در پنل های روز دوم نمایشگاه تلکام 1403 چه گذشت؟
پنل های تخصصی تنظیم گری اینترنت اشیاء، کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی و فرصت های هوش مصنوعی در صنایع مختلف در دومین روز نمایشگاه تلکام 1403 برگزار شدند و بر استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در صنایع مختلف تاکید کردند.
به گزارش سیتنا، بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال با شعار «مخابرات پایدار در عصر هوش مصنوعی» از سوم تا ششم دی ماه سال جاری در محل مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه پنل ها و کارگاه های تخصصی برگزار می شود.
پنل تخصصی تنظیم گری اینترنت اشیاء
در دومین روز نمایشگاه تلکام 1403، پنل تخصصی تنظیم گری اینترنت اشیاء، ساعت 10 الی 11:30 با حضور دکتر جواد زاده، سرپرست معاونت امور رادیویی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دکتر عظیم فرد، مدیرکل دفتر نظارت بر طیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دکتر آریانیان، رئیس پژوهشكده فناوري اطلاعات پژوهشگاه ITRC، دکتر خالقی دخت، معاون امنیت فضاي تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوري اطلاعات ایران، مهندس مكرمی، مدیرکل صدور پروانه سرویس هاي رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و مهندس درجزی، مدیرعامل شرکت همراه کسب و کارهاي هوشمند برگزار شد.
عظیم فرد، مدیر کل دفتر نظارت بر طیف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تعدد مصادیق استفاده از اینترنت اشیا، بهرهمندی از قابلیتهای این فناوری را نیازمند تجهیز ارائهکنندههای خدمات دانست. او نقش دادهها را در استفاده از اینترنت اشیا اساسی خواند و گفت: از همین رو است که باید برای دادههای مورد استفاده در این زمینه مقررات تهیه و تدوین شود.
شی فیزیکی، شی مجازی، دادههای شخصی، نرمافزار روی شی، تجارت دادهها، محل ذخیره دادههای شخصی، پردازش دادهها و پروتکل ارتباط شی با شبکه از جمله مهمترین موضوعات مرتبط با اینترنت اشیا است که طبق گفته فرد باید در تدوین قوانین به هریک منحصرا توجه شود.
مدیر کل دفتر نظارت بر طیف شناسایی اشیا را از موضوعات مهمی دانست که در کارگروه درباره آن گفت و گو شده است. برخی از این اشیا قابل ردیابیاند و برخی نیستند. اشیا باید برای استفاده در شبکه، شناسایی شده و قابل ردیابی باشند.
او همچنین گفت: در کارگروه یکی از اقداماتی که انجام شده بررسی مقررات اینترنت اشیا کشورهای مختلف است. لازم به ذکر است که هنوز مقررات معین و جامعی برای این فناوری در کشورها به صورت کامل مشخص نشده است. اما برای داده قوانین کارآمد و موثری وجود دارد که آنها را بررسی و گزینش کردیم. او مقررات اینترنت اشیا را در مرحله پیشنویسی اعلام کرد.
احسان آریانیان، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ITRC، استانداردسازی اینترنت اشیا و دوقلوهای دیجیتال را محور فعالیت این پژوهشگاه عنوان کرد. او همچنین از استقرار آزمایشگاه اینترنت اشیا در پژوهشگاه خبر داد.
آریانیان گفت: این پژوهشگاه با سازمانهای بینالمللی جهت استانداردسازی اینترنت اشیا همکاری دارد. او دستهبندی حوزههایی که کاربر اینترنت اشیا هستند را الزام مبنای استانداردسازی اینترنت اشیا دانست.
آریانیان معماری و واژگان مربوط به این فناوری را از مولفههای اساسی برای استانداردسازی اینترنت اشیا قلمداد کرد.
ایرج مکرمی، مدیرکل صدور پروانه سرویسهای رادیویی با تاکید بر اهمیت استفاده از اینترنت اشیا در کشور گفت: تدوین ضوابط برای فناوریهای جدید مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا ممکن است خالی از اشتباه نباشد و پیشنهادات گوناگون در این زمینه کمککننده است. او اشاره کرد که پیشنویس مقررات و ضوابط فنی مربوط به اینترنت اشیا و 3GPP در مرحله نهایی قرار دارد.
