کدخبر :283366 پرینت
09 مرداد 1402 - 08:04

تلاش آمریکا برای شکار بدافزارهای چینی مختل کننده عملیات‌های نظامی

دولت بایدن عملیات شکار کدهای رایانه‌ای مخرب را آغاز کرده است، زیرا به این باور رسیده که چین بدافزارهایی را در شبکه‌های ایالات متحده آمریکا نصب کرده که می‌توانند بر عملیات‌های نظامی و ارتباطات داخلی آن تاثیر بگذارند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نیویورک تایمز در گزارشی، به نقل از مقام‌های نظامی، اطلاعاتی و امنیتی آمریکا نوشت دولت بایدن عملیات شکار کدهای رایانه‌ای مخرب را آغاز کرده است، زیرا به این باور رسیده که چین بدافزارهایی را در شبکه‌های ایالات متحده آمریکا نصب کرده که می‌توانند بر عملیات‌های نظامی و ارتباطات داخلی آن تاثیر بگذارند.

این تصمیم پس از انتشار گزارش‌هایی از نفوذ هکرهای برخوردار از حمایت دولت چین به شبکه‌های زیرساختی آمریکا اتخاذ شد.

مایکروسافت چندی پیش اعلام کرد که کدهای رایانه‌ای مرموزی را در سامانه‌های مخابراتی گوام، مقر پایگاه هوایی عظیم آمریکا، و مکان‌های دیگری در ایالات متحده آمریکا شناسایی کرده است. این یافته مایکروسافت صرفا بخش کوچکی از این معضل مهم است که نگرانی‌های گسترده‌ای را در دولت آمریکا برانگیخت. 

با کشف بدافزارهای مزبور، اینک این نگرانی بالا گرفته است که هکرهای چینی احتمالا برای ارتش این کشور کار می‌کنند. از همین ‌رو، کاخ سفید‌، مقام‌های ارشد امنیت ملی، پنتاگون، وزارت امنیت داخلی و سازمان‌های جاسوسی آمریکا خواهان بررسی دامنه مشکل و یافتن راهی برای مقابله با آنند.

به گفته یکی از اعضای کنگره آمریکا، این بدافزارها اساسا همچون بمب ساعتی عمل می‌کنند و می‌توانند به چین این قدرت را بدهند که با قطع کردن آب، برق و ارتباطات پایگاه‌های نظامی آمریکا، آرایش نظامی ایالات متحده آمریکا و انجام عملیات‌های آن را کند، یا مختل کند. 

تاثیر چنین رویدادی می‌تواند از این هم بسیار گسترده‌تر باشد، زیرا به گفته مقام‌های آمریکایی، خدمات مربوط به خانه‌ها و کسب‌وکارهای عادی ایالات متحده آمریکا را نیز همان زیرساخت‌ها تامین می‌کنند.

نیویورک‌تایمز با استناد به گفته‌های نزدیک به ۱۰ مقام آمریکایی و کارشناس صنعتی در دو ماه گذشته، نوشت که پیشینه تلاش چین برای نفوذ در سامانه‌های مخابراتی آمریکا به دست‌کم یک‌ سال پیش از انتشار گزارش ماه مه این روزنامه بازمی‌گردد.

بنا به ادعای این مقام‌ها و کارشناسان که بیشترشان نخواسته‌اند نامی از آن‌ها برده شود، ایالات متحده آمریکا از مدت‌ها پیش عملیات کشف و شناسایی بدافزارها و از بین بردن آن‌ها را شروع کرده است. به گفته آنان، تلاش چین برای نفوذ در زیرساخت‌های ایالات متحده آمریکا در داخل و خارج از مرزها بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که در بدو امر تصور می‌شد.

با این‌ حال، مقام‌های ایالات متحده آمریکا اذعان کرده‌اند که از گستره کامل رخنه کدهای بدافزاری به شبکه‌های سراسر جهان اطلاعی ندارند؛ عمدتا به این علت که این کدها به‌خوبی پنهان مانده‌اند.

در گفت‌وگوهای دولت بایدن، هدف از عملیات کشف بدافزارها، در درجه نخست پی بردن به این موضوع بود که آیا هدف آن‌ها ایجاد اختلال در فعالیت ارتش است یا به طرز گسترده‌تری، و در صورت بروز درگیری، زندگی غیرنظامیان را نشانه گرفته‌اند. به گفته مقام‌های آمریکایی، جست‌وجو برای کشف این کدها نخست به مناطق تمرکز پایگاه‌های نظامی آمریکا معطوف شده است.

روابط آمریکا و چین در سال‌های اخیر و پس از اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، چین را مسئول همه‌گیری کرونا خواند، رو به تیرگی گذاشت. اوج این تنش‌ها در فوریه ۲۰۲۳، پس از باخبر شدن آمریکا از پرواز بالن‌های جاسوسی پکن در حریم هوایی خود، پدیدار شد.

از سوی دیگر، پکن آمریکا را به هک کردن هواوی، غول مخابراتی چین، متهم کرده است. یک دهه پیش ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی که اینک در روسیه در تبعید است، با انتشار اسناد محرمانه‌ای، تایید کرد که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا به چنین اقدامی دست زده‌اند.

گمانه‌های دیگری نیز البته مطرح است. ممکن است کل ماجرای بدافزارهای چینی برای منحرف کردن افکار عمومی از موضوعاتی مهم‌تر باشد. مقام‌های چینی ممکن است از هرگونه وقفه و اختلال در زیرساخت‌های ایالات متحده آمریکا استفاده کنند تا سر بزنگاه و در جریان حمله احتمالی خود به تایوان، توجه افکار عمومی آمریکا را از موضوعات برون‌مرزی، به اختلال در سامانه‌های مخابراتی داخل کشور منحرف کنند.

این در حالی است که سفارت چین در واشنگتن با صدور بیانیه‌ای، ضمن تکذیب گزارش‌ها مبنی بر دست داشتن پکن در هک، ایالات متحده آمریکا را به «تخلفی بسیار بزرگ‌تر» متهم کرد و نوشت: «ما مطابق با قانون همیشه قاطعانه مخالف تمام اشکال حمله‌های سایبری بوده‌ایم و با آن مقابله کرده‌ایم.»

هاومینگ اویانگ، سخنگوی سفارت چین در آمریکا، در ادامه نوشت: «سازمان‌های دولتی چین هر روز با حمله‌های سایبری متعددی مواجه‌اندکه بیشترشان از منابعی در ایالات متحده آمریکا انجام می‌شود.»

سخنگوی سفارت چین در پایان اظهار امیدواری کرد که طرف‌های مربوطه در آمریکا «از لکه‌دار کردن نام چین با اتهامات بی‌اساس دست بردارند».

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.