت اینترنت مسئله قابل توجهی است که میلیاردها کاربر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. 

به گفته کارشناسان، افزایش کنترل بر محتوای آنلاین، اثرات عمیقی را بر آزادی بیان، رشد اقتصادی و حریم خصوصی افراد به دنبال داشته است؛ اگرچه به اعتقاد برخی دیگر از کارشناسان نظارت بر محتوای فضای مجازی هم امری ضروری است.

تاثیر جهانی سانسور اینترنتی

طبق گزارش سرف‌شارک، 4.2 میلیارد نفر در سراسر جهان تحت تاثیر حوادث سانسور اینترنتی قرار گرفته‌اند. این رقم خیره‌کننده نشانگر گستردگی کنترل بر اینترنت است. با تشدید شیوه‌های محدودسازی اینترنت، شکاف دیجیتالی بین افرادی که دسترسی نامحدود دارند و کسانی که چنین دسترسی‌ای ندارند، عمیق‌تر خواهد شد.

هزینه اقتصادی فیلترینگ

مسدود کردن اینترنت پیامدهای اقتصادی قابل توجهی به دنبال دارد. این مسئله، طبق گزارش Top10VPN، تنها در سال 2021 به میزان 5.5 میلیارد دلار به اقتصاد جهانی خسارت وارد نموده است. این ضرر ناشی از اختلال در فعالیت‌های تجاری، کاهش بهره‌وری و ایجاد موانع در نوآوری است. تاثیر مالی فیلترینگ فراتر از ضررهای اقتصادی فوری، بر رشد و توسعه بلندمدت نیز تاثیرگذار است.

افزایش حوادث ناشی از مسدودسازی اینترنت

به گزارش سیتنا، مطالعه انجام‌شده توسط بیزینس اینسایدر، یک افزایش 80 درصدی را در تعداد افرادی که بین سال‌های 2020 و 2021 تحت تاثیر مسدودسازی اینترنت قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد. این مسدودسازی‌ها که اغلب با انگیزه‎‌های سیاسی صورت می‌گیرند، موجب اختلال در ارتباطات، قطع دسترسی به خدمات حیاتی و محدودیت در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شوند. 

کشورهایی مانند هند که در سال 2022 شاهد 84 مورد قطعی اینترنت بودند، نمونه‌ای از اقدامات شدید برخی دولت‌ها برای کنترل روایت‌های آنلاین هستند. این مقدار 60 درصد از میزان کل قطعی‌های اینترنت در جهان را شامل می‌شود.

کاهش آزادی اینترنت

از آنجا که با توسعه اینترنت و پلت‌فرم‌های مجازی، به منظور قانون مند کردن شبکه‌های مجازی و جلوگیری از آسیب های این فضا، نظارت بر محتوا نیز افزایش یافته است، آمارها نشان می‌دهند که تا سال 2022، آزادی اینترنت به مدت 12 سال متوالی شاهد روندی کاهشی بوده است که این روند نزولی نشانگر یک تغییر جهانی به طرف محیط‌های دیجیتالی محدودتر و البته قانون‌مندتر است.

رتبه‌بندی مداوم کشورهایی همچون چین و کره شمالی به عنوان کشورهایی با کمترین آزادی اینترنت، چالش‌های مداوم در این مناطق را برجسته می‌کند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.