مکرمی معتقد است که در این مسیر باید با چراغ روشن ضوابط را بنویسیم. با در نظر گرفتن ظرفیت و پهنای باند باید برنامه نوشته شود. زیرا که بازنویسی و اصلاح مجدد آن دشوار خواهد بود.
طبق گفته مکرمی برنامه تدوین ضوابط اینترنت اشیا و 3GPP مشتمل بر ۴ فاز است. اکنون این برنامه در مرحله تدوین قرار دارد و کارگروهی برای این موضوع تشکیل شده است.
برگزاری جلسات متعدد با اپراتورهای تلفن همراه، بخشهای خصوصی مانند هلدینگ خلیج فارس و فولاد از دیگر نکاتی بود که مکرمی به آن اشاره کرد. مکرمی با تاکید بر اهمیت اینترنت اشیا، کاربردپذیری آن را مستلزم مشخص کردن حوزهها و سپس فناوریهای قابل استفاده برای آنها دانست.
او گفت: در پیشنویس الگوی مقررات رادیویی برای موضوع اینترنت اشیا و 3GPP تعداد مادههای ذکر شده فعلا ۷ ماده است که احتمال تغییر آن در آینده وجود دارد.
فرهاد سنجری فرد، مدیرکل توسعه صنعت افتای سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: طبق پیشبینیها بیش از ۲۰۰ میلیون شی متصل به اینترنت اشیا تا ۱۴۰۵ در کشور خواهیم داشت. او در رابطه با بحث تامین امنیت تجهیزات متصل به اینترنت اشیا گفت که باید قبل از اینها به فکر این موضوع بودیم. او از تاسیس چند آزمایشگاه به منظور انجام تست امنیت تجهیزات وارداتی و بومی اینترنت اشیا خبر داد و گفت: تا کنون بیش از ۱۵ جلسه در کارگروه با حضور فعلان صنعت برای تامین امنیت تجهیزات متصل به اینترنت اشیا برگزار شده است.
پنل تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی
پنل تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در پزشکی، ساعت 12 الی 13:30 با حضور دکتر الهام رمضانی، مدرس دانشگاه، مشاور و پژوهشگر حوزه فناوري اطلاعات و هوش مصنوعی، دکتر کامیار عباسی، متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت، هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، دکتر حسن زهره وند، متخصص مهندسی پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حكیمه زالی، متخصص پروتئومیكس کاربردي و هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، دکتر علی هادیي پور، متخصص و پژوهشگر هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی در علوم پزشكی، دکتر محسن گل کار، متخصص جراحی دهان، فک و صورت و عضو هیئت علمی دپارتمان جراحی دهان و فک و صورت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و دکتر مصطفی آلام، متخصص جراحی دهان، فک و صورت، ایمپلنتولوژیست و عضو هیئت علمی و معاون آموزشی دپارتمان جراحی دهان و فک و صورت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد.
علی هادیپور، متخصص هوش مصنوعی در پزشکی قابلیتهای هوش مصنوعی در صنعت پزشکی کشور را بیشتر روی تصاویر متمرکز دانست. او اعلام کرد که این فناوری در زمینه تصاویر با ۴۰ درصد، در زمینه تشخیص با ۳۰ درصد و در سایر زمینههای دارو و مراقبت مجموعا با ۳۰ درصد نقش و تاثیر دارد.
طبق گفته هادیپور، کل تعداد مقالات تاثیر هوش مصنوعی در پزشکی از سال ۱۴۰۳ به قبل در جهان حدود ۳ هزار مقاله علمی برآورد شده است. در این بین ایران جایگاه پانزدهمین کشور فعال در این زمینه را به خود اختصاص داده است.
