کدخبر :305574 پرینت
17 مرداد 1403 - 08:48

ویژگی های مهم سینک آزمایشگاهی

نبودن سینک یا سینک ها در محل مناسبی در آزمایشگاه ها همه فعالیت های آزمایشگاه را تحت الشعاع قرار می دهد.

متن خبر

گزارش آگهی/ یک آزمایشگاه فعال فقط به تجهیزات تخصصی و دستگاه های پیچیده نیاز ندارد. برخی از نجهیزات اولیه آزمایشگاه ها هر روزه مورد استفاده قرار می گیرند و بسیار ساده هستند. اگر این تجهیزات در آزمایشگاه وجود نداشته باشند یا خللی در عملکرد آن ها ایجاد شده باشد، عملا نمی توان هیچ کار مفیدی در آزمایشگاه انجام داد. سینک آزمایشگاهی ضد اسید دقیقا جز همین تجهیزات است.

نبودن سینک یا سینک ها در محل مناسبی در آزمایشگاه ها همه فعالیت های آزمایشگاه را تحت الشعاع قرار می دهد. شستن ظروف، تقطیر، دین استارک، کلونجر و ... بدون وجود سینک آزمایشگاهی انجام نشدنی خواهند بود.

هر نوع سینکی را نمی توان در آزمایشگاه ها استفاده کرد. با توجه به مقالات علمی معتبر و تجربیات کاربران آزمایشگاه ها و تولیدکننده ها، ویژگی های مهم سینک آزمایشگاهی، در این مقاله گرداوری شده اند. قبل از خرید سینک مناسب برای آزمایشگاه حتما این مقاله را مطالعه کنید تا به صورت چکیده همه اطلاعات لازم را در مکترین زمان به دست آورید.

انواع سینک های آزمایشگاهی

سینک های آزمایشگاه به دو دسته کلی طبقه بندی می شوند:

  • سینک های آزمایشگاهی ضد اسید
  • سینک های آزمایشگاهی استیل

سینک های ضد اسید و استیل کاربردها و محل های استفاده متفاوتی دارند و در هر آزمایشگاهی نمی توان از هر جنسی از سینک استفاده کرد.

سینک های آزمایشگاهی استیل

سینک های آزمایشگاهی استیل کاربرد محدودتری نسبت به سایرسینک های آزمایشگاهی دارند. این نوع سینک ها فقط در مراکز بیمارستانی مانند اتاق های عمل یا اتاق های تشریح و ... استفاده می شوند. سینک های استیل مقاومتی در برابر مواد شیمیایی که به صورت رایج در آزماشیشگاه ها استفاده می شوند، ندارند. اما از طرف دیگر شست و شو و ضدعفونی کردن آن ها بسیار ساده است. به همین دلیل است که در بیمارستان ها و هر محلی که از اسیدها استفاده نمی شود و در عوض نیاز به استیریلیزاسیون مداوم وجود دارد، سینک استیل نصب می شود.

سینک های آزمایشگاهی ضد اسید

کاربردی ترین و مهم ترین نوع سینک در آزمایشگاه ها، سینک های آزمایشگاهی ضد اسید هستند. این انوع از سینک ها از دو نوع جنس مختلف ساخته می شوند.

  • سینک های آزمایشگاهی ضد اسید پلیمری از جنس پلی پروپیلن
  • سینک های آزمایشگاه ضد اسید رزین اپوکسی

سینک های پلی پروپیلنی و رزین اپوکسی بهترین جنس سینک آزمایشگاهی هستند که برای استفاده در همه آزمایشگاه ها از قبیل شیمی، زیست شناسی، پاتولوژی، میکروبیولوژی، کشاورزی، داروسازی، متالورژی، صنایع غذایی و ... به کار برده می شوند.

ویژگی های مهم سینک های آزمایشگاهی ضد اسید

سینک های ضد اسید آزمایشگاهی که در نوع پلی پروپیلنی و رزین اپوکسی ساخته می شوند، ویژگی های زیر را دارند:

  • هر دو نوع سینک های پلی پروپیلن و رزین اپوکسی در برابر اسیدهای قوی معدنی، مواد شیمیایی و خوردنده مقاوم هستند.
  • این سینک ها در برابر ضربه نیز مقاوم هستند و به راحتی نمی شکنند یا ترک نمی خورند.
  • سینک های ضد اسید در ابعاد مختلفی برای شست و شو، زیر شلف و زیر هود ساخته شده اند. همه سینک های ضد اسید ابعاد استاندارد و یکسانی دارند.
  • سینک های رزین اپوکسی در مقابل سینک های پلی پروپیلنی کمی سنگین تر هستند.


نکاتی که هنگام خرید سینک آزمایشگاهی باید در نظر بگیرید!

وجود سینک های ضد اسید آزمایشگاهی در همه آزمایشگاه ها ضروری است. سینک ها باید در محل های مناسب در هر آزمایشگاهی نصب شوند. پس پیش از خرید سینک آزمایشگاهی باید این نقاط را پیدا کنید. از آن جایی که سینک روی سکوبندی آزمایشگاه نصب می شود، باید زیرسازی های لازم را نیز در نظر بگیرید. این موارد شامل لوله کشی های آب و فاضلاب، بریدن روی سکوبندی برای جایگذاری سینک و .. است.

اما با توجه به این که نصب سینک آزمایشگاهی نیز جزیی از خدمات سکوبندی آزمایشگاه به حساب می آید، همه این موارد توسط پیمانکار سکوبندی آزمایشگاه هنگام نصب، انجام می شود.

در صورتی که نیاز به نصب سینک و شیرآلات مخصوص در قسمتی از آزمایشگاه کردید، باید با مشاوره ار متخصصان مطمئن شوید که در آن نقطه امکان نصب سینک و لوله کشی وجود دارد یا خیر. سپس سینک مناسب را خریداری نمایید.

همانطور که اشاره شده، سینک های آزمایشگاهی ضد اسید در دو نوع پلیمری و رزین اپوکسی تولید می شوند. سینک های پلی پروپیلن سبک تر و ارزان تر سینک های رزین اپوکسی هستند. در حالی که سینک های رزینی کمی مقاومت بیشتری در برابر اسیدهای بسیار قوری دارند. همچنین نصب سینک های رزینی کمی سخت تر از انواع پلیمری است.

غیر از مواردی که گفته شد، ابعاد سینک را مطابق با محل نصب و کاربرد، در نظر بگیرید. سینک های مناسب برای شست و شو در دو سایز استاندارد 45×45 و 45×65 هستند که یک شیر آب مخصوص آزمایشگاهی ساده یا مخلوط نیز کنار آن ها نصب می شود. کاپ سینک ها یا سینک های کوچک مخصوص میزهای وسط، زیر شلف و زیر هود شیمی هستند. البته هودهای شیمی همگی دارای سینک و شیرآلات آب و گاز مخصوص هستند.

با در نظر گرفتن همه مواردی که گفته شد می توانید با انتخاب و نصب سینک مناسب، بهره وری آزمایشگاه را افزایش دهید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.