کدخبر :284304 پرینت
01 شهریور 1402 - 15:45

آغاز اجرای قانون خدمات دیجیتال اروپا برای پلتفرم‌های بزرگ جهانی

به دنبال توافق قانون‌گذاران اروپایی برای اجرای قانون خدمات دیجیتال اروپا (DSA) به عنوان جایگزین و نسخه به روز رسانی شده دستورالعمل تجارت الکترونیکی اروپا، نهایتا 19 پلتفرم جهانی، موظف به اجرای این قانون از تاریخ 25 اوت 2023 شدندو لذا باید از مجموعه کامل تعهدات جدید تحت DSA پیروی کنند. هدف قانون خدمات دیجیتال اروپا بهبود تعدیل محتوا در رسانه‌های اجتماعی به منظور رفع نگرانی‌های مربوط به نشر محتوای غیرقانونی است. قانون یاد شده، پلتفرم‌های دیجیتال را موظف به حذف محتوای غیرقانونی و شرکت‌های تقلبی می‌کند. این قانون همچنین آن‌ها را ملزم به اعلام شفاف عملکرد الگوریتم‌ها و سیستم‌های توصیه محتوا به

متن خبر

به گزارش سیتنا، قانون‌گذاران اروپایی حدود چهار سال پس از اجرای مقررات عمومی حفاظت از داده اروپا (GDPR) در تاریخ 22 آوریل 2022 در مورد قانون خدمات دیجیتال اروپا (DSA)، به توافق رسیدند. پارلمان اروپا این قانون را در تاریخ 5 جولای 2022 تصویب کرد و نسخه نهایی در تاریخ 4 اکتبر 2022 از سوی شورای اروپا تأیید شد. 

این قانون به عنوان جایگزین و نسخه به روز رسانی شده دستورالعمل تجارت الکترونیکی اروپا (Electronic Commerce Directive) تصویب شد. هدف قانون خدمات دیجیتال اروپا بهبود تعدیل محتوا در رسانه‌های اجتماعی به منظور رفع نگرانی‌های مربوط به نشر محتوای غیرقانونی است. قانون یاد شده، پلتفرم‌های دیجیتال را موظف به حذف محتوای غیرقانونی و شرکت‌های تقلبی می‌کند. قانون همچنین آن‌ها را ملزم به اعلام شفاف عملکرد الگوریتم‌ها و سیستم‌های توصیه محتوا به  کاربران، می‌کند. 

شو زی چو، مدیرعامل رسانه اجتماعی تیک‌تاک، به دنبال افزایش انتقادات عمومی و چالش‌های قانونی پیرامون این پلتفرم در اروپا در تاریخ 10 ژانویه 2023 با سیاست‌گذار ارشد دیجیتال این اتحادیه، مارگارت وستاگر، دیدار و گفت‌وگو کرد. بنابه اظهارات وستاگر، هدف از این گفت‌وگو، بررسی راه‌های آماده‌سازی تیک‌تاک برای پیروی از مقررات کمیسیون اروپا، از جمله قانون خدمات دیجیتال (DSA)، قانون بازارهای دیجیتال (DMA) و همچنین حل مسائل مربوط به حریم خصوصی، انتقال داده‌ها و «GDPR» بوده است. 

تیری برتون، کمیسیونر بازار داخلی اتحادیه اروپا، روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۳، از ایلان ماسک، مدیر توییتر خواست در راستای رعایت کامل قوانین محتوای آنلاین این اتحادیه اقدامات بیشتری انجام دهد.

تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا، در تاریخ 23 آوریل 2023 اعلام کرد که ۱۹ پلتفرم بزرگ فناوری با حداقل ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه شامل پنج شرکت زیرمجموعه آلفابت («گوگل‌مپ»، «گوگل پلی»، «سرچ گوگل»، «گوگل شاپینگ» و «یوتیوب»)، دو واحد شرکت متا («فیس‌بوک» و «اینستاگرام»)، دو شرکت مایکروسافت («لینکدین» و «بینگ»)، «توییتر»، «پینترست»، «اسنپ‌چت»، «ویکی‌پدیا»، «تیک‌تاک»، «بوکینگ‌دات‌کام»، «زالاندو»، «علی‌اکسپرس» متعلق به علی‌بابا، بازار آمازون و «اپ‌استور» اپل مشمول قانون خدمات دیجیتال اروپا می‌شوند. 