هادیپور با ابراز امیدواری نسبت به ترفیع رتبه ایران در این حوزه، از جمله قابلیتهای ورود هوشمصنوعی در صنعت پزشکی را ارائه از راه دور خدمات پزشکی با هزینه کم عنوان کرد. البته هادیپور با اشاره به حساسیت بالای دادههای پزشکی گفت: از حساسیت داده بیماران، نگهداری آن و مباحث اخلاق در استفاده از این ابزار در فرآیند درمان و پس از آن گفت که باید به آنها توجه شود.
الهام رمضانی عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر هوش مصنوعی که مدیریت پنل تخصصی هوش مصنوعی در حوزه پزشکی را بر عهده داشت به این نکته اشاره کرد که دادهها، سنگ بنای اولیه هوش مصنوعی هستند و بدون دارا بودن دادههای پزشکی نمیتوان انتظار سیستمهای خبره هوشمند در حوزه پزشکی داشت که مورد اعتماد باشند و از هوش مصنوعی بهره ببرند. بنابراین پزشکان باید دادههای دانشی خود را ثبت کنند تا با ایجاد پایگاه دانشی بزرگتر و استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین و یادگیری عمیق به کشف رفتارهای سلامتی افراد دست یافت و بتوان با اطمینان بیشتری به نتایج هوش مصنوعی در حوزه پزشکی استناد کرد. همچنین درمان بهینهتری را به بیمار ارائه کرد و حتی در حوزه کلان تر تجهیزات پزشکی دقیق تری ساخته شود.
موضوعی حائز اهمیت رعایت اخلاق در هوش مصنوعی است؛ همچون حفظ دادهها و حریم شخصی افراد، تعیین دسترسیهای دقیق هر فرد و نبود سوگیری در دادهها از جمله مواردی است که در توسعه مدلهای هوش مصنوعی و نتایج آن همواره باید مدنظر قرار گیرد.
به گفته مصطفی آلام، متخصص جراحی دهان: ورود و رسیدن هوش مصنوعی به مشاغل پزشکی را از منظر عموم جامعه جزو آخرین حوزهها بود اما امروزه خلاف این انتظار اتفاق افتاده است. ورود و پذیرش هوش مصنوعی در حوزه پزشکی متمرکز بر تشخیص پزشکی بود و خیلی زود در حوزه پزشکی نمود پیدا کرد.
او معتقد است کارایی این فناوری در دندانپزشکی در حال حاضر در محورهای پیشبینی از نتیجه کار و ماندگاری نوع درمان تعریف میشود و امروزه هوش مصنوعی این اقدامات را با درصد قابل اعتنایی در درمان دندان انجام میدهد.
کامیار عباسی، متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت بزرگترین کمک هوش مصنوعی به متخصصان این حوزه و مراجعهکنندگان را در مشخص کردن حدود کار نهایی اعلام کرد. به گفته او: با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی روند درمان و کار نهایی برای مراجعهکنندگان آسان خواهد بود.
همچنین عباسی معتقد است: هوش مصنوعی با بررسی اسناد مختلف مانند عکسها نتایج احتمالی را ارائه میدهد و این در تسریع و تسهیل فرآیند درمان موثر است.
محسن گلکار، متخصص فک و صورت هم مهمترین تاثیر هوش مصنوعی را در درمان بیماریهای مربوط به فک، ضایعههای صورت عنوان کرد. او در مورد کاربردهای این فناوری در پزشکی گفت: تشخیص سریع، طول عمر بیشتر بیمار، جراحی سبک و در نهایت تحمیل هزینههای کمتر به سیستم سلامتی از مهمترین نتایج و آثار هوش مصنوعی است.
همچنین گلکار معتقد است هوش مصنوعی در صنعت پزشکی برای ما در مرحله آزمون و خطا قرار دارد و دادهها در حال حاضر آنچنان قابل اتکا نیست. با پیشرفت این ابزار و کاهش خطاهای آن استفاده از آن احتمالا گسترس خواهد یافت.
