کدخبر :308334 پرینت
09 مهر 1403 - 14:22

لزوم توجه ویژه به اپراتورها در حوزه اقتصاد دیجیتال

عضو هیات مدیره رایتل، گفت: توسعه کسب و کار در صنعت فاوا در کشور مقرون به صرفه نیست. از سوی دیگر قوانین خوبی در کشور داریم، اما به لایه اجرا نمی رسد که با کمک شرکت ها مشکلات رفع شود، لذا توجه به اپراتورها در حوزه اقتصاد دیجیتال حائز اهمیت است.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر محمدصادق کریمی، عضو هیات مدیره رایتل در پنل تخصصی «اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال» رویداد نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: تفاوت اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی باید مورد بررسی قرار گیرد، هر فعالیتی که در حوزه دیجیتالی باشد در حوزه اقتصاد دیجیتال قرار می گیرد، اما هوشمندسازی جمع آوری اطلاعات است که بر اساس آن خدماتی ارائه دهیم.

وی، افزود: وقتی با اپراتور همکاری می کنید، اپراتور کیفیت تجربه مشتری یا کیفیت سرویس را تضمین می کند. توجه به اپراتورها در حوزه اقتصاد دیجیتال حائز اهمیت است.

وی، اظهار کرد: توسعه کسب و کار در صنعت فاوا در کشور مقرون به صرفه نیست و صرفه اقتصادی ندارد.

کریمی، گفت: قوانین خوبی در کشور داریم، اما به لایه اجرا نمی رسد که با کمک شرکت ها این مشکل رفع می شود.

عضو هیات مدیره رایتل، گفت: در رایتل به عنوان اپراتور در سال جاری برای بسیاری از سایت های پرترافیک لایه دوم و سوم را عملی کردیم و ۷۰۰ سایت نسل پنجم داریم.

وی گفت: پروژه رصد اشتغال را داریم که با وزارت کار تفاهم نامه ای امضا کردیم. همکاری با تامین اجتماعی به عنوان اپراتور سلامت را در دست داریم.

وی، اظهار کرد: کالابرگ الکترونیک، فروش اقساطی به بازنشسته های تامین اجتماعی اموری است که زیرمجموعه های رایتل ارائه خدمت می کنند.

کریمی، گفت: در حوزه هوشمندسازی همکاری مختلف با سازمان ها و ارگان ها داریم و در حوزه لایه دوم مبتنی بر داده است، با شرکت های مختلفی همکاری داریم.

عملکرد قابل قبول اپراتورها و بانک ها در بحث اقتصاد دیجیتال

دکتر محمدجعفر صدیق، رییس سابق پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در این پنل گفت: اپراتورها و بانک ها در بحث اقتصاد دیجیتال خوب عمل کردند.

وی، گفت: در کشور بازارگاه نداریم که باید اصلاح شود و اگر بازارگاه ایرانی نداشته باشیم، سرعت رشد اقتصاد دیجیتال کاهش می ماند.

صدیق، افزود: وقتی اصل اقتصاد مشکل داشته باشد، دیجیتال بودن آن هم تاثیری نخواهد داشت.

تعرفه دیتا، چالش جدی اپراتورهاست

به گزارش سیتنا، دکتر مصطفی حیدرزاده در پنل تخصصی «اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال» رویداد نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال گفت: نقش همراه اول در لایه های اقتصاد دیجیتال در لایه هسته است و در حوزه های مختلف ورود کرده است.

وی افزود: لایه دوم سرویس های دیجیتالی است که از ابتدا دیجیتالی شده اند. همراه اول در سرویس های دیجیتال، می تواند توانمندسازها را معرفی می کند و معرفی پلتفرم ها به یکدیگر است.

وی، گفت: همراه اول به عنوان سرویس دهنده با خرید سهام شرکت های دیگر در این حوزه عمل کرده است.

حیدرزاده، اظهار کرد: توسعه 5G سرمایه گذاری بالایی می خواهد و یکی از معضلات اپراتورها درآمدزایی است.

وی، گفت: مجموعه پلتفرم هایی که همراه اول در آن به عنوان سرمایه گذار  ورود کرده، برای توسعه آنها است.