آمازون در روز 11 جولای اعلام کرد که به قرار گرفتن نام خود در میان 19 پلتفرم بزرگ مشمول اجرای فاز نخست قانون خدمات دیجیتال اروپا اعتراض می‌کند. آمازون با این استدلال که در هیچ‌یک از کشورهای اتحادیه اروپا، بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین نیست و رقبای بزرگ‌تر آن در این کشورها به عنوان پلتفرم‌های آنلاین بسیار بزرگ تعیین نشده‌اند، از دادگاه عمومی خواست، این تقسیم‌بندی را لغو کند. 

پلتفرم اجتماعی اشتراک ویدئو کوتاه تیک‌تاک، روز 20 جولای 2023، مجوز دسترسی به نرم‌افزار تحقیقاتی خود را برای محققان اروپا صادر کرد. پلتفرم چینی تیک‌تاک در تاریخ 4 اوت 2023 با هدف بهبود انطباق با مقررات اتحادیه اروپا، ویژگی‌های جدیدی برای کاربران این قاره منتشر کرد.

19 پلتفرم بزرگ، موظف به اجرای قانون خدمات دیجیتال از تاریخ 25 اوت 2023 شدند. شرکت‌های تعیین شده باید از مجموعه کامل تعهدات جدید تحت DSA پیروی کنند.

موارد تعهدات به شرح زیر هستند:

1. توانمندسازی کاربران:

  • اطلاع دقیق کاربران از نحوه توصیه محتوا در پلتفرم‌ها و وجود امکان انصراف از آن
  • ایجاد امکان گزارش‌دهی انتشار محتوای غیرقانونی و پیگیری گزارش‌ها از سوی پلتفرم‌ها
  • عدم نمایش تبلیغات بر اساس داده های حساس کاربر مانند قومیت و عقاید سیاسی و برچسب‌گذاری و تمایز دقیق محتوای تبلیغاتی در پلتفرم‌ها
  • ارائه گزارش کلی قابل درک از شرایط و ضوابط پلتفرم به زبان کاربران کشورهای عضو اتحادیه اروپا

2. حفاظت از کودکان:

  • بازطراحی سیستم پلتفرم‌ها جهت ارائه سطح بالایی از حریم خصوصی، امنیت و ایمنی برای کودکان
  • ممنوعیت ارائه تبلیغات هدفمند به حساب کاربری کودکان
  • ارائه ارزیابی از تهدیدات پلتفرم‌ها برای کودکان به کمیسیون اروپا در مدت ۴ ماه و انتشار عمومی گزارش حداکثر پس از ۱ سال
  • بازطراحی خدمات پلتفرم‌ها جهت کاهش تهدیدات ضوابط و توصیه‌گری محتوا برای کودکان

3. تعدیل محتوای دقیق و مبارزه با اخبار جعلی:

  • لزوم اقدام پلتفرم‌ها برای برای مقابله با خطرات مرتبط با انتشار محتوای غیرقانونی و تأثیرات منفی بر آزادی بیان و اطلاعات
  • لزوم وجود شرایط و ضوابط روشن و اجرای مجدانه آن‌ها از سوی پلتفرم‌ها
  • لزوم وجود مکانیسم مشخص برای پرچم‌گذاری محتوای غیرقانونی از سوی کاربران و پیگیری سریع گزارش‌ها از سوی پلتفرم‌ها
  • تجزیه و تحلیل تهدیدات خدمات ارائه شده از سوی پلتفرم‌ها و اقدام برای کاهش آن‌ها

4. افزایش شفافیت و پاسخ‌گویی:

  • حصول اطمینان از ارزیابی دقیق تهدیدات از سوی پلتفرم‌ها و انطباق کامل آن‌ها با تعهدات قانون خدمات دیجیتال اروپا
  • ارائه دسترسی داده‌های عمومی پلتفرم به محققان (در آینده سازوکار ویژه‌ای برای محققان تأیید شده ایجاد خواهد شد.)
  • لزوم اعلام و انتشار منشا همه تبلیغات ارائه شده
  • ارائه گزارش شفاف در مورد تصمیمات اتخاذ شده پیرامون تعدیل محتوا و مدیریت تهدیدات 

* این قانون از ۱۷ فوریه ۲۰۲۴ برای همه اپراتورها و پلتفرم‌های آنلاین لازم‌الاجرا می‌شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.