حکمیه زالی، متخصص پروتئومیکس هم برای ۱۰ سال آینده پزشکی پیشبینی کرد درمان شخصیمحور با استفاده از فناوریهای نوین را در پیش داریم. طبق گفته او، از این پس درمان دیگر به صورت یکسان صورت نخواهد گرفت و مراحل درمانی کاملا اختصاصی و ویژه انجام میشود.
استفاده از چیپهای میکروفلایدیک یکی از ترفندهایی است که زالی استفاده از آن را در تشخیص سرطان موثر خواند و درباره ساختار این چیپها گفت: ساختار این چیپها بدین صورت است که آزمایشگاه روی همین چیپ وجود دارد و زمان تشخیص تا اقدام به حداقل میرسد.
پنل تخصصی فرصت های هوش مصنوعی در صنایع مختلف
پنل تخصصی فرصت های هوش مصنوعی در صنایع مختلف، ساعت 14 الی 15:30 با حضور دکتر الهام رمضانی، مدرس دانشگاه، مشاور و پژوهشگر حوزه فناوري اطلاعات و هوش مصنوعی، دکتر امین فرجی، دانشیار دانشگاه تهران و رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران، دکتر مصطفی امینی، مدیرعامل هلدینگ فناوري اطلاعات بانک سپه، دکتر مرضیه داوودآبادي فراهانی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و مدیر هوش مصنوعی همراه اول، آرزو مددي، تهیه کننده و سردبیر رادیو و تلویزیون و مهندس آرش برجی خانی، مدیر توسعه کسب و کار دیجیتال پیشتاز طب، برگزار شد.
آرش برجی خانی، مدیر توسعه کسب و کار دیجیتال پیشتاز طب، علت بقا و دوام هوش مصنوعی را نفوذ آن به امور روزانه عنوان کرد و گفت: حوزه سلامت هم از این قاعده مستثنی نیست. این ابزارها موجب افزایش دسترسیپذیری مردم به درمانگر و شیوههای درمانی شده است. او معتقد است هوش در مرحله تشخیص عملکرد بسیار خوبی دارد.
برجیخانی همچنین گفت: تعداد پردازش در لحظه، ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی با پردازش داده و آموزش دیدن ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه سلامت گام را فراتر گذاشته و احتمال ابتلا را مشخص و معرفی میکند. اتصال مستمر داده به منابع هوش مصنوعی، میزان دقت و صحت کار را افزایش میدهد. شخصیسازی کردن درمان از دیگر نتایج ورود هوش مصنوعی به حوزه پزشکی است.
مهدی قیصری، مدیر تحول نوآوری هلدینگ امید، هوش مصنوعى را پدیدهای دانست که صنعت بانکداری کشور به شدت درگیر آن شده است. او معتقد است این ابزارهای نوین موجب ارتقای سطح انتظار مردم شده است و به عبارتی مشتریان استفاده از هوش مصنوعی در بانک را مطالبه میکنند. قیصری مهمترین نیازمندی استفاده از هوش مصنوعی را داده دانست.
او با اشاره به تعدد رویکردها و مدلهای مختلفی در این رابطه AIFirst را رویکرد عمده بانکهای کشور خواند. این یک رویکرد مشتری محور، بدون شعبه و دادهمحوری است که منجر به شکلگیری بانکداری داده محور شده است.
قیصری همچنین گفت: یکی از موارد مهم بانکداری دادهمحور پیشگیری از تقلب است. ما پس از وقوع تقلب از آن مطلع میشویم. اما با هوش مصنوعی میتوان زودتر این اتفاق را شناسایی و پیشگیری کرد. مدیریت ریسک از دیگر موارد مهمی است که قیصری به آن اشاره کرد. اعطای تسهیلات و اعتبار شامل ریسک است که به عقیده قیصری با استفاده از رویکردهای جدید میتواند ریسک را تا حد بسیاری تقلیل دهد. همچنین تجربه مثبت مشتری بهترین نتیجه استفاده از چتباتهای هوش مصنوعی است.
