کدخبر :307925 پرینت
01 مهر 1403 - 16:11

درگیری حقوقی ایلان ماسک و قاضی برزیلی: جنگی بر سر آزادی بیان یا مسئولیت ها؟

جدال بر سر تعلیق ایکس در برزیل؛ آیا این اقدام سانسور است یا دفاع از دموکراسی؟

متن خبر

به گزارش سیتنا، شبکه اجتماعی ایکس،‌ توئیتر سابق، در اقدامی که نخستین‌ گام برای برقراری مجدد خدمات این شبکه در برزیل محسوب می‌شود، یک نماینده قانونی در این کشور معرفی کرد.

با وجود این یک قاضی برزیلی تأکید کرده که تعلیق فعالیت این شبکه اجتماعی، تا برآورده‌ شدن همه شرایط لازم، ادامه خواهد داشت.

قاضی الکساندر دِ مورائِس از قضات دادگاه عالی برزیل اعلام کرد که شبکه ایکس هنوز «همه شرایط مورد نیاز برای برچیده‌ شدن منع فعالیت» را برآورده نکرده و از این رو،‌ به این شبکه پنج روز فرصت داده که سایر مدارک مورد نیاز را ارائه کند.

این قاضی از مدت‌ها پیش و در راستای تلاش برای مقابله با انتشار اخبار جعلی در برزیل، درگیر دعوایی حقوقی با ایلان ماسک مالک ثروتمند شبکه ایکس بوده‌ است.

ماه گذشته، پس از سر باز زدن ایلان ماسک از مسدود کردن ده‌ها حساب کاربری دست‌ راستی که به انتشار اخبار جعلی متهم بودند و همین طور عدم معرفی یک نماینده قانونی جدید در برزیل،‌ قاضی مورائِس فعالیت شبکه ایکس در این کشور را تعلیق کرد.

درگیری دادگاه عالی برزیل و این میلیاردر آمریکایی که خود را حامی «آزادی بیان مطلق» معرفی می‌کند رفته‌رفته به دعوایی جدی بر سر حدود آزادی بیان از یک‌ سو و مسئولیت‌های شرکت‌های بزرگ از سوی دیگر تبدیل شد.

ایکس یا توئیتر، تا پیش از تعلیق در برزیل ۲۲ میلیون کاربر فعال داشت.

قاضی مورائِس همچنین شبکه ایکس را به‌ دلیل نقض دستور تعلیق فعالیت، به پرداخت جریمه‌ای پنج میلیون رئالی، معادل ۹۱۳ هزار دلار، محکوم کرد.

پنجشنبه گذشته، این شبکه در نتیجه یک تغییر فنی که عملا فرمان تعلیق را دور می‌زد، بار دیگر در برزیل در دسترس قرار گرفته بود. شبکه ایکس اما، «نقض عامدانه» فرمان تعلیق را انکار کرده و گفته این موضوع، «سهوی و موقت»‌ و ناشی از تغییراتی در ارائه‌دهندگان شبکه بوده‌ است. ایکس ساعاتی بعد، بار دیگر از دسترس خارج شد.

قاضی مورائس اما می‌گوید شبکه ایکس، به شکل عامدانه در راستای سرپیچی از قانون برزیل، دست به تلاش‌هایی «غیر قانونی، بدخواهانه و مداوم» زده است.

مورائس همزمان برای حصول اطمینان از پرداخت جریمه از سوی شبکه ایکس، دارایی‌های این شبکه و همینطور استارلینک، ارائه‌دهنده اینترنت ماهواره‌ای متعلق به ایلان ماسک را هم مسدود کرده‌ است. استارلینک از دو سال پیش و بخصوص در مناطق دورافتاده منطقه آمازون در برزیل فعال بوده‌ است.

در حالی‌ که درگیری دو طرف همچنان ادامه دارد، ایلان ماسک، قاضی مورائس را «دیکتاتوری شرور» خوانده و به شخصیت «والدمورت» در مجموعه داستان‌های «هری پاتر» تشبیه کرده است؛ از سوی دیگر، قاضی تأکید کرده که ایکس نمی‌تواند به انتشار «اطلاعات جعلی‌ای که باعث به‌خطر افتادن دموکراسی می‌شود» ادامه دهد.

تعلیق فعالیت ایکس در برزیل، با حمایت جناح چپ طرفدار لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس جمهور چپ‌گرای کشور مواجه شد. از آن‌سو،‌ ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور پیشین و دست راستی این کشور و حامیانش،‌ این اقدام دادگاه را «سانسوری بر خلاف قانون اساسی» توصیف کرده‌اند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.