وی، افزود: همراه اول در مقطع ارشد و کارشناسی در کنار دانشجویان برای بورسیه شدن است.

حیدرزاده، گفت: توسعه شبکه مستلزم سرمایه گذاری بزرگ است و چالش جدی اپراتورها تعرفه دیتا است که افزایش چشمگیری ندارد و در راستای توسعه شبکه هزار سایت 5G راه اندازی کردیم.

وی، افزود: ارائه ترافیک به کاربر و بحث VC از مواردی است که کسب درآمد برای اپراتور دارد.

وی، گفت: در برنامه شش سال گذشته همراه اول، حوزه دیجیتال به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و باید برای ادامه بقا در لایه دو و سه فعالیت کند که سرمایه گذاری هم داشتیم و خواهیم داشت و موضوع توسعه نسل پنجم ارتباطی و افزایش تعرفه دیتا راهشگای این مسیر است.

لزوم عارضه یابی تنزل 11 پله‌ای ایران در شاخص جهانی نوآوری طی دو سال اخیر

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر داوود ادیب، رییس هیات مدیره انجمن شرکت های فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در پنل تخصصی «اپراتور، هسته اقتصاد دیجیتال» رویداد نقش آفرینی صنعت ICT در توسعه اقتصاد دیجیتال، گفت: در شاخص جهانی نوآوری GII 2024 که به عنوان هفدهمین دوره شاخص جهانی نوآوری (GII) در رویدادی به میزبانی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، روز 26 سپتامبر 2024 (پنجم مهر 1403) با شعار کارافرینی اجتماعی برگزار شد، آخرین گزارش مربوطه در خصوص وضعیت کشورها در شاخص جهانی نو‌آوری ارایه گردید.

وی، گفت:  بر اساس جدیدترین نتایج گزارش شاخص جهانی نوآوری GII 2024، ایران از رتبه 53 جهانی در بین 133 کشور بررسی شده در سال 1401 به رتبه 64 در سال 1403 تنزل یافته است که این نزول 11 پله‌ای نیازمند عارضه‌یابی است.

ادیب تاکید کرد: در شاخص کیفیت تسهیل گری که بدنه د‌ولتی را درگیر می کند، رتبه ۱۳۳ بین ۱۳۳ کشور را دریافت کردیم که این موضوع نگران کننده است و هشدار به حساب می آید.

وی، افزود: باید ارتباط بین صنعت، دولت و دانشگاه ها باید پررنگ تر شود و مراکزی همچون مرکز تحقیق و توسعه همراه اول که در شرایط کنونی به خوبی فعالیت می کنند باید تقویت شوند.

ادیب، گفت: در طول دو سال گذشته و در دولت سیزدهم، در شاخص نوآوری، یازده پله سقوط کردیم که باید هشداری برای دولت چهاردهم باشد.

وی، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال موضوع پیچیده ای نیست که حساسیت داشته باشیم. باید شاخص های جهانی را بهبود بخشیم تا اقتصاد دیجیتال بهتری داشته باشیم.

وی، افزود: در دنیا نسل پنجم دانشگاه ها با نسل پنجم صنعتی همسو شده اند. ارتباط بین دانشگاه، صنعت و بازار ضعیف است و معاونت علمی ریالست جمهوری باید این رویه را اصلاح کند و دولت با درک این موضوع، باید در جهت مرتفع کردن این موضوع گام بردارد.

ادیب خاطرنشان کرد: انقلاب صنعتی پنجم اصولا برای رفع کاستی های انقلاب صنعتی چهارم به ظهور رسید و‌ امروز سه محور انسان محوری، پایداری و تاب آوری را در انقلاب صنعتی  پنجم می بینیم که معادل آن در دانشکاه نسل پنجم موضوع اکوسیستم و پایداری هست که به عبارتی با اضافه شدن به مارپیچ چهارگانه در دانشگاه نسل پنجم آن را به مارپیچ پنج گانه و به عبارتی دیگر دانشگاه نسل پنجم تبدیل ساخته است.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا طاهری

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.