قیصری گفت: ما در بانک سپه به سمت دیجیتالی شدن فرآیندها و به سمت استفاده از الگوریتمهای مبتنی بر هوش مصنوعی که نیاز بانک بود حرکت کردیم. فراهم بودن زیرساخت که در ادامه نیاز به سرمایهگذاری را پیش میکشد در استفاده بانکها از هوش مصنوعی یک سوال اساسی و از چالشهای استفاده هوش مصنوعی در صنعت بانکداری است.
طبق گفته او تعداد نیروی انسانی متخصص هوش مصنوعی در کشور به شدت چشمگیر است که چالش مطرح در این حوزه نگهداشت آنهاست.
الهام رمضانی عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی در سالهای اخیر جنبه عمومیتر و قابل درکتری برای همه افراد جامعه در جنبههای مختلف زندگی پیدا کرده است که این نشان از ارتقای این علم و پذیرش فرهنگ جامعه نسبت به فناوری است. بنابراین امروزه، انتخاب و بهره گیری از هوش مصنوعی و تکنولوژی در صنایع و کسب و کارهای مختلف یک انتخاب نیست بلکه یک الزام است و این ضرورت فرصت بسیار خوبی برای تمام صنایع به وجود آورده است.
در کنار ارتقای علمی و فنی هوش مصنوعی یکی از موارد اصلی در جهت کاهش آسیب پذیریها، افزایش کارکردها و دستاوردهای مثبت در صنایع مختلف خواهد بود.
اکبر عابدی، مدرس دانشگاه ورود و تلفیق هوش مصنوعی با صنایع مالی را عامل شکلگیری و گسترش اقتصاد دیجیتال دانست. چندسالی است هوش مصنوعی وارد او نوآوریهای فناوریهای مالی را شامل مزایای و معایبی خواند که مانند همان تیغ دولبه است.
عابدی از اهمیت تجمیع و تمرکز داده کاربران بر بسترهای دیجیتالی گفت. او درباره اهمیت این اطلاعات گفت: جنگهای آینده احتمالا سر همین اطلاعاتی خواهد بود که امروزه خودمان در اختیار بسترهای دیجیتالی قرار میدهیم. او از ورود هوش مصنوعی به مدیریت مالی شخصیسازی شده در حال حاضر و تشدید آن در آینده بسیار نزدیم خبر داد.
طبق گفته عابدی بانک پاسارگاد اولین شعبه مجازی بانک را البته به صورت آزمایشی تاسیس کرد. به نظر او این اتفاقی است که به زودی در بانکها و بیمهها شاهد خواهیم بود.
مهدی معینی، ریس کمیته فناوری اطلاعات بیمه مرکزی تحولات رخ داده در اقتصاد دیجیتال به ویژه بیمه را پس از کرونا چشمگیری توصیف کرد.
او معتقد است استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در مدیریت داده و مدیریت ریسک موثر خواهد بود.
طبق گفته معینی پیشگیری از اتلاف وقت، انرژی و هزینه نتایج ورود این فناوری به صنایع گوناگون است. او همچنین اشاره کرد که بحث اصلی، رقابت سالم میان بازیگران این حوزه است.
آرزو مددی، تهیهکننده و سردبیر رادیو و تلویزیون نقش هوش مصنوعی را را در تولید محتوا، پایش اطلاعات، شناسایی اخبار غلط و بررسی بازخوردها بسیار کمککننده دانست.
او با اشاره به همهپرسیای که میان سردبیران خبرگزاری صدا و سیما صورت گرفت اعلام کرد که سرعت عمل افرادی که از هوش مصنوعی در فعالیتشان استفاده میکردند بسیار قابل توجه بود.
مددی معتقد است چیدمان کنداکتور بر اساس هوش مصنوعی شامل نتایج و بازخوردهای مثبتی خواهد بود. او همچنین اشاره کرد که هوش مصنوعی منجر به شخصیسازی تماشا و استفاده از محتوا برای کاربران شده است.
انتهای پیام
«همراه اول»، «شرکت مخابرات ایران» و «مبین نت» حامیان ستاد خبری نمایشگاه تلکام
افزودن دیدگاه جدید